V Česku se chceme vrátit na výsluní

Nikdy nebudeme nejlevnější na trhu, musíme ale zůstat dostupní, říká šéfka francouzské automobilky Peugeot Linda Jacksonová.

Francouzské automobilce Peugeot se daří. Loni se v Evropě podruhé za sebou udržela na druhém místě v pořadí nejprodávanějších značek a její model 208 po patnácti letech ukončil panování VW Golf coby nejprodávanějšího evrop­ského auta. V Česku však Peugeot – sou­část koncernu Stellantis – zaostává: loni byl v pořadí prodaných vozů až desátý. To chce CEO Peugeotu Linda Jacksonová změnit. Peugeot podle ní nebude konkurovat cenou, ale službami. Týdeník Euro s nejmocnější ženou v automobilovém průmyslu hovořil při její návštěvě Prahy.

Co vás do Česka přivádí?
Chtěla jsem se podrobněji podívat, jak se nám tady daří. Náš loňský tržní podíl byl pro nás docela zklamáním, takže chceme zjistit, co musíme udělat, abychom se vrátili na pozice, které si zasloužíme. Chtěla jsem hlavně poznat místní trh a pochopit jej. Této příležitosti jsem využila i k návštěvě jednoho z našich soukromých dealerů, abych vnímala i jeho pohled na věc.

Peugeotu se celkem daří…
Ano, to je pravda, myslím, že se nám skutečně vede velmi dobře.

Pro Česko a některé další země východní Evropy to ale tak docela neplatí. Proč jste tady méně úspěšní než v západní Evropě?
Musíme mít správně nastavené ceny a musíme vědět, že nabízíme ta správná auta. Tím jsme se v poslední době hodně zabývali a některé ceny jsme upravili. Druhá věc je, že musíme mít spolehlivé zásobování. Potíže měli v uplynulých letech všichni výrobci kvůli nedostatku polovodičových čipů i logistickým problémům. To jsme překonali a teď si musíme ujasnit, jaké máme v Česku ambice a jakým způsobem je chceme naplnit.

Jaké jsou podle vás největší rozdíly mezi trhy ve východní Evropě a na Západě, kde už úspěšní jste?
Největší rozdíl se týká elektromobility. Každý náš čtvrtý prodaný vůz je elektrický, Peugeot je v elektromobilitě velmi silný ve Francii, Itálii, Španělsku a v dalších zemích. Český trh ale není stejný jako třeba v Británii, hlavně pokud jde o infrastrukturu.

To je příčinou nižších prodejů?
Největší rozdíl vidím v tempu elektrifikace. Česko také začne v určité chvíli rychleji přecházet na elektromobilitu, to ale závisí na infrastruktuře. Některé trhy využily vládní pobídky, ty ale v Česku nejsou. Takže jde hlavně o rozdíl v rychlosti.

Jedním z velkých rozdílů by mohla být velmi odlišná kupní síla. Váš nejprodávanější elektrický model e-208 stojí v Česku kolem 30 tisíc eur, což je stejné jako v Německu nebo ve Francii. Poptávku v Česku tak uspokojují hlavně dovozy ojetých aut ze západních zemí. Je to pro vás prostě fakt, nebo s tím Peugeot chce něco dělat?
Máme na trhu určitou pozici, v marketingovém žargonu by se dalo říct, že jsme prémiový mainstream. Tuto cestu jsme zvolili mimo jiné kvůli vyšší zbytkové hodnotě našich vozů a celkové hodnotě naší značky. V Evropě už jsme nicméně spustili různé programy, které jsme testovali hlavně ve Francii a teď je přenášíme i jinam. A neexistuje důvod, abychom je nespustili i v Česku. Nejdřív ale musíme vědět, jak by fungovaly za současných úrokových sazeb, které jsou tady docela vysoké.

Které programy to jsou?
Je to například předplatné. Ve Francii jsme zavedli službu s názvem Peugeot – Pay As You Go (průběžné financování, pozn. red.). Za elektrický vůz, například e-208, platíte zhruba 150 eur měsíčně, což prosím berte orientačně, protože přesná částka by závisela na výši úrokových sazeb. Ale v principu jde o to, že měsíčně platíte 150 eur, v čemž je zahrnuto ujetí 500 kilometrů. Když najezdíte víc, platíte sedm eurocentů za kilometr. Měsíční platba 150 eur je celkem rozumná, přístupná cena za e-208.

Na druhé straně ale není ani 150 eur měsíčně v Česku úplně zanedbatelná částka.
Ano, ale vy se o nic nebudete muset starat. Předplatné zahrnuje pojištění i údržbu. Trh jde tímto směrem, zejména pokud jde o leasing, a vím, že operativní leasing je v Česku velmi populární. Snažíme se být inovativní a lidem nabízet nové způsoby než jen prostě říct, tady je auto, zaplaťte 35 tisíc eur a financování a úvěr si zajistěte sami. Musíme být kreativní.

