Použití automobilu chápeme jako službu

Velkou výhodou operativního leasingu je dlouhodobější charakter smluv, který zabraňuje náhlým cenovým výkyvům, říká generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika.

Za více než 20 let, kdy pracuje v manažerských pozicích v nadnárodní leasingové společnosti LeasePlan, musel čelit mnoha překážkám, včetně finančních otřesů odstartovaných pádem banky Lehman Brothers v roce 2008 nebo přísných proticovidových restrikcí. Teď přišla bezprecedentní energetická krize, která dopadá i na automobilový byznys.

Martin Brix, generální ředitel české pobočky LeasePlanu, specialisty na operativní leasing, je přesto optimistou: „Firmy budou potřebovat auta za jakékoli situace. Naším úkolem je nabídnout jim řešení, která budou smysluplně reagovat na aktuální vývoj. Ve všech předchozích krizích se nám to podařilo a vzešli jsme z nich silnější. Povede se nám to i teď.“

Co je v současnosti největším problémem automobilového byznysu?
Všichni vnímáme zdražování prakticky všeho zboží a vysoké ceny energií, které ohrožují chod mnoha firem. To vede k útlumu poptávky. Navíc se potýkáme s problémy, jež s sebou přinesl covid-19, přesněji řečeno protipandemická opatření. Chybějí nezbytné suroviny, důležité komponenty. Důsledkem jsou komplikace ve výrobě, a tedy velmi dlouhé dodací lhůty. Zákazníci se ale bez vozidel neobejdou.

Jak jejich požadavky řešíte?
Jsou firmy, které nepospíchají a smířily se s tím, že na auta budou čekat déle. Obvykle se s nimi dohodneme na prodloužení běžících leasingových cyklů.
Podniky, které vozy potřebují hned, si mohou vybrat ze skladových vozů. Oblíbený je flexibilní pronájem na kratší dobu, řádově na měsíce. Poskytujeme jej prostřednictvím programu FlexiPlan, pro nějž máme zajištěný dostatek vozidel. Dobrým řešením je koupě kvalitního ojetého vozu. Vidíme to na zájmu o auta po operativním leasingu, která prodáváme v LeasePlan Centru ve Vestci u Prahy či online.

Můžete zákazníkům pomoct i v boji s inflací?
Operativní leasing svou podstatou zabraňuje náhlým cenovým výkyvům, protože je založen na předplacených službách. Navíc díky znalosti trhu a zkušenostem dokážeme zmírnit dopady inflace na cenu doprovodných služeb.

LeasePlan je propagátorem elektro­mobility. Nemyslíte, že krize povede k útlumu zájmu o elektrické vozy?
Přechod k elektromobilitě je nejvíce vidět ve velkých firmách, které k němu přistupují na základě strategického rozhodnutí. U těchto zákazníků není pořízení elektromobilů pouze výsledkem ekonomické rozvahy, důležitou roli hraje jejich deklarovaná environmentální politika. Nepředpokládáme, že by ji nyní kvůli vysokým cenám elektřiny revidovali.

Jak budou reagovat menší firmy?
Podnikatelé budou mnohem více investovat do solárních panelů, které pak budou využívat i pro nabíjení elektromobilů, jejichž ceny se budou nadále přibližovat cenám konvenčních vozidel. Svou roli bude hrát i nedávné rozhodnutí EU, podle něhož od roku 2035 nebude možné na jejím území koupit žádné jiné auto než to s elektrickým pohonem.

Jaké další změny na trhu očekáváte?
Použití automobilu chápeme jako službu. Už teď se připravujeme na dobu, kdy si zákazníci budou předplácet zajištění mobility bez návaznosti na konkrétní automobil. Budou hradit pravidelný paušál a my jako poskytovatelé jim budeme přistavovat vozidla podle aktuálních požadavků.

Přečtěte si také