Není karma jako Karma

Roste poptávka po plynových krbech. Nejde jen o teplo, ale také o pozitivní emoci, kterou lidem dává pohled do plamenů, říká marketingová ředitelka Karmy Český Brod Kateřina Kubištová.

Kateřina Kubištová nastoupila do Karmy Český Brod před třemi lety. Ve firmě svého otce má dnes na starost marketing a jak sama říká, už od malička byla obklopena plynárenstvím. Starat se o tradiční českou značku ale vyžaduje velkou zodpovědnost. Energetická krize přitom urychlila potřebu jít naproti novým trendům a technologiím, které povedou k úsporám.

Jak se vám pracuje v podstatě v rodinné firmě?
Musím říct, že moc dobře. Je pravda, že jsme tak trochu rodinná firma a tomu odpovídá i atmosféra. Navíc už jako malá jsem byla neustále obklopena plynárenstvím a Karmou, táta (Pavel Janeček – pozn. red.) vždycky hodně pracoval. Celý jeho život je s Karmou spojený, takže jsem mnoho věcí vnímala postupně už od mladého věku. A je to zároveň výzva a zodpovědnost. Starám se o marketing značky, která je na trhu přes sto let. V současnosti není pro obchod lehká doba, ale i tradice značky Karma nám pomáhá dál firmu rozvíjet. Byť možná s pár šedivými vlasy navíc (smích).

Práce v takové firmě však není pro každého. Jaké to je spolupracovat se svým otcem?
Já s tátou pracuji ráda. Je pro mě velkou inspirací, pořád se mám od něj hodně co učit a je taky velký odborník v oboru. Na druhé straně nikdy není nic dokonalé asi jako v jakémkoli jiném vztahu. Museli jsme se naučit rozlišovat, kdy spolu mluvíme v práci a kdy jako otec s dcerou, ale myslím, že se nám to docela daří.

Dokážete si představit, že byste vedení firmy po svém otci převzala?
Tahle otázka je velmi předčasná, takže nad tím nepřemýšlím. Je toho ještě hodně, co se musím naučit. Zatím jsem zcela spokojená tak, jak to je.

Máte na starost marketing, co vás v té roli nejvíc zaměstnává?
To je strašně složitá otázka, není to pouze jedna věc. Když se řekne marketing, hodně lidí si představí sociální sítě, propagační materiály nebo reklamu. Já se kromě toho věnuji intenzivně i komunikaci se zahraničními partnery, řeším veletrhy, akce a hledám nové obchodní příležitosti. Aktuálně jsme třeba řešily společně s naší paní ředitelkou poměrně komplikovanou záležitost, protože jsme potřebovali dopravit objednané výrobky našim partnerům do Gruzie. Stálo nás to dlouhé telefonáty a taky hodně sil, ale nakonec se vše podařilo. Vedle toho mě teď hodně zaměstnávají úpravy našich webových stránek a dotváření strategie na následující rok.

Karma je největší výrobce plynových topidel v Česku. Jak vás zasáhlo zdražování energií?
Doba samozřejmě není jednoduchá. Pro výrobní firmy má situace v naší zemi do ideá­lu daleko. My se i přesto snažíme dělat maximum i proto, že Karma Český Brod je u nás už od roku 1910. Byť to není jednoduché, snažíme se pokračovat v tradicích a hodnotách trvajících přes sto let. Jednu dobu šla výroba a poptávka z Německa ze dne na den třeba o 70 procent dolů. Loni se dramaticky snížila poptávka obecně, projevily se pochyby spotřebitelů kvůli zdražování a nejisté budoucnosti. Do toho ceny vstupů, nejen energií, či problém získat kvalitní a kvalifikované zaměstnance. Zatnuli jsme ale zuby – i s vědomím nutnosti zachovat návaznost tradiční rodinné firmy. Zároveň jsme pokračovali s inovacemi drží­cími krok s trendy pro 21. století. Letos je situace o něco lepší, stále však panuje velká nejistota.

Zmínila jste Německo a Gruzii, to ale nejsou jediné země, kam produkty vyvážíte.
Topidla dodáváme v podstatě do celé Evropy. Najdete je v Německu, Rakousku, Itálii nebo například v Belgii, trhy máme i v zámoří. Tradičně dodáváme do postsovětských států, do Gruzie, Arménie či Ázerbájdžánu. Dodávali jsme hodně i na Ukrajinu, nicméně jsme o některé trhy vlivem mezinárodně-politické situace přišli. Co se ale týká Ukrajiny, ve spolupráci s českým ministerstvem zahraničí jsme alespoň připravili dodávku topidel, kterou čeští hasiči následně přepravili na místo, kde se dostaly naše výrobky k potřebným.

