Letounu L 410 se otvírají nové trhy

Naše letadlo má skvělou pověst, říká prezident skupiny Omnipol Jiří Podpěra, který se v minulých týdnech zúčastnil cesty s premiérem Petrem Fialou po Africe i Airshow v Dubaji.

Zúčastnil jste se podnikatelské mise s premiérem Petrem Fialou po Africe. Jak probíhají delegace s ním?
Cesty s premiérem jsou velmi nabité. V rámci mise po Africe jsem se zúčastnil řady podnikatelských fór, vedle toho jsem jednal i s našimi partnery či potenciálními zákazníky. Součástí byly i návštěvy afrických firem.

Jedním z navštívených míst byla i letecká základna v Bishopu v Etiopii. V této zemi vaše průmyslová skupina dlouhodobě působí a zanechává tam viditelnou stopu…
Ano, v Etiopii zajištujeme generální opravy a modernizaci cvičných letounů L-39, dodáváme tam také simulátory. Takže určitou stopu jsme tam zanechali. A velmi si vážím, že si toho všiml i pre­miér Petr Fiala. Jeho přátelská slova, že zaměstnanci naší skupiny dělají Česku v Etiopii dobré jméno, nás těší.

Jaký přínos pro vás cesta měla?
Navázali jsme v Africe řadu nových kontaktů a upevnili vztahy, které v Etiopii máme. To ostatně dokládá i to, že započatá jednání v této zemi pokračovala v Česku, kde nás koncem listopadu navštívil jak premiér Abiy Ahmed, tak ministr obrany Abraham Balay.

Vnímáte, že účast firem působících převážně v bezpečnostním průmyslu v této podnikatelské delegaci je ukázkou větší podpory tohoto odvětví ze strany státu?
Je vidět, že válka na Ukrajině i v Izraeli změnila pohled nejen české vlády, jak důležité je zajištění vlastní státní bezpečnosti. A to jako skupina působící v tomto odvětví oceňujeme. Kromě toho je pro nás důležité, že stále více nabývá na významu téma nezávislosti na zahraničních technologiích a dodavatelích. Také tím jako česká firma můžeme významně růst.

Uplynulo jeden a půl roku od vaší akvizice firmy Aircraft Industries. Dříve jste v této souvislosti mluvil o tom, že hledáte nové zákazníky, kteří nahradí Rusko. Jak se vám to daří?
Zájem o letouny je opravdu velký, ve světě mají pořád skvělou pověst. Za rok a půl se nám i díky tomu podařilo prorazit například na trhy ve Střední Asii, v Africe i v Jihovýchodní Asii. Nově se nám otví­rá také trh v Rumunsku, kde jsme se před pár dny ukázali na letišti v Brašově i v hlavním městě Bukurešti.

Jak se letadlo prodává?
Základem je ho ukazovat potenciálním zákazníkům na různých leteckých akcích či na veletrzích, jako byla v minulých týdnech například Dubai Airshow.

Na Dubai Airshow jste vystavovali letoun L 410. Kolik stálo ho tam dopravit a jak je to logisticky náročné?
Náklady na vystavení letounu na Airshow ve Spojených arabských emirátech byly kolem tří milionů korun. Tam i zpátky urazil více než deset tisíc kilometrů, ve vzduchu strávil 32 hodin.

To je docela vysoká částka. Vyplatí se to?
Ano, určitě. Letadlo na takové akci je totiž nezbytným předpokladem většiny budoucích prodejů, navíc nereprezentuje jenom naši skupinu, ale i další české firmy z dodavatelského řetězce a v neposlední řadě vysokou technologickou úroveň českého leteckého průmyslu.

Vaše skupina se nesoustředí pouze na letectví, její dceřiné společnosti vyvíjejí i další významné technologie. Pardubická firma ERA se dostala do padesátky nejhodnotnějších společností v Česku. Proč je tak úspěšná?
Firmu dělají především lidé, proto ERA za úspěch vděčí zejména svým zaměstnancům. Ti jsou velmi inovativní, čímž vynikají ve svém oboru. Jako prezident tudíž na ně nemohu být pyšnější. A pak v tom hraje roli proměna bezpečnostního prostoru a nástup moderních technologií. Je stále důležitější získávat a analyzovat informace. A právě na to je naše ERA celosvětově uznávaným expertem.

Kořeny skupiny sahají až do roku 1934, příští rok vás tedy čeká velké výročí 90 let. Jak ho oslavíte?
Připomeneme si úspěšná období, kdy jsme stavěli fabriky po světě a vyváželi až tři sta letounů ročně. Zavzpomínáme ale i na naše začátky a na poslední roky, kdy jsme naši skupinu rozšířili o úspěšné firmy ERA, MESIT, Aircraft Industries a částečně i Aero Vodochody.

Chystáte další akvizice?
Nikdy neříkejte nikdy. Nyní se ale soustředíme zejména na rozvoj našich dceřiných společností. Přece jenom k tomu, abychom znovu vyváželi tři sta letounů ročně, máme ještě kus cesty před sebou.

Přečtěte si také