Nadějní startupisté musejí myslet globálně

Ve světě, kde všechno zůstává při starém, neexistují žádné další příležitosti, shodují se Chris Burry a Jay Onda, kteří přijeli do Česka v rámci projektu Silicon Valley Camp.

Přijeli ze San Franciska do Česka, aby zde v rámci projektu Silicon Valley Camp identifikovali nadějné české a slovenské startupisty, kteří se, jak říkají, musejí především naučit myslet globálně, být připraveni naslouchat a víc než na vlastní produkt se orientovat na zákazníka.

Vybraných sedm projektů dostane jedinečnou příležitost absolvovat akcelerační program pod jejich vedením přímo v kalifornské Mekce startupů. Chris Burry a Jay Onda v exkluzivním rozhovoru prozradili, co aktuálně hýbe Silicon Valley, i to, jak si nová generace zdejších podnikatelů stojí ve světovém srovnání.

Do Prahy vás přivedl projekt Silicon Valley Camp. Co vás přimělo k účasti v něm?
Burry: Společnost U.S. Market Access Center (USMAC), jíž jsem ředitelem, spolupracuje s českými startupy téměř deset let, a to různými způsoby. Pro české investory jsme uskutečnili řadu zajímavých programů a s týmem Unicorn Attacks jsme se seznámili již před několika lety. I proto víme, že česká startupová scéna je velmi kvalitní a nachází se zde spousta talentovaných lidí. Je tady však ještě dost práce, a to nejen z hlediska vzdělávání, ale i budování ekosystému. A právě účast na tomto projektu mi umožnila pracovat na obojím. Je to příležitost, jak rozvíjet zdejší scénu, ale zároveň školit, koučovat a mentorovat řadu nejlepších českých fintech startupů. A tak jsem oslovil Jaye s prosbou o pomoc.
Onda: A já nabídku přijal. V odvětví rizikového kapitálu (VC a CVC) se pohybuji již více než 20 let a sleduji odlišný vývoj v jednotlivých částech světa. Pracoval jsem s několika korporacemi na nejvyšších úrovních a momentálně v rámci Národní asociace rizikového kapitálu v USA (National Venture Capital Association – NVCA) vedu program CVC Mentor Studio, který předkládá Best Practices v oblasti rizikového kapitálu a současně poskytuje pomoc při sestavování jasného podnikatelského záměru. Společně věříme v sílu spolupráce, ve sdílení informací a vzájemnou pomoc, kterou nabízí i akcelerační program Silicon Valley Camp.

Chris Burry

Jaké jsou hlavní rozdíly mezi českým, případně celoevropským, a americkým start­upovým prostředím?
Burry: Talentovaní a cílevědomí lidé jsou po celém světě, nerovné jsou ovšem jejich příležitosti. Když se podíváte na oblasti, jako jsou Silicon Valley, New York, Los Angeles, Seattle nebo Austin, jsou neuvěřitelně bohaté na investiční kapitál. Nacházejí se tam stovky, ne-li tisíce příležitostí. Největší rozdíl není v talentu zakladatele, ale v množství a síle zdrojů, které ho obklopují. Dalo by se to přirovnat k zemědělství. Abyste mohli vypěstovat rostlinu, potřebujete pro ni živnou půdu i zdroje, jako jsou voda nebo slunce, které jí pomohou v růstu. A podobně je to i s technologickými startupy.
Onda: Největším rozdílem je mentorská síť, tedy možnost sdílet své poznatky a učit se jeden od druhého. I proto je důležité, aby se nadále vytvářely podobné projekty. Propojování a diskuse může výsledný nápad či produkt ovlivnit, ať už ze sociálního, kulturního, či geografického hlediska. Jak už zmínil Chris, Česko je opravdu výjimečné a je zde spousta nadějných talentů, ale podobně jako v mnoha regionech EU myslí lokálně, nikoliv globálně. Proto chceme, aby zdejší zakladatelé startupů přemýšleli ve větším měřítku a neorientovali se jen na zdejší tržní prostředí. Aby měli ambici růst. To je naším cílem.

Mohli jste sledovat 14 tuzemských startupů. Jak hodnotíte jejich úroveň a šanci otevřít se světu?
Burry: První otázkou, kterou si vždy pokládáme, je, jak už zmínil Jay, myšlení zakladatele. Jaká je úroveň jeho ambicí? Uvažuje globálně?
Většina z nich se totiž v první řadě soustřeďu­je na vlastní produkt, aplikaci nebo zařízení, ale málokdo přemýšlí, jak svým nápadem prospěje společnosti, respektive zákazníkům. Proto jsme se snažili těmto 14 finalistům vnuknout, že je třeba přejít od zaměření na produkt k zaměření na zákazníka. A bylo zajímavé sledovat, jak se jim to časem podařilo. To, zda má daný projekt šanci na úspěch, totiž nikdy nezávisí na produktu, ale jak zakladatel přemýšlí a jak tyto myšlenky provádí.
Onda: Zdejší firmy mají správné myšlení, ale na rozdíl od amerického trhu nejsou tolik pod tlakem. V USA se snažíme budovat byznys, co nejrychleji můžeme. Konkurence je totiž
obrovská. Je rozdíl plavat v malém rybníčku, nebo v moři plném ryb. I to se jim snažíme vysvětlit.

