TOP PRÁVNÍ BYZNYS: Rozhovor s Martinem Bohuslavem

Vedoucí partner Deloitte Legal odpovídá pro magazín TOP PRÁVNÍ BYZNYS na otázky, které v rámci série křížových rozhovorů vzájemně připravili partneři šestnácti extraligových právnických firem.

Jakou vidíte příležitost v nastupující ekonomické krizi?

Předně – kolegové z kanceláře mohou potvrdit – stále to beru tak, že není jisté, že ekonomická krize skutečně dorazila. Nicméně, pokud se naplní ty temnější scénáře, tak se s krizí v nějaké podobě budeme muset popasovat. Je ale důležité si uvědomit, že každá krize je jiná. A já doufám, že krize, která může – ale nemusí – být nyní před námi, bude relativně mělká. Nebude podle mne například zahrnovat žádné velké propouštění lidí. A výjezd z této krize bude plný příležitostí. A tyto příležitosti budou definovány dvěma tématy. Konkrétně dvěma transformačními tématy. A těmi jsou digitalizace a ESG. Digitalizaci jako určující téma asi již nikdo nezpochybňuje. Co je ale fascinující, jak málo digitalizace máme teprve za sebou. To, co máme ještě před sebou, představuje ohromné množství projektů, se kterými klienti budou potřebovat pomoci, a to samozřejmě nejen od advokátů. Podívejte se např. na připravovanou novelu zákoníku práce. Domnívám se, že digitální HR nyní čeká velký krok kupředu… Stejně tak téma ESG představuje ohromný potenciál, ale to by bylo na dlouhý samostatný rozhovor. Je nicméně očividné, že stále více českých firem chápe, že tomuto tématu je nutné se věnovat a půjde o klíčovou věc nejbližších let.

V mnoha případech mají klienti mnohem sofistikovanější přístup k technologiím a jejich využití v každodenní činnosti než jejich advokátní kanceláře. Jak se jim mohou advokátní kanceláře přizpůsobit?

Ano. Je to tak, že advokacie je tradiční profese a jako taková se do novinek zrovna nežene. Samozřejmě tomu nepomáhá ani regulace, která v ČR od devadesátých let podobu advokacie určuje. Ale doba se mění. A po posledních volbách do orgánů České advokátní komory si dovoluji optimisticky tvrdit, že se s digitalizací advokacie jako stavu posuneme kupředu. Ale od obecného ke konkrétnímu. Advokátní kanceláře musejí být připraveny komunikovat s klienty novými způsoby. Musí se naučit kolaborovat s týmem klienta na společných projektech. V ideálním případě musejí sdílet real time status zpracovávané zakázky. Musejí umět klientovi doporučit systém, který na straně klienta zautomatizuje generování základních dokumentů. Musejí umět vyhodnotit digitální i analogové procesy na straně klienta z hlediska jejich compliance. A konečně musejí mít i odvahu nebýt jenom advokáty, kteří radí binárně v režimu toto JDE/NEJDE. Naopak musejí umět klientovi pomoci hledat cestu, která je právně bezpečná – i když tak první zadání od klienta často nevypadá.

Aby to ale nevyznělo tak, že klienti ve všem advokátním kancelářím utíkají, umíme například klientovi připravit a prezentovat nabídku našich služeb ve virtuální realitě. Nejsem si jistý, že to všichni klienti umí.

Jaké jsou podle vás předpoklady pro úspěch advokátní kanceláře v dnešním světě? Liší se nějak od doby, kdy jste sami s advokacií začínali, případně od doby, kdy vznikla advokátní kancelář, ve které působíte?

Stručná odpověď je, že se advokátní kanceláře již navždy budou neustále proměňovat. Stejně jako se bude neustále proměňovat trh právních služeb. Konzervativnější kolegové to možná odmítnou, ale podle mého názoru trh právních služeb, který zde existoval na přelomu tisíciletí, už existuje pouze jako své vlastní torzo. Klienti jdou cestou digitalizace, hledání vysoce efektivních řešení, cestou škálování. Tou cestou musí jít i advokátní kanceláře, aby neztratily vlastní relevanci.

Jaké advokátní specializace mají největší budoucnost? Jsou nějaké, které v budoucnu zaniknou?

Pokud bych si měl vybrat jednu oblast, která má velkou perspektivu, bude to oblast regulace. Regulace nabývá na komplexitě. A ani v budoucnu tomu nebude jinak. Již nyní se chystáme na regulaci umělé inteligence, bude nutné regulovat krypto a spousty dalších fenoménů.

Neumím odhadnout, zda některé specializace zaniknou. Mám ale poměrně vyhraněný názor na to, jak bude vypadat skladba advokátních kanceláří na trhu. Budou existovat velké advokátní kanceláře – protože pouze ty jsou schopny poskytnout velkým klientům službu s potřebou komplexitou, dostatečně vysokou pojistkou, potřebnými technologiemi atd. Pak zde budou existovat v malém počtu butikové kanceláře na služby úzkého profilu. Velkou část trhu převezmou technologičtí poskytovatelé právního obsahu (regulace jim to dříve nebo později umožní). A nakonec zde bude existovat určité množství menších kanceláří, které budou transparentně hodnoceny v rámci nějakého obecně přijímaného „tržiště“. A úspěšné budou pouze ty, které budou klienty hodnocené dobře. Pro ostatní zde nebude místo.

Jakým způsobem řešíte HR marketing a nábor nových lidí, ať už do advokátních, či „supportních“ pozic?

Máme to štěstí, že díky našemu propojení s kolegy z technologických oblastí, z oblasti daní, finančního poradenství, řízení rizik a s dalšími, je naše „employer value proposition“ stále trochu atraktivnější ve srovnání s advokátními kancelářemi, které jinou zkušenost a jiné znalosti než čistě právní nabídnout nemohou. Zároveň zde musím opravdu velmi poděkovat všem našim současným kolegům z Deloitte Legal. Většina našich kandidátů totiž přichází na jejich doporučení. A to je skvělá věc hned ze dvou důvodů. Jednak je to ocenění ze strany našich současných kolegů, protože kariéru u nás považují za něco, co jsou připraveni doporučit svým kamarádům a známým. Za druhé kandidáti přicházejí s tím, že do nějaké míry už naši firmu znají, protože jejich kamarád/známý už u nás pracuje. Tím se výrazně eliminuje to, čemu se hezky česky říká „mismatch“…

Jak si udržujete existující tým lidí? Jaké benefity a systémy odměňování využíváte?

Tak jsem si našel naše benefity … a poskytujeme jich cca 30! Od stravenek přes krejčovou docházející do kanceláře, jógu v práci až po linku pomoci a podpory. Ale teď vážněji… Samozřejmě, čím těžší je doba (a ta současná celkem stojí za to), tím důležitější je výše odměny. Jsme si toho vědomi. I když našim lidem otevřeně říkáme, že u nás to není jen o transakčním vztahu – choď do práce, natoč fakturovatelné hodiny, vyzvedni si peníze v bankomatu. Ale výše odměny prostě je důležitá. Snažíme se, aby práce u nás byla o trochu víc než jen práce. Aby k nám lidé chodili rádi, nacházeli si u nás nové přátele, aby měli příležitost trávit společně čas i mimo kancelář. Aby se pak jednou, až u nás třeba nebudou, ohlédli a řekli si: „V Deloite Legal to bylo fajn. Sice mi trochu vadila tahle jedna věc a tahle jedna věc. Ale bylo to tam fajn. Vlastně celkem dost fajn.

Přečtěte si také