Kolik z nás nemůže být v kruhu rodiny a přátel jen proto, že prací zajišťuje ostatním pohodlí jak svátečních, tak i všedních dnů? Přitom jak roste hodnota času a způsobu, jakým ho chceme trávit, v řadě těchto činností už člověk figurovat nemusí.
Roboti totiž zvládají už nejen vyrábět, ale i prodávat v obchodech, dokáží se postarat o skladování a výdej zboží. Některá města provozují metro s minimem lidské obsluhy, v call centrech se chatboti dostávají na takovou úroveň, že v komunikaci s nimi často dokážeme vyřešit náš problém. A třeba i nákupy by nám uměla robotická zařízení dopravit až domů.
Nebojme se tedy nových řešení. I když robota asi pod stromečkem nenajdeme, naučme se více o tom, jak robotizovaný svět funguje. Čím lépe ho budeme umět využívat, tím na vyšší kvalitu života dosáhneme. Doba, kdy se soutěžilo o vedoucí ekonomické postavení v tunách vyrobeného betonu, oceli nebo aut či televizorů, je pryč.
Lidé stále více vidí kvalitu i jinde, než ve hmotném bohatství, například v čistotě ovzduší, zdraví nebo kvalitě společně stráveného času.
Vánoce jako období rozjímání a myšlenek na druhé tak dost dobře mohou symbolizovat i tento hodnotový posun. Advent doby, kdy se budeme méně honit za nákupy a více věnovat podstatnějším věcem v životě člověka.
Vítězslav Lukáš, generální ředitel ABB Česká republika
•