Já bych ale byla skromnější. Inovace podle mě znamená hlavně odvahu. Odvahu jít proti zažité frázi „takhle se to dělá“. Inovovat se dá bez toho, aniž byste museli mít ohromný budget a full-time vizionáře. Bez nich je to možná dokonce lepší. Určitě větší zábava.
Většina inovativních firem nestojí na jednom velkém vynálezu, ale na tom, že prostě neustále hledají způsob, jak cokoli, co dělají, dělat trochu jinak než všichni ostatní. O milimetr jinak. Spousta každodenních drobných inovací (tedy milimetrů) pak tvoří celý metr. I to mě vedlo k zamyšlení, jaké menší právnické inovace jsem v posledním roce viděla buď v praxi, nebo alespoň v plánu.
Třeba konečně si dát (po letech odkládání) čas předělat nejčastěji používané dokumenty do šablon. A tyhle šablony nejčastěji používaných dokumentů poskytnout klientům zdarma. Nebo měřit spokojenost zákazníků pomocí NPS podobně jako to dělá Apple.
A nespokojeným zákazníkům dávat hodiny zdarma. Zajímavá myšlenka je také sdílet vykázanou práci a čerpání budgetů real time s klientem nebo zavést předplatné na právní služby s „freemium modelem“ na první tři měsíce. Zaujala mě také snaha sdílet detaily o fakturaci a profitu se všemi členy kanceláře nebo dát podíl na profitu nejen právníkům, ale i back office.
Líbí se mi nápad si místo kanceláře v honosném paláci pronajmout komerční prostor v obchodním centru, místo dalšího newsletteru udělat první YouTube video, místo dalšího právníka najmout do firmy prvního programátora nebo místo další asistentky pořídit chatbota.
Ve všech těchto případech stačilo pár milimetrů… a můžete mluvit o skutečné inovaci.
Lucie Tvarůžková, managing partnerka SingleCase
Připraveno ve spolupráci s projektem legaldisruptors.eu
•