Nanuk Míša vrací přírodě, co z ní čerpá

Udržitelnost je pro nás velice důležité téma nejen ve zmrzlině, říká Eva Kadlecová, šéfka divize zmrzliny ve společnosti Unilever ČR/SR.

Nikde v Evropě se nesní tolik tvarohové zmrz­liny jako v Česku, na Západě se výrazně více než v ČR daří těm s benefity, tedy proteinovým nebo vegan­ským. „My Češi máme obecně rádi tvaroh a speciálně s kakaovou polevou prostě baví. Také velikost Míši je téměř ideální, proto ho považujeme za malou osvěžující svačinku,“ konstatuje Eva Kadlecová, šéfka divize zmrzliny ve společnosti Unilever ČR/SR.

Nanuk Míša je na českém trhu 60 let. Změnila se jeho receptura s novými technologiemi?
Míšu bereme v Unileveru jako lokální poklad, proto se jeho receptura neměnila. Striktně dbáme, aby Míša byl takový, jak ho známe. Míša je nejtvarohovější zmrzlina na českém trhu a u spotřebitelů se těší velké oblibě díky kombinaci s hořkou kakaovou polevou.

Čím si vysvětlit jeho oblibu? Kolik se ho za rok prodá? Může to být i zásluha marketingu v uplynulých 30 letech?
My Češi máme obecně rádi tvaroh a speciálně s kakaovou polevou prostě baví. Také velikost Míši je téměř ideální, proto ho považujeme za malou osvěžující svačinku. Nikde v Evropě tvarohové zmrzliny v takové míře nenajdeme. Oblibě Míši se snažíme pomáhat různými marketingovými aktivitami. Kromě tradiční komunikace jde i o aktivitu s posláním, kdy jsme se rozhodli s Míšou vracet přírodě, co si z ní bereme. Ročně vysazujeme stromy, které odpovídají počtu těch, ze kterých se vyrábí dřívka pro Míšu. Za tři roky jsme vysadili více než čtyři sta stromů v Česku a na Slovensku.

Jak si vede Míša v porovnání s jinými i zahraničními konkurenty?
Míša figuruje v podílech na trhu stále na předních příčkách, vždyť ho ročně vyrobíme více než 20 milionů kusů.

Jak na zmrzlinový segment dopadly dvě na sebe navazující krize – koronavirová a ta spojená s ruskou agresí na Ukrajině a na ni navázané vysoké ceny energií a rostoucí inflace?
Koronavirové období nebylo jednoduché pro nikoho a krize se nevyhnula ani zmrzlinovému segmentu. Na prodejních výsledcích se výrazně podepsaly restrikce, kdy byla prakticky uzavřená horeka a odpočinková místa. Omezený provoz měl tradiční retail. Konzumaci nepomáhalo ani nařízené nošení roušek. Jediná část byznysu, kde jsme viděli nárůst, byl prodej přes rozvážkové služby a e-commerce, kde se z našeho portfolia dařilo zejména Magnumu a značce Ben & Jerry’s.
Ekonomická krize se na zmrzlinové kategorii až tak nepodepsala, přestože zmrzlina je zbytná kategorie. Na druhé straně jde ale o jednu z nejdostupnějších radostí, kterou si můžeme dopřát. V kontextu ekonomické krize sledujeme změny preferencí jednotlivých produktů. Lehce začal klesat segment pintových zmrzlin – ve větších kelímcích s objemem kolem 450 mililitrů – a naopak se více daří tradičním nanukům či multipackům, kde obvykle bývá cenové zvýhodnění.

Lze ve vašem oboru mluvit o udržitel­nosti? Ať při získávání ingrediencí, tak při skladování zmrzliny…
Udržitelnost je pro nás velice důležité téma nejen ve zmrzlině, ale i v ostatních divizích Unileveru, kterému se dlouhodobě věnujeme. V oblasti zmrzliny se věnujeme více směrům, zároveň se díváme po dalších možnostech zlepšení. Dbáme zejména na ingredience čerpané z udržitelných zdrojů za podpory rozvoje tamních komunit. Největší důraz klademe na podmínky, ve kterých jsou získávané naše dvě stěžejní ingredience – vanilka a kakaové boby. Jsme rádi, že značka Ben & Jerry’s získala označení Fair Trade. Zároveň se také výrazně zaobíráme posunem mrazicích technologií, aby byly co nejvíce šetrné k životnímu prostředí.

Kdo určuje trendy ve zmrzlinářství? A dá se očekávat nějaká převratná novinka?
Unilever se obecně zabývá trendy ve společnosti a na celém světě. Na základě toho jsme před pár lety přinesli na český trh zmrzliny s funkčními benefity – například proteinovou Barebelles, veganské propozice pod značkou Magnum či Ben and Jerry’s. V některých evropských zemích se těší oblibě i Magnum v podobě bonboniéry. Novinky ve zmrzlině skvěle fungují, ta letošní, Magnum Sunlover – kokos, mango –, se okamžitě ujala a hned se stala nejprodávanější v tomto roce. Navzdory tomu se stále bavíme o poměrně „klasických“ novinkách. Jako spotřebitelé jsme totiž velmi konzervativní a zmrzliny v odlišném formátu, než na který jsme zvyklí, tvoří výraznou menšinu celkového byznysu.

Přečtěte si také