Příhodná doba na nakupování

Uložit peníze do umění se vyplatí, často může za pár let vynést až třetinu navíc. Do kurzu se dostává české současné umění i online prodej.

Trh s uměním v Česku se loni poprvé zastavil a mírně klesl. Měřeno alespoň objemem transakcí v sálových aukcích, který byl roku 2022 nižší o 15 procent, když činil 1,4 miliardy korun. Rozhodně to však neznamená, že by český byznys s uměním nějak zásadně upadal.

Slabší obrat totiž nejvíce ovlivnily ceny za nejdražší obrazy. Zatímco v roce 2022 padl historický rekord českých aukcí ve výši 123,6 milionu korun za „Staropražský motiv“ od Bohumila Kubišty, obraz Monte Carlo malířky Toyen prošel loni aukcí skoro o polovinu laciněji, přesně za 64,8 milionu korun. V roce 2022 se do první desítky dostaly jen tři obrazy levnější než 20 milionů korun, loni jich bylo sedm. Hranici 30 milionů korun překročila pouze dvě díla. „Ale obrazů prodaných za více než milion korun přibylo,“ dodává Matyáš Kodl z Galerie Kodl.

Nejdražší loňský obraz nazvaný Monte Carlo malířky Toyen se prodal v aukci, kterou pořádala Galerie Kodl, za 64,8 milionu korun.

Hlavní trh s uměním se také výrazně zúžil, když se nabídka v největších sálových aukcích poprvé dostala pod čtrnáct tisíc dražených položek. „Na sálové aukce galerie vybírají spíše kvalitnější díla a ostatní už prodávají v online aukcích,“ vysvětluje Jan Stuchlík, šéfredaktor Artplusu. Podle Stuchlíka je právě kvalita hlavním důvodem, proč se na českých aukcích stále prodá více než polovina zařazených uměleckých děl a předmětů, což je výrazně nad dlouhodobým průměrem v jiných zemích.

Zdá se tedy, že český trh s uměním, zaměřený ve velkých aukcích především na obrazy české moderny (Kupka, Toyen, Čapek a další), které táhly trh nahoru poslední desetiletí, prochází jakousi proměnou. Možná je už také na čase ve větším množství nabízet obrazy významných současných umělců, kteří tvoří delší dobu, a začít tak budovat novou vrstvu trhu s uměním. Vlastně se to už děje.

„U kupujících začíná rezonovat poválečné výtvarné umění, které bylo trochu neoprávněně opomíjené. Dospívá generace, kterou tohle období prostě baví. Stoupá také zájem o současné umění, které nyní tvoří 20 procent naší aukční nabídky a vždy se všechna díla prodají,“ naznačuje změnu „myšlení“ rovněž Ma­tyáš Kodl. Trend potvrdil i loňský velký průzkum mezi aktéry trhu s uměním, který shrnuje J&T Banka Art Report 2023. Nejvyšší zhodnocení v příštích pěti letech podle něho sběratelé očekávají od českého poválečného umění. Druhé nejvýnosnější by mělo být české současné umění.

Pro normální lidi

Přechod na internet dále pomáhá dražit menší, přitom však velmi pěkné a zajímavé arte­fakty, jak se mohou přesvědčit zájemci o umění na stránkách mnoha českých galerií. Lídr trhu Galerie Kodl před několika lety zřídil speciální internetový aukční server Arts­limit. Matyáš Kodl nabízí i konkrétnější čísla: roční objem obchodů kolem 50 milionů korun, k tomu vyšší jednotky tisíců (a stabilně stoupající počet) registrovaných dražitelů. Smyslem bylo mimo jiné přitáhnout k dražbám umění i lidi, kteří nemají miliony na dražení velkých kusů.

Galerie většinou kombinují obě aukční me­tody: draží se živě na sále, přitom však běží aukce i na internetu, jak potvrzuje Tomáš Hejtmánek, majitel další pražské Galerie Arthouse Hejtmánek. Objemy obchodované na netu se stále zvětšují, dnes tvoří už třetinu obchodů, které se nabízejí na sále. Je to pohodlné a šetří se čas.

Aukční systém nabízí obchodníkům komplexní informace o díle, ale i přednastavení dražebních limitů, které dokážou pohlídat vývoj aukce. Samozřejmě o všem se rozhoduje až těsně před vypršením limitu. Je to velmi dramatický zážitek, který však závisí na finančních možnostech a ochotě riskovat. Obchodník může sledovat vývoj původních nabídek a chystaných příhozů, skutečný zájem o dílo se však zjistí až během obchodování.

Internetová aukce má pro obchodníky jednu nevýhodu – provize za vydražené dílo je u ní vyšší, v Česku jde o 25 procent z konečné ceny ve srovnání s obvyklými 20 procenty, které se aukční síni či galerii dávají za díla vydražená na sále. Ani aukční pohodlí není zadarmo. V Česku to má ještě jeden velký bonus: galerie garantuje pravost díla, dražitelé tedy nemusí mít strach, že by naletěli podvodníkovi. Požaduje se rovněž registrace účastníků aukce, včetně ověření bankovního účtu. Galerie je jako organizátor aukce jakýmsi garantem férovosti trhu.

Strategie nákupu a prodeje je samozřejmě různorodá, mnoho lidí také nekupuje pro investici, ale pro radost z umění. Když už ale chcete peníze vložit do umění, do obrazů či soch, nakupujte prozíravě s odbornou radou. Ta obecná zní: držte dílo alespoň pět let, aby mohl narůst zájem o něj, jeho relativní vzácnost a neobvyklost, a tím šla nahoru i jeho cena. Přílišná rotace ceně škodí. Alespoň třetinový zisk by měl být s trochou štěstí po pěti letech zaručen.

Přečtěte si také