Žádný koronavirus ani hospodářská krize, ale obyčejný červený šanon! To je věc, které se momentálně nejvíce bojí celé rakouské stavebnictví včetně největších hráčů. Před pěti lety ho zabavila daňová kontrola při domovní prohlídce v jedné korutanské stavební firmě a brzy se stal legendou. Obsahuje totiž podrobné záznamy o největším kartelu v novodobé historii země. Případ řeší úřady a soudy. Manažerům i firmám hrozí rekordní tresty.
Skandál vyniká především svým rozsahem. Vždyť ceny si tu mezi lety 2002
až 2017 potají domlouvalo na 40 firem u 1800 stavebních zakázek! Zatím jediným oficiálně potvrzeným hříšníkem je společnost Habau a její tři dcery. Podle médií se však na gigantickém podvodu podílela i trojice největších rakouských stavebních firem – Porr, Strabag a Swietelsky. Což dokazuje i pár dnů staré prohlášení majitele a generálního ředitele společnosti Porr Karla-Heinze Strausse, v němž přiznává, že čtyři firmy z jeho skupiny obdržely oznámení o udělení pokuty za kartelové dohody. Její výši konkrétně neuvedl, ale může dosahovat až deseti procent z ročního obratu. Podle Straussových slov dostala pokutu i další významná rakouská firma podnikající ve stavebnictví.
„Cinknuté“ zakázky se týkaly především veřejného sektoru a zahrnovaly i největší stavby dopravní infrastruktury v přepočtu za miliardy korun – dálnice A9, A11 či Koralmský tunel. Jinými slovy: v Rakousku 15 let prakticky neměli regulérní stavební trh…
„Moji kolegové a já jsme velmi znepokojeni. Co je to za firemní kulturu, když se zaměstnanci chovají takto? Nepřijatelný přístup několika jedinců, kteří se pokusili vytvořit regionální kartel s cílem vylepšit hospodářský výsledek, vrhá špatné světlo na celé odvětví a desítky tisíc poctivých zaměstnanců,“ prohlásil v rozhovoru pro deník Kurier na začátku letošního roku Hans Peter Haselsteiner, bývalý dlouholetý předseda představenstva společnosti Strabag.
Kdo to všechno postaví?
Systém „kdo – co – za kolik – a co za to“ fungoval podle přesně definovaných pravidel. Vyšetřovatelé doslova uvádějí, že za tímto stavebnickým kartelem je cítit „enormní kriminální energie“. Rakouský úřad pro ochranu hospodářské soutěže vypátral, že se firmy mezi sebou domlouvaly jak bilaterálně, tak ve větších skupinách. Pachatelé udržovali pravidelný komunikační kontakt prostřednictvím e-mailů a telefonů.
Podle deníku Oberösterreichische Nachrichten probíhaly papírově soutěže takto: účastníci výběrových řízení se předem dohodli na tom, kdo zvítězí a kdo sehraje pouze nezbytné „křoví“. A protože i v Rakousku je hlavním kritériem při soutěžích o veřejné zakázky cena, pokaždé stačilo jen to, aby „křoví“ předložilo o 0,5 až 3,5 procenta vyšší nabídku než vítěz. Tímto způsobem se jim dařilo šroubovat ceny nahoru a způsobit tak významné škody ve veřejných rozpočtech, protože firmy stavěly za částky, které jen na oko prošly veřejnou soutěží jako ty nejnižší a nejvýhodnější.
Rakouský úřad pro ochranu hospodářské soutěže na konci loňského roku odeslal na kartelový soud návrh pokuty pro první čtyři společnosti a pro dalších sedm na začátku dubna. Podle mluvčí úřadu Sarah Fürlingerové se případ rozdělil na dva procesy – jeden kartelový, který může nadělit tučné pokuty firmám, a druhý trestněprávní.
Ze současné situace nemá v Rakousku radost nikdo – ani veřejní zadavatelé, jež vyšetřování proti tolika stavebním firmám staví před velký problém. „Pociťují velké rozhořčení z toho, že byli možná několik let cíleně klamáni důležitými obchodními partnery a požadují nápravu vzniklé situace a odškodnění. (…) Ale vlastně jsou téměř nuceni pokračovat v obchodních vztazích s obviněnými stavebními firmami. Počet dotčených firem je totiž tak velký, že by mohlo být obtížné najít stavební firmu, která by nebyla do celého procesu nijak zapletená,“ vysvětlují právníci z advokátní kanceláře Schönherr Rechtsanwälte v deníku Der Standard.
Rakousko tak řeší hodně paradoxní dilema, jak potrestat hříšníky a přitom si nezničit trh znovu, tentokrát kvůli hrozícímu odstavení klíčových hráčů. Rakouští giganti Porr, Strabag či Swietelsky možná sázejí na to, že dopadnou jako Airbus, který z nesrovnatelně rozsáhlejší korupční kauzy vyvázl „pouze“ s obří pokutou. Vzhledem k celkovému rozladění rakouské veřejnosti je však možné, že příběh červeného šanonu bude mít i daleko dramatičtější epilog.
•