Čeští zbrojaři na nákupech

Domácí obranný průmysl raketově roste a firmy investují v zahraničí. Vývoz vojenského materiálu z Česka loni dosáhl rekordní úrovně 33,7 miliardy korun.

Když Jaroslav Strnad před pěti lety předal holding Czechoslovak Group (CSG) svému synovi Michalovi, tržby tohoto zbrojařského koncernu dosáhly 11,5 miliardy korun. Necelá polovina z nich připadla na zbraně a další vojenský materiál, čtvrtina na opravy letadel a další služby leteckému průmyslu a více než 11 procent na strojírenství. Loni už se tržby CSG více než zdvojnásobily, na necelých 25 mi­liard korun, a podíl obranného průmyslu překročil 70 procent. Čistý zisk největší české zbrojní firmy se od roku 2018 zvýšil z 1,4 miliardy na loňských 3,5 miliardy korun.

Letos CSG očekává ještě lepší výsledky. „Měli bychom dopadnout znovu výrazně lépe. Věříme, že tržby na konsolidované úrovni by měly překročit dvě miliardy eur a na úrovni konsolidovaného zisku bychom se rádi přiblížili pěti stům milionům eur,“ řekl v nedávném rozhovoru pro týdeník Euro výkonný ředitel firmy David Chour. S růstem přišel i investiční apetit. V roce 2021 koupila CSG italského výrobce munice Fiocchi a letos v říjnu oznámila, že se dohodla na převzetí části americké firmy Vista Outdoor za 45 miliard korun.

Dodávky zbraní ukrajinské armádě bránící se ruské agresi a zvýšené náklady států na zbrojení přinesly odbyt i dalším českým firmám. Firmě Colt CZ Group, někdejší České zbrojovce Uherský Brod, se tržby loni meziročně zvýšily o více než třetinu, na necelých 15 miliard korun, a zisk téměř zdvojnásobil a dosáhl 2,3 miliardy korun. Celkově se export vojenského materiálu z Česka loni dostal na rekordní úroveň, když se ho vyvezlo za 33,7 miliardy korun. „Z pohledu objemu zakázek a vnímání potřebnosti lze říci, že obranný průmysl je dnes opravdu na vrcholu. Zhruba 90 procent toho, co se v Česku vyrobí, se vyváží a export v roce 2022 byl téměř dvojnásobný než v předchozích letech,“ říká Jiří Hynek, prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu.

Colt z Uherského Brodu

Prudký rozvoj českého zbrojního průmyslu v uplynulých letech umožnil firmám investovat nejen do rozšiřování výroby v Česku, ale i do podniků v zahraničí. Už v roce 2005 koupila uherskobrodská zbrojovka americkou značku krátkých palných zbraní Dan Wesson se záměrem etablovat se na americkém trhu a otevřít si cestu k dodávkám pro tamní ozbrojené složky. Před dvěma lety pak získala ikonickou značku Colt, za niž zaplatila 4,7 miliardy korun a více než milionem nově vydaných akcií. Tímto krokem se zbrojovka, přejmenovaná na Colt CZ Group zařadila mezi dodavatele pro americkou i kanadskou armádu.

Tím nákupy českého výrobce ručních palných zbraní neskončily. Letos v červnu skupina ohlásila, že získala stoprocentní podíl ve švýcarské společnosti swissAA. „Akvizice swissAA, což je referenční výrobce střeliva nejvyšší kvality se sídlem ve Švýcarsku a partner švýcarské, belgické, německé, španělské armády a mnoha dalších zákazníků z řad ozbrojených složek, je důležitou součástí naší vize stát se uznávaným nesporným lídrem v oblasti ručních palných zbraní,“ říká mluvčí Colt CZ Group Eva Svobodová. Podle vyjádření ředitele a předsedy představenstva firmy Jana Drahoty je akvizice švýcarského výrobce střeliva, který má výrobní závod také v Maďarsku, cestou k dalším armádním zakázkám. „Jsem si jistý, že špičkový výzkum a vývoj a výrobní schopnosti společnosti swissAA Holding přinesou nové příležitosti pro Colt CZ Group na trhu ozbrojených složek,“ uvedl v tiskové zprávě Drahota.

