Neudržitelný Mikulov aneb proč musíme změnit náš podnikatelský přístup

Když se řekne Mikulov, pravděpodobně si vybavíte ráj pro milovníky vína a kulturních památek. S tím se však pojí velký zájem turistů o tuto unikátní, avšak malou destinaci, což má vliv na veškerou místní infrastrukturu. Ať už se jedná o návštěvu restaurace, ubytování v hotelu, nebo využití parkovacího místa. Je proto potřeba udělat z Mikulova dlouhodobě udržitelný, a i do budoucna životaschopný region.

V roce 2019 navštívilo Mikulov dle Českého statistického úřadu (ČSÚ) 296 464 turistů, což byl nárůst o 5,5 % oproti předchozímu roku. Zájem stále roste. Pro představu, město má k roku 2022 celkem 7 427 obyvatel. To znamená, že na každého obyvatele vychází téměř 40 turistů za rok. Registrováno je tu k roku 2019 celkem 225 ubytovacích zařízení s celkovou kapacitou 6 431 lůžek. Takže každý náš soused má doma postel navíc pro svého turistu. A tomuto návalu musí být uzpůsobena i infrastruktura našeho mikroregionu. Je potřeba do ní investovat, aby zvládla uspokojit potřeby turistů. A náš nádherný Mikulov vypadal stejně ba i lépe za několik desítek let.

Jsem si zcela vědom krás České republiky a velmi mě těší zájem českých, ale i zahraničních turistů. Přece jen naši zemi dle ČSÚ navštívilo 10 milionů zahraničních návštěvníků a my Češi jsme u nás realizovali 71 milionů cest. Je však potřeba podnikat v rámci udržitelného turismu, což znamená nevnímat pouze potřeby turistů, ale také zohlednit současné, a hlavně budoucí ekonomické, sociální a environmentální dopady tohoto odvětví na dané místo. Co to znamená? Poskytování šetrných, avšak kvalitních ubytovacích prostor využívajících obnovitelné zdroje energie, snižující objem odpadů nebo například zohlednění využívání pitné vody. Dále využívání přírodních a recyklovaných materiálů. Ať už při stavbě samotné, nebo v rámci služeb u čisticích prostředků, kosmetiky či ložního prádla. Důležitá je samozřejmě i doprava. Přece jen má dle dat cestovní ruch představovat asi 8 procent globálních emisí skleníkových plynů. Tomu bychom zabránili lepším spojení v rámci města, a hlavně Mikulova se zbytkem republiky.

Co však pro to my mikulovští podnikatelé můžeme udělat? Přemýšlet udržitelně a co nejvíce v souladu s přírodou a našimi sousedy. V hoteliérství lze do plánovaných projektů zakomponovat zelené střechy, fotovoltaiku nebo soustavu pro zadržování a používání dešťové vody. Dále se nabízí i možnost využít tepelná čerpadla a silně izolovat, čímž se sníží potřeba topit i klimatizovat. Udržitelnosti se lze držet i v rámci samotných interiérů či dokonce v gastronomii využíváním lokálních dodavatelů. Je však potřeba myslet i za hranice turismu a připravovat udržitelně celkovou infrastrukturu města.

Mikulov, kde se bude líbit jak turistům, tak současným obyvatelům. Zvednout laťku standardu skrze ekologické projekty s udržitelnou certifikací, které se stanou průkopníkem a budou nutit konkurenci dělat to samé. Nechceme žít v místě, kde budou krásné památky zakrývat škaredé betonové krabice a našim hlavním cílem bude vydělat peníze. Měli bychom pomoci městu a mikroregionu a ono se nám to vrátí i skrze kvalitnější turisty, kteří nebudou mít problém si za kvalitu připlatit. Tyto peníze pak budeme investovat dále zpět tak, aby naše děti žily v ještě lepší jižní Moravě než my.

Autor komentáře je podnikatel a zakladatel společnosti Volarik Capital

Přečtěte si také