Může současná situace, ať už v souvislosti s válkou na Ukrajině, energetickou krizí, či vysokou inflací, tento trh negativně ovlivnit, nebo dokonce poškodit?
Onda: Bylo to právě v období velké recese, kdy se ve státech zrodily zajímavé startupy, jako je Spotify, Uber nebo Airbnb, které své byznysy proměnily v miliardové obraty. Co uděláte, když vás vyhodí z práce? Jdete a založíte vlastní podnik. Nacházíme se ve velmi složité době, ale máme takřka neomezené možnosti a je jen na nás, zda je využijeme ve svůj prospěch.
Burry: Ekonomická i politická nejistota je živnou půdou pro začínající podniky. Například v devadesátých let vznikla v USA společnost Webvan, která se primárně orientovala na rozvoz potravin. Přišla o miliardy dolarů, protože na to veřejnost ještě nebyla připravená. Nyní, když udeřila pandemie covidu-19, existují po celém světě společnosti, jako jsou Bolt Food, Uber Eats a Wolt, které provozují multimiliardové operace. A to díky tomuto posunu. Ve světě, kde všechno zůstává při starém, neexistují žádné další příležitosti. Není potřeba nic inovovat. Právě krize bývají spouštěčem těchto inovací.

Jay Onda

Je pro vás důležitější inovativní přístup, nebo dobrý obchodní model?
Onda: Není to ani inovativní přístup, ani obchodní model – nejvíce záleží na zakladateli. Při mentorování sledujeme to, čemu se říká koučovatelnost. To znamená, jak jsou lidé vnímaví ke zpětné vazbě a jak se k ní postaví – zda se z ní poučí, nebo ne.
Burry: Jeden můj známý ze Silicon Valley řekl, že skvělý zakladatel dokáže napravit špatný nápad, ale skvělý nápad nezachrání špatného zakladatele. A něco na tom bude. Často totiž startupisté musejí úplně překopat svůj podnikatelský záměr. V oblasti startupů se tomu říká pivot neboli rychlý obrat. Například společnost PayPal se pivotovala sedmkrát. Uvědomila si, že něco nefunguje a změnila to. Začínala jako šifrovací společnost a nějakým způsobem se dostala k platbám a transakcím.

Co konkrétně čeká vybrané projekty v rámci akceleračního programu? Čím si v Silicon Valley projdou, respektive jakou příležitost dostanou?
Burry: Ti nejlepší přijedou do Silicon Valley, aby se zúčastnili akceleračního programu. Bude jim přidělen mentor a partner, který rozumí jejich oboru. Budou pracovat na zdokonalení svých nápadů a prioritizaci úkolů. Je důležité si uvědomit, že nejde o prodejní zájezd. Není to příležitost k propagaci produktu ani k získání finančních prostředků. Je to možnost poznat nové prostředí. Chybou, které se lidé často dopouštějí, je, že nerozlišují trhy, uvažují zkratkovitě a cílí buď primárně na vlastní zemi, popřípadě sousední státy. Chtějí-li následně prorazit jinam, mají problém svůj produkt na trhu uchytit, protože na to nejsou připravení, neznají zákaznické chování, tamní kupní sílu či legislativu. Proto jim chceme ukázat, jak důležitou roli hraje pružnost projektu. A to nejen v USA, ale na kterémkoliv jiném trhu.

Co je aktuálně hnacím motivem Silicon Valley?
Onda: Co je trendem v Silicon Valley? Napadají mě dva. První se týká udržitelnosti a ochrany klimatu. A pak je tu otázka moci a změna světového řádu s ohledem na umělou inteligenci a dominanci asijských zemí.
Burry: Je tady hodně zájmů, například téma web 3.0. Když se zeptáte lidí, co si pod ním představují, dostanete několik odpovědí. Nikdo vlastně neví, co to znamená. Internet se od svého vzniku několikrát proměnil. Zatímco web 1.0 sloužil primárně ke konzumaci statických informací, web 2.0 máme spojený s rozmachem sociálních sítí, kdy lidé mohli nejen číst, ale také tvořit. Většina obsahu se však nakonec shromáždila pod giganty, jako je Meta Platforms, kteří na něm začali vydělávat. To by měl změnit web 3.0 – svým způsobem rebelie proti zaběhnutým konvencím.

Představuje pro vás Silicon Valley nadále Mekku startupů?
Burry: Se startupy jsem pracoval v 64 zemích. A kolem Silicon Valley je stále stigma. Vždy se najde někdo, kdo ho kritizuje, stejně jako tvůrce, kteří odtud pocházejí. Vzpomeňme třeba Elona Muska nebo ještě nedávno Billa Gatese. Vždycky se někdo najde. Jsou i jiná místa, která nabírají na síle, ale Silicon Valley je pro mě stále číslo jedna.

Přečtěte si také