Masaryčka pro 21. století

Železnice v metropoli se mění k lepšímu, nyní přichází na řadu i legendární Masaryčka. Jaká bude nová podoba nejstaršího pražského nádraží, přibližuje manažer projektu Daniel Dlubal ze Správy železnic.

Masarykovo nádraží, hovorově Masaryčka, vzniklo už v roce 1845. Jak náročné bylo skloubit jeho histo­rickou podobu s moderní architekturou a současnými požadavky na cestování?
Jedná se o území s nepopiratelnou hodnotou a především památkovou ochranou. V rámci přípravy stavby se tak samozřejmě vedla intenzivní jednání s památkáři. Vzhledem k tomu, že jsme k tomuto kroku přistoupili už na počátku prací na projektu, podařilo se poměrně rychle najít technické řešení přijatelné pro celé území i obě dotčené strany. Na nové podobě stanice pracovalo studio Jakub Cigler architekti, kterému se podařilo zachovat genius loci a zároveň do něj citlivě zakomponovat architekturu světové úrovně. Výsledkem bude moderní nádraží, které zásadně zvýší komfort pro cestující i vlaky. Nejvýraznějším prvkem bude platforma nad kolejištěm, která propojí Florenc s hlavním nádražím a přitom pohodlně a bezbariérově zpřístupní jednotlivá nástupiště.

Přestavba bude probíhat v dynamicky se rozvíjejícím území. Jak konkrétně spolupracujeme s ostatními investory?
Masaryčka prochází velkou proměnou. Aktuál­ně zde probíhá poměrně rozsáhlá výstavba kancelářských budov a s ní spojená kompletní rekonstrukce ulice Na Florenci, na rohu s Havlíčkovou ulicí pak vzniká zcela nové náměstí. Na protilehlé straně v Hybernské ulici se buduje nový hotel. Probíhá i postupná rekonstrukce budovy nádraží. Na poměrně malém prostoru tak působí hodně investorů, s nimiž bylo potřeba sladit technické řešení, které je zároveň provázané archi­tektonicky, provozně i konstrukčně. Tato koordinace probíhala po celou dobu projektové přípravy a bude pokračovat i během přestavby nádraží.

Jaké budou největší přínosy rekonstrukce pro cestující?
Vzhledem k plánovanému spojení Masarykova nádraží s letištěm Václava Havla očekáváme výrazný nárůst provozu vlaků. Zmodernizovaná stanice proto bude mít více kolejí a nástupišť. Díky celkové rekonstrukci kolejiště se zvýší traťová rychlost, naopak se sníží hluk a vibrace z provozu. Zmiňovaná platforma nad kolejemi pak přinese nejen komunikační propojení Florence s hlavním nádražím, ale nabídne i nový vestibul pro čekající cestující. Část platformy se osadí zelení a vznikne relaxační zóna přímo v centru metro­pole.

Dříve se zvažovala varianta Masaryčku zrušit. Můžete přiblížit úlohu nádraží po jeho přestavbě?
O zrušení Masarykova nádraží se v minulém století uvažovalo opakovaně, protože kolejiště v centru města představovalo překážku pro povrchovou dopravu. To vyřešila výstavba magistrály, později přibylo přímé železniční spojení na nádraží Praha-Vysočany a Praha-Holešovice. Dnes se jedná o nejfrekventovanější uzel pražské příměstské železnice, jenž denně odbaví 40 tisíc cestujících a 350 vlaků. Nádraží má výhodnou polohu pro obsluhu centra města, je přímo napojeno na metro a řadu tramvajových linek. Po modernizaci stanice a dokončení projektu Praha–Letiště Václava Havla–Kladno jeho význam ještě podstatně vzroste.

Bude mít zmodernizované Masarykovo nádraží srovnání s některým jiným evropským nádražím?
Z hlediska architektury si troufám říct, že řadu evropských měst překoná.

Přečtěte si také