V Česku může fungovat i faktor Škoda. Jak těžké je postavit se Škodě na její domácí půdě?
V Česku je několik automobilek, které by se mohly považovat za domácí. Musíte prostě přijmout fakt, že nemůžete prodávat všem, musíte být velmi selektivní, pokud jde o to, komu budete prodávat, kdo jsou vaši zákazníci a na koho se zaměříte. Před deseti lety měl Peugeot mnohem širší záběr, ale posunuli jsme se do prémiovějšího segmentu. Byla to naše volba a byl to úspěšný tah. Nikdy nebudeme nejlevnější na trhu, musíme ale zůstat dostupní.

Neobáváte se, že poptávku uspokojí čínské elektromobily?
Čínská auta samozřejmě přicházejí, některá jsem řídila a jsou to velmi dobrá auta. Konkurenci musíme respektovat a upřímně řečeno, čínské automobilky jsou stejná konkurence jako kdokoli jiný.

Jak se jim tedy budete bránit?
Zaprvé musíme být přítomni na trhu, ne nutně v nejlevnějších segmentech, ale musíme být dostupní. Také je nutné se odlišit, buď velmi silným designem, zákaznickou spokojeností a také prodejní sítí. Ta naše je v Česku velmi dobrá a výkonná, což hodně znamená. Máme vysoká hodnocení spokojenosti zákazníků a tuto zkušenost Číňané zatím nabídnout nemohou.

Právě spokojenost zákazníků má být vedle růstu na mimoevropských trzích klíčem ke globální expanzi značky Peugeot. Co ale můžete nabídnout jiného než všichni ostatní?
Pracujeme na několika věcech. Zaprvé upřímně věřím ve význam dealerů i v budoucnu. Kromě toho věřím konceptu, kterému říkám fidgetal – ani nevím, jestli takové slovo existuje, ale znamená fyzický a zároveň digitální zážitek. Víme, že 95 procent zákazníků si vyhledává informace o nových autech na svých mobilních telefonech nebo iPadech. Zároveň ale víme, že chtějí mít i reálný zážitek, ať už z testovací jízdy, nebo si chtějí auto osahat či jen s někým promluvit. Naši dealeři proto musejí být digitální, musí mít iPady, správně nastavené konfigurátory, aktualizované webové stránky a podobně. Jde prostě o to, aby zákazníkům nabídli příjemný a bezproblémový zážitek. Online prodeje jsou taky důležité. Nejde o to, že by se celý prodejní proces dokončil online, ale tu možnost musíte nabídnout.

To ale nabízejí vlastně všechny automobilky, nebo ne?
Ano, ale musíte to udělat správně.

Zákaznické služby ve východní Evropě jsou často na nižší úrovni než v zemích s delší tradicí tržní ekonomiky. Máte pro své dealery v tomto regionu nějaké zvláštní kurzy nebo manuály?
Samozřejmě. Máme velmi propracovaný systém monitoringu spokojenosti zákazníků na všech trzích, velmi si hlídáme míru loajality zákazníků a sledujeme dodržování standardů. Spokojenost zákazníků je pro nás nejdůležitější. Z továren vyjíždějí kvalitní výrobky, ale pak rozhoduje zákaznická spokojenost, ať už při prodeji, nebo v poprodejním servisu. Máme tréninkové programy, akční plány, je to velmi důležitá část našeho byznysu.

V lednu jste v Las Vegas představila Inception Concept, vizi auta budoucnosti. Je to odpověď Peugeotu na dominanci americké Tesly?
Je to naše odpověď na výzvy budoucnosti, je to nový směr pro Peugeot. Schválně jsme Inception Concept představili ne na autosalonu, ale na technologickém veletrhu, protože technologie jsou u aut čím dál důležitější. Chtěla jsem ukázat, kam se bude Peugeot vyvíjet při zapojení různých platforem mateřského koncernu Stellantis, třeba STLA Brain, centrálního mozku našich budoucích aut, nebo STLA AutoDrive. Také jsem chtěla předvést, kam směřuje náš design, ale i to, jaké zážitky nabídnou interiéry našich vozů. Dva nejdůležitější důvody, proč si lidé kupují Peugeot, je externí design a inte­riér. U externího designu chceme zachovat typické rysy Peugeotu, říkáme tomu feline future (doslova kočičí budoucnost, pozn. red.), asi jste viděl ty linie. Interiér je takzvaný i-Cockpit. Všechny technologie zavedeme do praxe už v roce 2026. Hranatý volant Hypersquare už testujeme. A jestli je to odpověď na Teslu? Na trhu je mnohem víc aut než jen Tesla.

V Česku se někdy debatuje o tom, co vlastně přechod k elektromobilitě způsobilo, jestli politika a zavádění regulací, nebo zda jde o iniciativu samotných automobilek, případně poptávka na trhu. Jak to vidíte vy?
Když budu zcela upřímná, tak v Evropě to u všech výrobců určují regulace, které vydává Evropská unie. Ta se rozhodla, že řešením jsou elektrická auta. My jako výrobci musíme dodržovat pravidla, a proto utrácíme 30 miliard eur za strategii přechodu na elektromobilitu. Skupina Stellantis včetně Peugeotu bude uhlíkově neutrální do roku 2038, přičemž Peugeot bude zcela elektrický už v roce 2030. Nyní jsme v přechodném období, takže nabízíme i hybridy, plug-in hybridy, díváme se na možnosti využití syntetických paliv u existujících modelů, vodíku. To je směr, kterým se kvůli regulacím musíme vydat.

Přečtěte si také