Letošek bude na poli udržitelnosti v Česku i na středoevropském trhu rokem změn, soudí v tuzemské Raiffeisenbank. Zejména proto, že začne platit několik klíčových regulací, které vyvolají integraci udržitelnosti do byznysových procesů. „S ohledem na tento očekávaný vývoj se v tomto roce čistě prakticky chceme soustředit na poradenství tak, abychom našim klientům pomohli překonat změny, které v nejbližších letech začnou platit,“ říká Kateřina Špániková, šéfka ESG a podpůrných produktů v Raiffeisenbank.
Cirkularita a hledání rovnováhy
Záměry konkrétních firem ukazují, že udržitelnost se do byznysu propisuje stále výrazněji už nyní. Evidentní je to například ve stavebnictví, které patří mezi obory s největšími dopady na životní prostředí. Například tuzemská pobočka společnosti Saint-Gobain, která je největším výrobcem stavebních materiálů na světě, si v roce 2024 klade za cíl nadále naplňovat své závazky v oblasti emisí oxidu uhličitého, recyklace a spotřeby vody. Chystá proto investice do výrobních zařízení v objemu téměř 50 milionů eur. „Tu největší představuje projekt změny technologie celé výrobní linky,“ říká Jakub Benda, marketingový ředitel Saint-Gobain v Česku a na Slovensku. Firma také představí nový systém recyklace zbytků ze staveb, ale i materiálů z dekonstrukcí. „Tím chceme dále navyšovat objem recyklátu ve výrobcích a přispět k tím k úspoře více než 350 tisíc tun přírodních surovin, což je meziroční nárůst zhruba o desetinu,“ vyčísluje Benda.
Také skupina Progresus, jejíž doménou jsou mimo jiné dřevostavby, plánuje pokračovat na své cestě k uhlíkové neutralitě. Konkrétně například tím, že díky vlastní fotovoltaické elektrárně sníží emise oxidu uhličitého ve svém výrobním závodě RD Rýmařov o 950 tun ročně. „V oblasti industriálního developmentu máme za sebou předání nové haly s certifikací udržitelnosti BREEAM a letos postavíme hned několik podobných projektů – kvalitních, šetrných a ve vysokém standardu pro nájemce,“ říká ESG ředitel společnosti Jan Nový. S technologickým startupem Mykilio pak Progresus plánuje díky novým certifikacím unikátního materiálu z podhoubí přinést do stavebnictví principy cirkulární ekonomiky.
Zásadní význam má pro Česko jakožto průmyslovou zemi průmyslový development. Jeden z lídrů v tomto oboru, společnost Panattoni, chápe udržitelnost jako nekonečný proces hledání opravdové rovnováhy mezi ochranou životního prostředí, zájmy komunit, potřebami klientů a investorů do nemovitostí. Dynamický vývoj společnosti a jejích potřeb přitom přináší stále nové výzvy, které přímo ovlivňují průmyslovou infrastrukturu. „Přejeme si proto, aby naše hledání přinášelo co nejvíce úspěšných řešení pro naše klienty, životní prostředí, společnost, ekonomiku a inspirovalo k trvalému zlepšování celý segment průmyslového developmentu,“ podotýká generální ředitel firmy pro Česko a Slovensko Pavel Sovička.
V ZDR Investments, která spravuje fondy investující zejména do retail parků, se soustředí na snižování energetické náročnosti svého realitního portfolia. „V rámci tohoto úsilí plánujeme instalovat 20 fotovoltaických elektráren v České republice a dvě na Slovensku s celkovým instalovaným výkonem 5,5 megawatt peaku,“ přibližuje ESG manažer Miroslav Kobera. Společnost nicméně sleduje i nastupující regulace a chce se zaměřit také na přípravu prvního nefinančního reportingu, který již bude v souladu s evropskou směrnicí CSRD. „Tento krok je pro nás zásadní, abychom byli připraveni na dobu, kdy se reporting stane povinným,“ vysvětluje Kobera.
Fotovoltaika na nošovických halách
Tlaku stále přísnějších emisních limitů čelí automobilky. V udržitelnosti se však nesoustřeďují jen na samotná vozidla, protože počítají s vyššími cíli. „V Hyundai chceme pokročit v nastoupené cestě k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2045. Hodláme vyrábět a prodávat ještě víc lokálně bezemisních – plně elektrických či nízkoemisních, tedy elektrifikovaných vozidel udržitelnějším způsobem, dál snížit spotřebu energií u nás i našich dodavatelů nebo vybudovat fotovoltaickou elektrárnu na části výrobních hal v Nošovicích,“ vypočítává záměry aktuální dvojky českého trhu marketingový a produktový manažer jejího českého zastoupení Marek Trešl. Cílem je podle něj také zvýšit počet elektromobilů mezi služebními vozy a například i zefektivnit cestování na akce či služební cesty.
V Daimler Truck AG je udržitelnost přímo zakódována ve firemní strategii a všech cílech, říká šéf produktového managementu a marketingu české pobočky David Chleboun. V praxi to podle něj znamená, že všechny lokality, aktivity i produkty, ať už se jedná o výrobní závody, vyráběná vozidla jako taková, nákup surovin nebo dílů pro jejich výrobu, až po případnou recyklovatelnost všech komponentů, jsou provozovány, plánovány a prováděny s maximální snahou o udržitelnost. „Naším klíčovým plánem tedy je a nadále bude dále přecházet na takové technologie a vyrábět taková vozidla, která budou stále více odpovídat naší vizi plně udržitelné, bezpečné a čisté nákladní dopravy,“ shrnuje Chleboun.
Úklid bez ropy
Pozadu nechtějí zůstat ani odvětví, která si laik s potřebou udržitelnějšího fungování zpravidla na první dobrou nespojí. Jde například o výrobu potravin a zboží každodenní spotřeby. Pro jednoho z největších globálních hráčů na tomto poli, společnost Unilever, je zásadní spolupráce s dodavateli. „Máme radost, že se nám povedlo naplnit náš závazek získávat naše klíčové suroviny, jako je kakao nebo palmový olej, udržitelně, tedy bez toho, aby jejich pěstování způsobovalo odlesňování. Nadále chceme pokračovat ve spolupráci s farmáři a místními komunitami, ale i s dalšími partnery v rámci našeho podnikání, abychom společně snižovali dopad na životní prostředí,“ říká manažerka externí komunikace společnosti v Česku a na Slovensku Lucie Kotalová. Klíčové jsou podle ní také výzkum a inovace, které pomohou snížit dopad na životní prostředí. Unilever se tak například podílí na vývoji udržitelné alternativy k pěnícím látkám ropného původu, které jsou součástí čisticích a mycích prostředků. První továrna na světě na výrobu rhamnolipidů, což jsou pěniče biologického původu, se tak letos otevře na Slovensku.
V Lidlu Česká republika, který je lídrem mezi českými maloobchodními řetězci, bude leitmotivem roku 2024 vědomé stravování, tedy důraz nejen na výživové hodnoty potravin, ale i na jejich udržitelný původ. „Hned v lednu se připojíme k Veganuary, čímž deklarujeme naši podporu rostlinné stravy a zájem o tento segment sortimentu,“ říká CSR specialistka firmy Eliška Froschová Stehlíková. Nadále bude podle ní pokračovat také naplňování závazků týkajících se omezování plýtvání jídlem, instalace fotovoltaických systémů, podpory elektromobility, snižování obalové zátěže a digitalizace.
•