Tématem posledních dní je integrace společností Semmelrock a Wienerberger. Můžete Semmelrock jako jeho bývalý ředitel podrobněji představit?
Je to výrobní společnost, která se zaměřuje na střední a vyšší hodnotu betonových výrobků pro rodinné domy, typicky dlažby a prvky pro plotové systémy či do zahrad. U infrastrukturních projektů tuhle značku příliš neuvidíte. Jednotícím znakem je, že produkty Semmelrocku představují designově inovativní trendy v bohaté škále barev a formátů. Výhodou značky je, že v rámci firemní sítě má možnost čerpat inspiraci i z dalších zemí a opřít se o tamní know-how i výrobní kapacity a možnosti. Příkladem je třeba nabídka produktů odlévané výroby, jež není lokalizována v Česku, ale na Slovensku. V důsledku spolupráce se sesterskými společnostmi v rámci své mezinárodní sítě Semmelrock může být především více inovativnější. Takže přestože na českém trhu – na rozdíl od slovenského – jsme menší značkou, cítím značný potenciál. A cítí ho celý Wienerberger.
Dotkli jsme se integrace značky Semmelrock. V jakém stadiu je tady v České republice a co všechno obnáší?
Není to hra jen na českém písečku. Wienerberger chce být flexibilnější, mít silnější regionální páteřní síť a na tu navázat jednotlivé značky. Právě s ohledem na lokální charakter trhů má ale integrace v různých zemích poněkud odlišnou podobu, která je dána i vztahy, které Semmelrock a Wienerberger na daném trhu měly. Z tohoto pohledu hodnotím velmi kladně, že centrála ponechala podobu integrace do značné míry v kompetenci dceřiných společností. V každé zemi je totiž trochu jiná podoba procesů, jiné napojení Semmelrocku na Wienerberger. V tom jsme v Česku možná ve výhodě, protože u nás už ty dvě značky jistou mírou integrace v minulých letech prošly.
Samostatnou kapitolou je výroba, která je u obou značek zcela rozdílná, ale tam je integrace paradoxně nejjednodušší, vše totiž zůstává tak, jak to je dnes, ve stejné struktuře, se stejným vedením, zůstává i metodické vedení z Vídně. Konstantou zůstávají i priority Health and Safety. To je alfa a omega pro všechny naše výroby už několik let. Tam jsme už dávno integrovaní, o Semmelrock se v tomto smyslu už nějaký čas starají kolegové z Wienerbergeru. Jediná změna tak bude vlastně v tom, že kolega odpovědný za závod Semmelrock nebude reportovat mně jako doposud, ale manažerovi ze struktury Wienerberger.
Zatím jste nezmínil obchod…
Tam je situace trochu jiná, protože ten zůstane značkově oddělen. Změna je v tom, že dnes máme dva týmy a budeme mít tři. Samozřejmě i v tomto případě se změnou v reportování: šéf obchodu Semmelrocku bude nově reportovat obchodnímu řediteli Wienerbergeru. Ale vidím tady prostor a nové výzvy. V budoucnu bychom v některých oblastech mohli společně dokázat víc, třeba v projektovém byznysu.
Petr Magda
Krátce po studiích zahájil kariéru ve stavebnictví jako prodejce rodinných domů. Po krátkém čase nastoupil do obchodního oddělení společnosti Saint-Gobain Ecophon, kde měl na starost prodej podhledových akustických systémů. Později vedl zastoupení této značky v České republice. V roce 2014 dostal nabídku vrcholové manažerské pozice ve společnosti Semmelrock. Protože ho lákalo vedle obchodu zabývat se i výrobou, financemi a celkovým vedením, nabídku přijal a od roku 2015 řídil Semmelrock v České republice. O rok později dostal na starost i Slovensko. V rámci integrace společností Semmelrock a Wienerberger se stal od 1. dubna 2021 jedním ze tří jednatelů Wienerbergeru s odpovědností za finance a administrativu.
Jaký je tedy horizont pro dokončení integrace?
V České republice funkčně určitě letos. Chceme z dvou firem vnitřně udělat jednu. Co je hlavní a důležité, na co chceme klást při celé integraci největší důraz, jsou lidé. Ve všem, co přichází, chceme stavět na lidech, které máme. A nejdůležitější je to, aby si sedly osobní vazby, což nějaký čas zabere.
Semmelrock a Wienerberger mají velmi úzkou spolupráci a těsné vazby již od roku 1995. Je i přesto v projektu integrace lidská otázka tou nejsložitější?
Lidé a jejich vnímání jsou vždy tím, na čem záleží nejvíce, a je to vždy ta nejcitlivější otázka. Můžete integrovat cokoli, ale když to nebude fungovat po lidské stránce, máte jen nástroje. Sice propojené, ale nefunkční. To si uvědomujeme, a proto již od minulého roku, kdy byl záměr integrace dopracován, se snažíme otevřeně vše komunikovat dovnitř firmy.
Takže vzkaz vašim lidem…
Chceme budovat nové příležitosti se stávajícími zaměstnanci i pro ně. K tomu směřují naše personální průzkumy, k tomu směřovaly aktivity typu talent management nebo koučink. Naši lidé jsou základem našeho úspěchu a z mého pohledu je skvělé, že si to uvědomuje i celý management.
Je asi zřejmé, co přináší Semmelrock Wienerbergeru. Zkuste říct, co přináší naopak Wienerberger do Semmelrocku.
Jsme s koncernem spojeni už dlouhá léta. Integrace může menší značce dodat sílu a stabilitu značky větší. Může jí dodat sebedůvěru. A určitě musí přinést vylepšení a zefektivnění procesů. V součtu to znamená, že i ona menší značka si bude moct dovolit věci, na něž by si sama třeba netroufala nebo by si je ani nemohla dovolit. Semmelrock třeba nikdy neměl business development, nikdy jsme neměli ani kvalitní a stálý přístup k marketingovým a obchodním analýzám trhu, k detailnějším informacím. S tím vším teď Semmelrock bude moct pracovat a přinést nové pohledy. Druhou rovinu tvoří inovace a automatizace, i tam bude mít Semmelrock jiné možnosti než dříve.
•