Přiznám se, že když se řekne Karma, představím si klasická kamna z mého dětství. Vy říkáte, že pokračujete v inovacích. O jaké inovace jde?
Zakladatel společnosti Karel Macháček byl skutečný průkopník a inovátor. V jeho odkazu se můj táta, jeho společník a technický náměstek Karmy Zdeněk Barták, já a další zaměstnanci firmy snažíme maximálně pokračovat. Někteří zaměstnanci jsou přitom ve firmě přes dvacet třicet let a například právě Zdeněk Barták spolupracuje s tátou už více než 25 let.
Jak jste ale sám zmínil, klasickou Karmu zná – troufám si říci – v Česku skoro každý jako synonymum ať už k průtokovému ohřívači, nebo plynovému topidlu. Je to podobné, jako když se řekne „lux“, tak si všichni představí vysavač. My máme v Karmě vlastní vývoj, tudíž jsme přišli s novými produkty, které jsou oproti minulosti na úplně jiné úrovni a mají jiný stupeň přidané hodnoty. Jsou to například plynové krby, biokrby, venkovní plynová ohniště. Tyto produkty jsme museli zákazníkům představit v podstatě úplně od začátku.

Co si představit pod přidanou hodnotou nových produktů, kterou jste zmínila?
Zaprvé mluvíme-li o krbech, biokrbech či ohništích, je třeba říct, že nejde jen o teplo, ale také o estetický zážitek, pozitivní emoci, kterou odjakživa lidem dává pohled do plamenů. My si to znovu a znovu v praxi potvrzujeme, když máme možnost zákazníkům ukázat naživo plynový krb nebo plynové ohniště. Přidaná hodnota je také pohodlí, porovnáme-li krb na dřevo a krb na plyn. Dnešní plynové krby jsou už s krby na dřevo naprosto srovnatelné, co se týká vzhledu plamenů. Lidé si dodnes často myslí, že to bude modrý plamen, že to nebude vypadat realisticky. My si ale už umíme vyhrát s hořáky tak, že plamen může být nízký, vysoký, můžete si zcela přizpůsobit jeho hoření. Plynové krby si také můžete napojit na chytrou domácnost, ovládat přes aplikaci, nastavit dobu začátku či konce vytápění, požadovanou teplotu, časové intervaly vytápění, variant je velké množství. Navíc se nemusí umývat zakouřené sklo, vynášet popel, tipovat množství dřeva nebo uhlí, aby nebylo moc nebo málo teplo, každou chvíli malovat kvůli popílku. Zkrátka a dobře, je to pohoda, nastavíte teplotu, vypadá to realisticky a topíte. I proto dochází k úsporám, přesně víte, na kolik a kdy zatopit, vytopené obydlí vás může čekat po příjezdu, protože jste třeba patnáct minut předtím krb zapnuli přes aplikaci.

A je to bezpečné?
Maximálně. Doporučujeme provést jednou za rok revizi, aby technik vše zkontroloval, případně vyčistil, co je třeba. Nicméně revizí by měly projít i elektrické spotřebiče, takže to není nic zvláštního. Díky tomu, že jsme na trhu tolik let a chceme poskytovat servis od A do Z, platí, že máme širokou servisní síť techniků. Vždy je někdo na telefonu. Vše výše zmíněné platí také pro venkovní ohniště. A ještě jedna věc k bezpečnosti – vše ovládáte tlačítkem, nemusíte se bát, že vyletí uhlík a něco se stane.

Když se podíváme do budoucna s ohledem na 18 měsíců klesající spotřebitelskou poptávku, propad reálných mezd a životní úrovně, nebojíte se o budoucnost Karmy?
Naprosto chápu, že jsou lidé obezřetnější v utrácení peněz. Teď se to trochu lepší, ale byl vyloženě propad v zájmu o plyn, jelikož lidé všude slyšeli, že plyn nebude. Pak si těžko kupují plynové spotřebiče… To už se teď ale naštěstí pomalu mění. Roste poptávka po plynových krbech. Doufám, že mírné zlepšení se promění v setrvalý trend. Jsem ráda, že si lidé představují pod značkou Karma tradiční firmu, ale chtěla bych, aby si hned v následujícím kroku představili i naše nové produkty. A to je vlastně i můj osobní cíl, kterého bych chtěla ze své pozice dosáhnout.

Vánoce jsou za rohem, nadchází tedy čas přání. Máte nějaké?
Strašně bych si přála a přála bych to celé České republice, aby se stávající situace trošku uklidnila, aby se zlepšily podmínky nejenom pro nakupující, ale i pro vyrábějící. Karmě, aby se jí dařilo v příštích letech minimálně tak, jak to bylo dřív, a ideálně trochu lépe, než jak tomu bylo v posledních dvou letech.

Přečtěte si také