Sjezdovky v Jižním Tyrolsku hlásí plno sněhu i lyžařů

Dolomiti Superski, největší lyžařská síť vleků a lanovek na světě pokrývající svahy na severu Itálie zahájila zimní sezonu bez jakýchkoli restrikcí a hned zkraje prosince třeba na oblíbeném Kronplatzu lyžovalo rekordních 103 tisíc lidí za víkend. S Diegem Clarou, media a PR manažerem Dolomiti Superski, jsme hovořili mimo jiné o vyšších cenách energií, které se promítají do nákladů a částečně i do cen skipasů.

Na 1 200 km upravených sjezdovek, 450 převážně moderních lanovek a vleků a jistota sněhu od prosince do dubna i v případě, že by nespadla z nebe jediná vločka. To všechno vám zajistí jeden skipas, co vládne všem. Mnozí se báli, že vyšší ceny energií s jeho cenou pořádně zamíchají. Lyžařů v posledních dvou sezonách kvůli covidové pandemii skokově ubylo, a tak je aktuální zima pro celý region nadějí na světlé zítřky, ale i návrat starých dobrých časů.

Jak jste spokojení se startem sezony 2022/2023?
Začátek sezony se nám velmi vydařil, dokonce jsme zaznamenali denní rekord o víkendu okolo 8. prosince 2022, což je italský státní svátek. Na sjezdovkách bylo až 103 tisíc lidí.

Kolik během sezony očekáváte návštěvníků oproti předchozím ročníkům ovlivněných pandemií, případně oproti stavu před covidem?
Doufáme, že se lidé vrátí ve stejném počtu, v jakém k nám jezdili před pandemií. To bychom jednoznačně považovali za úspěch.

Změnilo se nějak složení zahraničních návštěvníků? Víme, že k vám jezdí hodně lidí z Německa, Rakouska, Švýcarska, ale také z Polska, Česka nebo Velké Británie.
Italové stále tvoří zhruba polovinu všech návštěvníků. Německy hovořících je zhruba 20 procent, pak následují s menšími procenty další národnosti. Češi jsou co do počtu někde okolo čtvrtého místa.

Rozhodli se lidé oproti dřívějšku spíše pro kratší pobyty, nebo stále platí, že nejčastěji u vás tráví tři až pět dní?
Zatím jsme žádné krácení v tomto ohledu nezaznamenali. Když se podívám na prodané skipasy, rostly nám prodeje čtyřdenních
a šestidenních. U třídenních je menší pokles, u denních zase nárůst, což bylo způsobeno i horším počasím. Rozhodně jsme na tom lépe než v minulé sezoně a nejprodávanějším druhem skipasu je aktuálně ten šestidenní.

Ceny skipasů rostly zhruba o deset procent. Zaznamenali jste větší podíl nákupů online, kde lze uplatnit různé slevy?
Ano, nákupy online vyskočily zhruba na trojnásobek. Je to pohodlnější způsob, a pokud zakoupíte skipas alespoň dva dny předem, získáte pětiprocentní slevu.

Přistoupili jste v souvislosti s aktuální energetickou krizí k nějakým omezením (kratší provozní doba, vypnutí vyhřívaných sedaček na lanovkách nebo snížení teploty ve společných prostorách)?
Nikoli, našim návštěvníkům poskytujeme plnohodnotný komfort.

Jaká energie vlastně Dolomiti Superski pohání a plánujete v tomto směru nějaké změny či inovace do budoucna?
Téměř všechny lanovky v Dolomiti Superski jsou poháněny elektrickou energií z obnovitelných zdrojů, konkrétně jde o energii zajištěnou vodními elektrárnami.

Podle našich informací se vaše náklady na energii dostaly až na čtyřnásobek dřívějších hodnot. Jak se to promítne do budoucna? Chystáte propouštění, omezení rozvoje nebo lze očekávat změny během letní sezony?
Naše plány na rozvoj střediska a budoucí investice budou záviset na výsledku probíhající sezony. Zároveň doufáme, že aktuální trend snižování cen elektřiny a plynu povede ke stabilizaci trhu. To nám umožní naplánovat naši budoucí strategii.

Lze vůbec vyčíslit, kolik provoz celého Dolomiti Superski stojí ročně? Kolik jste do celého areálu loni investovali?
Jsme konsorciem 130 různých společností, které provozují lanovky v rámci Dolomiti Superski, takže provozní náklady ani počet zaměstnanců nedokážu vyčíslit, každý si to v rámci našeho brandu hlídá sám. Mohu však prozradit, že loni v létě jsme proinvestovali zhruba 65 milionů eur.

Projevil se u vás nějak aktuální zákaz alkoholu na sjezdovkách? Mají z toho bary a restaurace nižší tržby?
Ještě před zavedením zákazu jsme se snažili situaci na sjezdovkách korigovat. Jen mizivé procento lidí vyráží na sjezdovky s alkoholem v ruce nebo v krvi. Jakékoli incidenty vždy řešila místní policie rychle a profesionálně, takže zavedení zákazu se v každodenním provozu příliš neprojevilo. Samozřejmě všem doporučujeme, aby dodržovali pravidla, byli ohleduplní a dbali na bezpečnost vlastní i všech okolo.

Plánujete do budoucna nějakou expanzi, případně začlenění dalších resortů (například Ahrntal, Sulden, Schnalstal) pod značku Dolomiti Superski?
Momentálně nehodláme Dolomiti Superski rozšiřovat o další lyžařské destinace a chceme se primárně soustředit na zlepšování
služeb a komfortu napříč patnácti resorty, které jsou součástí největšího lyžařského střediska na světě.

Přečtěte si také