Čelo kategorií letos opanoval segment hobby s 18% podílem na nově vzniklých e-shopech. Následují dlouhodobě oblíbené segmenty oblečení a potraviny, jak vyplynulo z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení. Odborníci také zejména v poslední době registrují zvýšený zájem majitelů kamenných prodejen o vstup do online světa.
Přelom roku opět přinesl na tuzemskou online scénu vlnu nových internetových obchodů. Jak ukazují data společnosti Upgates, během prvního letošního měsíce přibylo téměř o třetinu více e-shopů než loni. „Začátek roku je pro mnohé podnikavce dobrým důvodem se konečně pustit do realizace svých byznysových nápadů. Nové projekty, které většinou vznikají jako zdroj vedlejšího příjmu k zaměstnání nebo rodičovské, se časem mohou transformovat v hlavní zdroj obživy,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.
Co se týče zkušeností majitelů e-shopů s podnikáním na internetu, zhruba tři z deseti jsou nováčci, kteří zakládají svůj úplně první e-shop. A těm se v Česku dlouhodobě daří, což dokládá také fakt, že první rok provozu přežije devět z deseti nově vzniklých internetových obchodů.
Mezi kategoriemi vede hobby
Z pohledu segmentů, v nichž nové internetové projekty vznikají, tvoří největší 18% zastoupení obchody se zaměřením na hobby, které se věnují různým zájmům jako například rybaření, modelářství nebo zahradničení. Přibližně desetinu nových e-shopů představují obchody s oblečením, které však zaznamenaly meziroční pokles z loňských 15 %. Na třetí příčce se umístily e-shopy z kategorie jídla, které obdobně zaznamenaly meziroční pokles ze 13 % na 8 %. Téměř dvojnásobný meziroční nárůst na 6 % zaznamenaly projekty z oblasti služeb, jako jsou třeba 3D tisk na míru, potisk reklamních předmětů či půjčovny různého nářadí.
„Pozorujeme, že nově vznikající e-shopy bývají často poměrně úzce zaměřené. Příkladem může být třeba obchod s elektrickými garnýžemi či sušicími sítěmi na potraviny. I přesto, že obecné spotřebitelské segmenty už jsou zaplněné, stále ještě existuje prostor prorazit s výrobky, které jsou nějakým způsobem unikátní. Takové projekty se nejspíše nestanou masovou záležitostí, ale okruh zákazníků si mohou vybudovat,“ doporučuje Michal Benatzky.
Českou e-commerce čeká oživení
Provozovatelé internetových obchodů vnímají letošní rok o něco pozitivněji než ten loňský. Přesto, že situace v tuzemské ekonomice stále není příznivá, poptávka spotřebitelů by se již měla stabilizovat, což přispěje k prosperitě celého trhu. „Česká e-commerce scéna se pomalu vrací k růstovému trendu. Také sami prodejci během náročnějšího období, které mají za sebou, museli přistoupit k optimalizaci nákladů a zhodnocení svého fungování,“ vysvětluje Michal Benatzky. Zároveň dodává, že obzvláště v poslední době majitelé kamenných prodejen projevují větší zájem o tvorbu e-shopů. Je to pro ně logický krok, jak rozšířit prodejní kanály. Propojení obou světů je totiž zajímavou příležitostí pro oslovení většího množství zákazníků.
„Průzkum české a slovenské e-commerce, který jsme provedli v lednu, ukazuje, že trh se stabilizuje. Ve čtvrtém kvartálu roku 2023 zaznamenalo 72 % e-shopů stagnaci nebo meziroční růst tržeb. To je lepší výsledek než v předcházející vánoční sezoně. Obchodníci překonali slabší měsíce, dokázali optimalizovat provoz a z odpovědí v průzkumu už je jasně vidět, že zase plánují zapracovat na rozvoji,“ komentuje závěrem stav e-commerce v Česku a na Slovensku Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti Comgate.
•