Největší obchod historie

Dosud největší zahraniční akvizice českého zbrojařského podniku se uskutečnila minulý měsíc, kdy Strnadova CSG ohlásila dohodu o převzetí části americké skupiny Vista Outdoor. Tato společnost s širokým portfoliem výrobků od munice po vybavení pro camping a turistiku se rozhodla prodat svou divizi Sporting Products, pod níž spadá několik značek výrobců nízkorážové munice, jako jsou CCI, Federal, Hevi-Shot, Remington a Speer. Tato divize vykázala ve fiskálním roce 2022 (v USA od 1. října do 30. září) tržby 1,7 miliardy dolarů, tedy zhruba 40 miliard korun, a její hrubý zisk dosáhl téměř 400 milionů dolarů. Na americkém trhu s malorážní municí má podle dostupných informací asi sedmiprocentní podíl a patří mezi dodavatele americké armády.

CSG má podle dohody za tuto část společnosti Vista Outdoor zaplatit 1,91 miliardy dolarů, tedy zhruba 45 miliard korun. „Vista je veřejně obchodovaná společnost, pro komunikaci platí přísná pravidla a až do closingu koncem prvního čtvrtletí 2024 nemůžeme poskytovat žádné další informace nad rámce tiskových zpráv vydaných CSG i Vista,“ uvedl na dotazy týdeníku Euro ohledně akvizice mluvčí CSG Andrej Čírtek. Podle analytika J&T Banky Pavla Rysky, který se zabývá mimo jiné i obranným průmyslem, získala CSG amerického výrobce munice za dobrou cenu.

„CSG kupuje Sporting Products za relativně dobrý násobek provozního zisku. Poměr evaluace podniku a provozního zisku před odpisy, amortizací, úroky a daněmi, EV/EBITDA, je zhruba pět, což znamená, že cena, kterou CSG platí za zisk, který si vezme do skupiny, není zase tak vysoká,“ tvrdí analytik. Výsledná cena je mimo jiné důsledkem vývoje na americkém trhu ručních zbraní a s ním propojeného trhu malorážní munice. „Prodej ručních zbraní a příslušné munice v USA dosáhl vrcholu v roce 2020 v době sporů o výsledek prezidentské volby, hnutí Black Lives Matter a dalších podobných událostí. Lidé si nakoupili zbraně a munici a teď trh už dva roky prochází korekcí,“ říká Ryska.

Americký nákup ještě zvýrazňuje postavení CSG mezi předními světovými výrobci munice. K těm se česká skupina zařadila už loni v listopadu, když za nezveřejněnou částku získala většinový podíl v italské společnosti Fiocchi Group. Ta má kromě mateřské země výrobní podniky i v USA a Velké Británii a její tržby se pohybují na úrovni devíti miliard korun. „Fiocchi posunul vnímání naší skupiny do významného mezinárodního rozměru,“ uvedl ve zmíněném rozhovoru pro Euro šéf CSG David Chour.

Série akvizic mimo jiné zněkolikanásobí tržby i zisk CSG. Zatímco v roce 2021 prodala vojenský materiál za 14,4 miliardy korun, po dokončení převzetí Sporting Products of Vista Outdoor v příštím roce by se tato částka mohla zněkolikanásobit. „Pro CSG je to historická transakce, může zdvojnásobit tržby a ztrojnásobit provozní zisk,“ říká Ryska. „Pokud by CSG kromě akvizic i organicky rostla, jak v rozhovoru pro Euro naznačil výkonný ředitel CSG David Chour, tak by se firma po dokončení akvizice mohla při současných měnových kurzech dostat přes 90 miliard korun tržeb. To je obrovský skok,“ dodává.

Zaplatí i českému Coltu

Pokud transakci schválí americký regulátor, formálně proběhne tak, že divize Sporting Products zůstane ve společnosti Vista Outdoor, kterou koupí CSG. Vista Outdoor naopak vyčlení svou druhou divizi Outdoor Products, jejíž akcie uvede na burzu, a současní akcionáři Visty je do­stanou ve stejném poměru k původním akciím Visty. Tento nový, zbytkový podnik se podle oznámení Visty Outdoor z počátku října bude jmenovat Revelyst. Kromě akcií takto vyčleněného podniku dostanou současní akcionáři i peníze, které za divizi Sporting Products zaplatí CSG.

