Jak se v Česku rodí regionální dodavatelé

Spolupráce s řetězcem Kaufland pomáhá malým rodinným firmám ve spojení s koncovým spotřebitelem.

Zakladatel malé rodinné Farmy Živina Martin Kudera říká: „Láska k jídlu může být tak velká, že začnete přemýšlet, jak ji spojit s podnikáním.“ Doplňuje jej Ladislav Kováč z Ekofarmy Javorník: „Chtěli jsme produkovat hlavně zdravé potraviny a navázat tak na dlouho­letou tradici rostlinné produkce a chovu dobytka.“ A sládek Martin Matuška vysvětluje: „První pivo jsme uvařili v garáži. Bylo tak výborné, že jsme věřili v jeho úspěch.“ Tři regio­nální dodavatelé, které pojí to, že do svého produktu vložili veškerou lásku a péči. A vyplatilo se, jejich výrobky nyní rozšiřují regionální nabídku řetězce Kaufland. Jak se v Česku rodí malé rodinné firmy? Co stojí za jejich úspěchem a jak začínali?

Maso, pivo, med, brambůrky, bio produkty či netypické kimči a kari pasty. Vyzpovídali jsme české regionální dodavatele z různých koutů republiky, kteří se svým podnikáním v oblasti food produkce začínali od píky. Začátky všech oslovených producentů byly těžké, ale láska k jídlu a řemeslu je poháněla. K podnikání se většinou dostali náhodou a začínat museli v provizorních podmínkách.

„Na začátku jsme prodávali zeleninu a brambory. Konkrétně odrůda Belena byla mezi zákazníky velmi oblíbená. Přemýšleli jsme, jak s těmito oblíbenými bramborami pracovat, a tak vznikl nápad na přípravu brambůrků,“ vysvětluje zakladatel firmy Farmářské brambůrky Pavel Hradil. Podobně byl na tom Martin Kudera z Farmy Živina. Ten v době koronavirové pandemie připravil pro své kamarády kimči – salát z fermentované zeleniny. „Zpětná vazba byla nad očekávání pozitivní, proto jsme se s manželkou rozhodli, že naše kimči nabídneme i cizím lidem,“ vzpomíná. Všichni se shodují, že začít se dá kdykoli. Stačí nadšení, víra ve svůj produkt a poctivost. Ta dostala tyto regionální produkty až na pulty řetězce Kaufland.

Přiblížení produktů zákazníkům

„V poslední době vnímáme rostoucí poptávku napříč celým sortimentem, lidé se při nákupu zajímají o kvalitu i původ potravin,“ vysvětluje Ladislav Kováč z Ekofarmy Javorník. I to je důvod, proč se velikán mezi retaily, řetězec Kauf­land, rozhodl regionální producenty podpořit. V rámci své strategie trvale udržitelného sortimentu přináší na pulty regionální produkty, které jsou dostupné v daném regionu. Všichni oslovení regionální dodavatelé se shodují, že spolupráce s Kauflandem jim pomáhá ve spojení s koncovým spotřebitelem.

„Jsem přesvědčen, že je Kaufland našemu typickému zákazníkovi, pro kterého je stěžejní čerstvost a kvalita, velmi blízký. Proto mi tato spolupráce dává velký smysl,“ potvrzuje generální ředitel společnosti Maso uzeniny Písek Jaromír Šafařík. „Díky Kauflandu se naše pivo dostane i k lidem, kteří rádi ochutnají něco z produkce minipivovaru,“ vysvětluje benefity spolupráce s Kauflandem sládek Matuška.

U Čechů vítězí klasika

Žádný řetězec by však neprodával produkty, o které by nebyl potenciální zájem. Trend se v poslední době mění a zájem o regionální produkty roste. „Rostoucí zájem zaznamenáváme napříč celým sortimentem. V posledních měsících lidé nejvíce kupují bio tvaroh a bio sýr s bílou plísní,“ potvrzuje pan Kováč z Ekofarmy Javorník. I u re­gionální a farmářské produkce vítězí klasika.

„V nabídce máme 19 druhů ochucených medů, mezi kterými jsou nějací favorité, ale nejprodávanější je klasický med květový smíšený,“ vysvětluje včelař Pavel Neumaier. Podobnou zkušenost potvrzuje Jaromír Šafařík ze společnosti Maso uzeniny Písek: „I přesto, že se nám daří, snažíme se spotřebitelům přinášet novinky. Věrni však zůstáváme masu, jako tradiční výrobci se nechceme vydat cestou bezmasých uzenin.“

U slaných chipsů v podobě brambůrků vede klasická solená varianta. „Občas se nám stane, že zákazníci přijdou s dotazy a prosbami o zahájení výroby další příchutě. Pokusili jsme se jim vyjít vstříc a provedli rozsáhlý průzkum. Ptali jsme se Čechů, jakou příchuť bychom měli začít vyrábět, ale z ankety nevyšel jednoznačný vítěz,“ říká Pavel Hradil s tím, že poptávku zatím dokáží pokrýt tři – solené, hořči­cové a česnekové.

V Kauflandu zkrátka najdete vše pod jednou střechou, tak při dalším nákupu zavítejte i do sekce regionální produkce a podpořte výrobce z vašeho regionu.

Přečtěte si také