Když začne pršet, je čas prodávat deštníky

Můj velký sen a vize do budoucna je obnovit textilní výrobu na severu Čech, říká Jakub Kalvoda, ředitel firmy MK Lůžkoviny.

Už od dětství pozoroval, jak funguje byznys, a když nastoupil do rodinné firmy, přesně věděl, co chce, a jeho cíle byly všechno, jen ne malé. Dnes firma MK Lůžkoviny patří k předním online prodejcům bytového textilu. Její ředitel Jakub Kalvoda pokračuje v budování rodinného byznysu, který v loni dosáhl obratu více než 324 milionů korun. A plány má ještě větší.

Jaký byl hlavní impulz pro založení MK Lůžkoviny?
Všechno se tvořilo organicky a spontánně, takže žádný impulz ani sen o vytvoření MK Lůžkoviny v počátku neexistoval. Můj tatínek byl v devadesátých letech obráběč kovů, ale nikdy to nebyla jeho vysněná práce a chtěl mít jistou svobodu. Proto začal obchodovat na trzích jako stánkař. V počátcích prodával nářadí a různé domácí potřeby. Od malička mě vozil s sebou a já měl šanci od dětství nahlédnout do světa obchodu. Už jako malý jsem tehdy zjistil, že když začne pršet, je čas prodávat deštníky.

Kdy se byznysu začalo dařit?
Okolo roku 2008 tatínek zkusil prodat na trzích své první povlečení. A fungovalo to! Od té doby jsme se zaměřovali výhradně na bytový textil. Postupem času klasické trhy opadávaly a tatínka napadlo vytvořit svůj první internetový obchod. A následně jsem se do rodinného podnikání vrhl i já. Zanedlouho se v mé hlavě zrodila vize velkého e-shopu, který bude jedním z nejznámějších obchodů s povlečením. V tuto dobu jsem přebral otěže a začal uskutečňovat první velké kroky. Nejprve začal rebranding a vytvoření nového moderního e-shopu zaměřeného pouze na bytový textil. Rozhodl jsem se pro název MK Lůžkoviny, protože to jsou iniciály mého tatínka Martina Kalvody.

Měli jste s tatínkem stejné vize, nebo jste se v něčem rozcházeli? Čí pohled zvítězil?
Tatínek měl ve mě vždy plnou důvěru, maminka byla více kritická a nedůvěřivá. Vzal jsem to jako výhodu a vždy jsem mohl jít do střetu názorů, kdy se vám věci, které máte pouze v hlavě, vyjasní a dospějete ke správnému závěru.

Dnes patříte k předním online prodejcům bytového textilu…
Je to tak. Díky covidu nám skokově vzrostl obrat. Lidé byli kvůli karanténě nuceni trávit mnohem více času doma, a tak si ho chtěli zpříjemnit zvelebováním domácnosti. Nejen díky tomu jsme i přes velké investice z vlastních zdrojů každý rok skončili v černých číslech. Za loňský rok přesáhl obrat společnosti 324 milionů korun.

Snil jste o tom, že ve 23 letech povedete rodinnou firmu, nebo jste měl jiné plány?
Nikdy by mě to nenapadlo. Můžu za to děkovat svým rodičům, kteří tento nápad dostali a naučili mě tvrdě pracovat. Původně jsem totiž vystudoval střední zdravotnickou školu a čekala mě kariéra zdravotníka. Ve zdravotnictví jsem dlouho nesetrval a po čase si udělal svářečský průkaz. Mzda však neodpovídala mým představám, a tak jsem začal pomáhat s e-shopem.

Pomohlo vám studium i předchozí pracovní zkušenost při budování vlastního e-shopu?
Určitě. Nejvíc se mi hodí studium a kariéra zdravotníka. Dlouhá léta jsem byl jen ve společnosti žen – jak spolužaček, tak kolegyň. Jelikož naši cílovou skupinu tvoří ženy, dokážu více pochopit jejich potřeby a nastavit ženský mindset. Pomáhá mi to, když vytvářím nové kolekce našeho produktového portfolia.

Odkud čerpáte inspiraci k designům i návrhům vlastního bytového textilu?
Inspiruji se každý den, vnímám a pozoruji toto odvětví kolem sebe a každý den se v mé hlavě rodí menší nápad. Se svými zaměstnanci se vždy snažím zlepšit další kolekce. Ať je to šití, kvalita tkaniny, nové desény, či obal, který potěší našeho zákazníka při otevření balíčku. Dáváme si záležet na každém detailu a v jednání s výrobou jsme neúprosní. Vše prochází zatěžkávací zkouškou v naší „prádelně“.

Jaká je vaše vize pro MK Lůžkoviny v následujících letech? Plánujete rozšíření sortimentu, expanzi na zahraniční trhy, případně jiné novinky?
Ve 20. století bylo mé rodiště vyhlášené díky textilnímu průmyslu, který postupně zaniknul. Můj velký sen a vize do budoucna je obnovit textilní výrobu na severu Čech. Tento sen si pomalu plním a letos budeme otvírat šicí dílnu. Momentálně tvoříme produktové portfolio, které budeme sami vyrábět, a je na co se těšit.

Kolik času trávíte v práci?
V současnosti jsem našel rovnováhu mezi prací a osobním volnem, proto trávím denně v práci maximálně devět až deset hodin.

Co děláte, když nepracujete?
V začátcích podnikání jsem pracoval i ve svém „volném“ čase. Když jsem si našel čas, navštívil jsem posilovnu a věnoval se své rodině a přátelům. Od té doby, co jsem ženatý, se mi už prý nechce trávit volný čas prací.

Přečtěte si také