Na obrovské americké akvizici CSG je mimo jiné pozoruhodné, že jedním z akcio­nářů Vista Outdoor je skupina Colt CZ. Ta v minulosti držela 2,4 procenta akcií této firmy, přičemž podle pravidel americké Komise pro kontrolu cenných papírů musejí investoři svůj podíl tomuto regulátorovi hlásit, až když překročí pětiprocentní hranici. To nastalo v říjnu, kdy další akcie Visty nakoupil majoritní akcionář Colt CZ René Holeček a předseda představenstva této firmy Jan Drahota. Protože podle pravidel amerického regu­látora jsou všechny tři subjekty považované za jednu skupinu, musely 26. října komisi ohlásit překročení zmíněného pěti­procentního podílu.

„Colt CZ Group a další oznamovatelé nakoupili akcie Vista Outdoor pro investiční účely. K dalším detailům se vzhledem k charakteru Vista Outdoor jako veřejně obchodované společnosti nevyjadřujeme,“ uvedla pro týdeník Euro mluvčí Colt CZ Eva Svobodová. Akcie zbytkové Visty i finanční podíl z prodeje tak od CSG získá i druhý největší český zbrojař Colt CZ spolu s Holečkem a Drahotou.

Expandují i menší firmy

Podle průzkumu Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu z roku 2020 uvažovalo v té době o zřízení zahraniční pobočky nebo o akvizici zahraničního podniku 40 procent členských firem asociace. Jednou z nich je pražská společnost Oritest, která vyrábí sady pro detekci bojových chemických látek a loni zahájila výrobu ve své pobočce na předměstí Lipska. „V současnosti nám dělá naše německá afilace třetinu našeho obratu, ale záleží na tom, jak se nám bude na světovém trhu dařit. Pokud se podaří uskutečnit, co máme v plánu, produkce v Německu bude zhruba dvojnásobná oproti té české,“ říká jednatel firmy Josef Orel. Svou dceřinou firmu Oritest v Německu zaregistroval už v roce 2017, kdy využil situace na tamním pracovním trhu.

„Jeden nadnárodní koncern tehdy v rámci restrukturalizace rušil několik divizí a na trhu se objevili specialisté, což se stává velmi zřídka. Měli jsme informace, že se to chystá, a s těmi lidmi jsme se domluvili,“ popisuje Orel. Zřízení německé pobočky podle něj přineslo kromě zvýšení kapacit i jeden nečekaný efekt. „Prolomili jsme mnohaletou bariéru v komunikaci s německými zákazníky, kteří mají tendenci upřednostňovat domácí produkci. Po mnoha neúspěšných letech jsme dosáhli toho, že jsme zapsaní jako dodavatel pro německé ministerstvo obrany i vnitra a už jsme získali první kontrakty,“ popisuje. I jeho společnost zvýšila kvůli ruské agresi dodávky na Ukrajinu, ale růst poptávky byl podle Orla patrný už v předchozím období. „Poptávka neroste až v období skutečného konfliktu, ale už v období napětí a hrozícího konfliktu, když se armády a další bezpečnostní složky potřebují vybavit,“ dodává Orel.

Válka na Ukrajině akcelerovala růst českého zbrojního průmyslu. Podle analytika Pavla Rysky z J&T Banky jde o trend, který zcela převrátil dosavadní přezíravý pohled na tento obor a z něhož budou čeští zbrojaři profitovat i v příštích letech. „Větší příležitosti co do objemu i růstu jsou v těžkých zbraních, po nichž je teď největší poptávka,“ domnívá se Ryska. „Armády ale budou rozšiřovat a modernizovat i své pěchotní části, což je příležitost jak pro Colt CZ, který vyrábí ruční zbraně, tak pro CSG, který teď bude velkým gigantem ve výrobě malorážní munice,“ uzavírá.

Přečtěte si také