Koopilot ohodnotí, jak řídíte, a ušetříte na pojistném

Pokud budou klienti z aplikací jezdit bezpečně, po vyhodnocení skóre jim za každý kvartál vrátíme část pojistného, vysvětluje ředitel Úseku pojištění vozidel Kooperativy Aleš Zethner.

Proč jste připravili aplikaci Koopilot? Co vás k tomu vedlo?
Celosvětově dochází k rychlému rozvoji auto­pojištění na principu PHYD (Pay how you drive – plať tak, jak bezpečně jezdíš). Náš produkt je na rozdíl od konkurenčních řešení založen nikoli na instalaci dodatečného zařízení do automobilu, ale na aplikaci do telefonu. Zkráceně: „Každý, kdo jezdí bezpečně, si zaslouží odměnu.“ Prostřednictvím aplikace budeme vyhodnocovat základní jízdní dovednosti, jako je rychlost a její překračování, intenzita zrychlování, zatáčení a brzdění, zaměříme se ale například i na to, jestli řidič používá mobilní telefon za jízdy. Všechny tyto funkcionality zároveň poskytnou cennou zpětnou vazbu zejména začínajícím řidičkám a řidičům a mohou přispět ke zlepšení jejich řidičských schopností. Pokud budou jezdit bezpečně, po vyhodnocení skóre jim za každý kvartál vrátíme část pojistného, tzv. cashback. Ten se může vyšplhat až na 40 procent ze zaplaceného pojistného.

Co od aplikace očekáváte?
Vzhledem k tomu, že po našich klientech nechceme několikatisícovou investici do telematické jednotky, tedy zařízení instalovaného do vozidla, ani o jeho cenu nenavyšujeme pojistné, doufáme, že „kouzlo“ stanovení pojistného podle způsobu řízení dostaneme k podstatně širší cílové skupině, než tomu bylo doposud. Vývoj aplikace bereme rovněž jako příspěvek k bezpečnosti silničního provozu, protože dosavadní zkušenosti ukazují, že samotná instalace aplikace obvykle vede k odpovědnějšímu chování na silnici. Věříme, že novinka postavená na zajímavém technologickém principu nám pomůže lépe oslovit skupinu mladých, kde zatím nebodujeme tak, jak bychom si přáli.

Kdo je tedy cílová skupina aplikace?
Věříme, že naše novinka osloví každého, kdo se na silnici chová odpovědně a chce jezdit bezpečně. Zejména chceme oslovit mladé řidiče nebo ty, kteří ještě nemají vyježděný žádný bonus a s řízením teprve začínají. Možná to bude znít překvapivě, ale z našich průzkumů vyplývá, že jednou z nejzajímavějších cílových skupin jsou kromě samotných mladých řidičů i jejich rodiče, kterým není jedno, jak jejich potomek řídí, a zároveň o něj mají obavy. Na druhé straně, pokud bude mít zájem o aplikaci jakýkoliv náš klient, neexistuje žádné omezení, které by tomu bránilo. Věříme, že už během prvního roku s produktem oslovíme vyšší tisíce řidičů, potenciál do budoucna je obrovský.

Jaký bude maximální cashback a jak ho klient získá?
Samozřejmou podmínkou je instalace aplikace a její aktivní používání, klíčovým parametrem pro výplatu cashbacku je tzv. řidičské skóre – souhrnné vyjádření řidičských kvalit, skládající se z jednotlivých sledovaných parametrů. Maximální výše cashbacku není pro všechny stejná, souvisí s rizikovostí řidiče a kategorií vozidla – na ten nejvyšší dosáhnou právě mladí řidiči ve vybraných kategoriích vozidel. Aktuálně dosažený cashback klient v kaž­dý okamžik najde na úvodní obrazovce aplikace. Cashback se nevyplácí, pokud měl řidič v daném období pojistnou událost.

Plánujete v aplikaci, třeba podle zkušeností z fungování, v budoucnu nějaké změny?
Celý projekt je živoucím organismem, do budoucna plánujeme řadu dalších funkcionalit. Testujeme například automatickou detekci nehody tak, aby v jejím případě došlo okamžitě k předání informace buď asistenční službě, nebo přímo složkám integrovaného záchranného systému. Přemýšlíme o tom, jak aplikaci dále zatraktivnit například prostřednictvím různých soutěží či výzev nebo aktivních tipů ke způsobu řízení. Samotným spuštěním aplikace naše práce rozhodně neskončila.

K čemu slouží výrazné červené tlačítko SOS?
V případě poruchy nebo nehody stačí zmáčknout tlačítko a dojde k odeslání veškerých údajů o poloze, řidiči, smlouvě a automobilu asistenční službě, která obratem zavolá zpět a s klientem se domluví na řešení situace.

Přečtěte si také