Potřebujeme více „Czech-made“ výrobků

Firmy musí investovat, aby dokázaly navyšovat svoji přidanou hodnotu a produkovat více finálních výrobků.

V průběhu krize vyvolané pandemií Covid-19 Česká spořitelna posílila svoji pozici u firemních klientů. V nezávislém hodnocení klientské spokojenosti zastřešovaném agenturou IMAS International se v roce 2021 stala Česká spořitelna poprvé nejdoporučovanější bankou (s nejvyšším NPS na trhu) v segmentu malých a středních podniků (SME). O proměnách požadavků firem vůči bankám vyvolaných krizemi způsobenými Covidem-19 či válkou na Ukrajině hovoří Pavel Nejman, ředitel segmentu SME a sítě regionálních korporátních center České spořitelny.

Jak moc se změnil za poslední rok či dva svět pro domácí firmy a podnikatele?

Zcela zásadně. V podstatě došlo ke skokovým, zcela neočekávaným změnám, které podnikatelé a firmy nemohli jakkoliv předvídat a tudíž se na ně nemohli ani připravit. Jakmile se začali sžívat se změnami vyvolanými pandemií Covid-19, vypukl konflikt na Ukrajině a v jeho důsledku přišly další šoky, ať již vyvolané nedostupností surovin či raketovým růstem cen. Tlak na firmy je obrovský.

Zásadním problémem pro mnoho firem se staly peníze, resp. cash-flow. Jak firmám dokážete pomoci v této oblasti?

Česká spořitelna je největším poskytovatelem firemních úvěrů v České republice. Velmi pozorně vyhodnocujeme situaci a snažíme se našim klientům poskytovat co největší podporu. Přicházíme s celou řadu řešení, ať již se jednalo o odklady splátek v COVIDu, zprostředkování podpůrných garančních programů či čerpání dotací, ale hlavně ke klientům přistupujeme individuálně s ohledem na jejich konkrétní situaci. Taková podpora je nezbytná k řešení okamžitých problémů, do kterých se firma dostala. Zaměřujeme se ale i na to, abychom firmám pomáhali posilovat jejich dlouhodobou finanční stabilitu a zdraví.

Vyřešit krátkodobý problém s cash-flow je jedna věc, druhou věcí je dlouhodobá udržitelnost podnikání, kde je více aspektů – od nákladů přes investice do digitalizace, robotizace až po výzkum a vývoj. Naší ambicí je proto dívat se komplexně na firmu a její procesy a pomáhat najít řešení, která mohou její finanční zdraví a postavení na trhu dlouho­době posílit.

Čím konkrétně chcete vy jako banka přispět k posílení finančního zdraví firmy?

Snažíme se o to, abychom uměli co nejlépe zpracovat a využít interní i externí data a obohatit je o pohled banky. Schopnost dobře vy­užít relevantní data je pro každou firmu klíčová například pro správné nastavení obchodního modelu – a naše pozice nám umožňuje unikátní vhled do situace na trhu u většiny oborů podnikání. Firmám jsme schopni vypracovat analýzu finančního zdraví na základě jejich finančních ukazatelů a ukázat jim, jak si vedou ve srovnání s relevantní konkurencí (na základě anonymních dat). Bankéři s klienty o finančním zdraví jejich firmy aktivně komunikují a probírají konkrétní možnosti, jak jim pomoci.

Jde nám o zvyšování odolnosti a konkurenceschopnosti firem, což musí probíhat ruku v ruce s jejich rozvojem v různých ohledech. Zvyšování úrovně digitalizace samozřejmě obvykle patří mezi vůbec nejdůležitější
podmínky.

Mají vůbec firmy možnost samy si ověřit, jak si stojí v oblasti digitalizace?

Ano, mají. Využít mohou tzv. DigiAudit, který vyvinulo i s podporou České spořitelny Národní centrum Průmyslu 4.0. Jde o online nástroj pro malé a střední firmy, díky kterému snadno a zdarma získají alespoň základní
přehled o své digitální vyspělosti. Pomáhá jim také identifikovat, kde s digitalizací začít a jaké technologie by mohly využít. To jim následně může pomoci nastavit správnou digitální strategii, která přibližně 60 procentům českých podniků ještě stále chybí. Vyzkoušet si DigiAudit mohli například naši hosté na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Jak se proměnila digitální nabídka České spořitelny vůči firemním klientům?

Za poslední dobu jsme naši digitální obsluhu výrazně posunuli. Umožňujeme podepisovat dokumentaci s bankou elektronicky přes internetové bankovnictví, bez potřeby někam chodit, volat, či cokoliv tisknout. Přijímáme dokumentaci podepsanou elektronickým
certifikátem. Přes internetové bankovnictví BUSINESS 24 si nově firemní klienti mohou sami navýšit limit provozního financování.

Tento pro klienta plně digitální proces je v rámci korporátního bankovnictví v ČR zcela unikátní. Další novinkou je proklik na formulář žádosti o Bankovní zprávu pro auditora, která firmám umožní vyhotovit tuto zprávu on-line a nejen papírově jako dosud.

Digitalizace je bezesporu jednou z oblastí, do které by měly firmy investovat, aby posílily svoji konkurenceschopnost. Jaké jsou ty další?

Domácí firmy potřebují vytvářet vyšší přidanou hodnotu, produkovat více finálních výrobků pod vlastními českými značkami. K dosažení toho je nezbytné investovat nejen do digitalizace, robotizace a automatizace, ale současně i do vzdělávání, výzkumu a kvality servisu. V současné době je to ještě urgentnější než dřív. Jen tak mohou být české firmy úspěšnější ve vytváření vyšší přidané hodnoty, což nejenže zvýší jejich konkurenceschopnost, ale zároveň sníží podíl výdajů na stále dražší energie a materiály.

Přečtěte si také