Z otloukánka lídr aneb vývoj elektromobilu pohledem jednoho z jeho největších propagátorů

Nápad pohánět auto elektřinou je skoro starý stejně jako automobil sám. Vývoj elektrických vozů ale probíhal ve fázích a s velkými pauzami. Nicméně nikdy v historii nezažil takový boom jako v posledních letech.

K obrovskému posunu došlo zejména z hlediska základních charakteristik, a to výdrž baterie a doba dobíjení. Dojezd elektromobilů poskočil z desítek kilometrů na stovky a doba dobíjení se smrskla z hodin na minuty. Vydejte se s námi na malý výlet do historie elektromobility z pohledu jednoho z jejích největších propagátorů – automobilky Peugeot.

Elektromobil rozhodně není v automobilové branži žádným nováčkem. Existuje v podstatě od samých začátků automobilismu. Nicméně se vždy krčil ve stínu spalovacího motoru. Do centra pozornosti se dostal až ve 40. letech 20. století, tedy v době druhé světové války. Důvodem byl nedostatek pohonných hmot. Veškeré jejich zásoby totiž zabrala armáda pro válečné využití. Auta se přizpůsobila době, a tak například ve Francii přišla automobilka Peugeot s malým užitkovým elektromobilem nazvaným VLV. Tento vůz zvládl ujet na elektřinu až 80 kilometrů, maximální rychlost byla 36 km/h. Nicméně automobilka vyprodukovala jen 377 kusů, a jakmile benzínová krize pominula, výroba vozu byla zastavena.

Jenže Peugeot se myšlenky elektrického pohonu nevzdal a o padesát let později uvedl na trh malý Peugeot 106 Eléctrique. Soukromí klienti se do nákupu tohoto modelu moc nehrnuli. Státní instituce a firmy se však chtěly pochlubit ekologickým přístupem, a tak Peugeot 106 Eléctrique ochotně kupovaly. Například francouzská pošta si pořídila početnou elektrickou flotilu. Až do roku 2010, kdy nastala první elektrická revoluce, byl Peugeot 106 Eléctrique nejprodávanějším elektromobilem na světě. Co se týče jeho charakteristik, vykazoval dojezd kolem 100 kilometrů, výkon 20 kW/27 koní a maximální rychlost 95 km/h. Dobíjení trvalo asi čtyři hodiny. 

Opravdový nástup elektromobilů nastal v roce 2009. A Peugeot samozřejmě nemohl chybět. Obsadil značnou část evropského trhu elektromobilů s modelem Peugeot iOn. Tento vůz dokázal využívat rychlodobíjecí stanice, které dobily baterii na 80 procent za pouhou půlhodinku. Z běžné elektrické sítě se iOn dobíjel asi šest hodin. Oproti svým elektrickým předchůdcům měl úctyhodný výkon, a to 47 kW neboli 64 koní. Dojezd dosahoval 150 kilometrů. Už při uvedení na trh projevily o tento vůz zájem energetické společnosti, mezi nimi i ČEZ, který tehdy uzavřel s českým zastoupením Peugeotu kontrakt na dodávku několik desítek vozů.
 
Druhou, tedy tu novodobou elektrickou revoluci vyvolaly nové emisní normy. Evropská unie schválila rozhodnutí, že od roku 2035 automobilky na evropském trhu budou moci prodávat pouze bezemisní vozy, což za současné situace splňují takřka výhradně elektromobily. Výrobci automobilů si nemohli dovolit ztrácet čas. Druhá elektrická revoluce tak nastala kolem roku 2020 a dnes je v plném proudu.
 
V roce 2020 zabodoval na evropském trhu model Peugeot e-208. Rychle se stal nejen jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě, ale také Evropským autem roku 2020. Jeho přednosti mluví samy za sebe: výkon 100 kW neboli 136 koní, dojezd 340 kilometrů, maximální rychlost 150 kilometrů a zrychlení z nuly na sto za pouhých 8,3 s. Jen o rok později dojezd vozu narostl o 8 % na 362 kilometrů. S faceliftem, který automobilka představila před několika měsíci, přišlo další navýšení dojezdu. Tentokrát na 409 kilometrů.


 
Už v příštím roce Peugeot hodlá uvést nový SUV fastback 3008 s dojezdem úctyhodných 700 kilometrů. A dobíjení? Standardních 30 minut v rychlodobíječce na dobití baterie na 80 procent. V horizontu několika let pak značka plánuje vybavit své vozy modulární baterií, kterou bude možné z auta vyjmout a vyměnit za jinou – samozřejmě plně nabitou. Tato výměna bude probíhat ve speciálních výměnných stanicích a zabere necelých pět minut.
 
Cílem značky Peugeot je stát se do roku 2025 lídrem na evropském trhu s elektromobily. Už dnes automobilka disponuje produktovým portfoliem zahrnujícím devět osobních a tři užitkové vozy. Má tak nejširší a nejefektivnější elektrickou řadu z nabídky všech evropských mainstreamových automobilových značek.

Přečtěte si také