Tři mušketýři neboli mistři výčepu

Pokud výčepní nemá „čisté trubky“, dobré pivo nenačepuje, říká Vojta Slivoň, obchodní sládek pracující pro Pivovary Staropramen.

Tři mušketýři, tak by šlo nazvat obchodní sládky neboli mistry výčepu, kteří pracují pro Pivovary Staropramen. Stejně jako ve známém románu, ve skutečnosti jsou čtyři – Marek, Ruda, Michal a Vojta. Díky jejich práci si stále více milovníků pivních značek Staropramen, Ostravar, Braník a dalších může vychutnat čepované pivo v té nejlepší kvalitě. A jsou to právě oni, kdo vybraným provozovnám udělují Certifikát kvality čepovaného piva. Jeden z nich, Vojta Slivoň, říká: „Naše práce zahrnuje školení provozovatelů i personálu v oblasti čepování piva, ale i toho, jak s pivem správně zacházet a skladovat ho.“

Co je náplní práce sládka, si asi většina lidí umí představit. Ale čím se zabývá obchodní sládek, to už tolik lidí neví. Můžete to přiblížit?
Známé české přísloví říká, sládek pivo vaří, hospodský ho dělá. Obchodní sládek je někde uprostřed, funguje jako „spojka“ mezi pivovarem a hospodou či restaurací. Naše práce zahrnuje školení provozovatelů i personálu v oblasti čepování piva, ale i toho, jak s pivem správně zacházet a skladovat ho. Zaměřujeme se i na oblast péče o výčepní technologie, protože pokud výčepní nemá „čisté trubky“, dobré pivo nenačepuje. To samé platí o pivním skle. Provozovnám ale nabízíme podporu i v dalších oblastech, například při tvorbě pivního menu, párování piva s jídlem a podobně.

Vojta Slivoň (první zleva) se zástupci provozovny Ostravar U Jubilejní při předání certifikátu kvality.

Jak vypadá typický pracovní den obchodního sládka?
Každý je trochu jiný. Jeden den začnete školením v několika provozovnách, odpoledne pro změnu navštívíte jiné v rámci auditu kvality. Další den zase začínáte senzorickým tréninkem a pokračujete schůzkou s marketingem nad vývojem nového piva. A večer třeba ve vybrané hospodě pořádáte setkání štamgastů se sládkem.

Takže se podílíte i na vývoji piv?
Často ano, protože máme cenné znalosti „z terénu“.

Zmínil jste audit kvality. Souvisí to nějak s Certifikátem kvality čepovaného piva, který jste nedávno začali udělovat vybraným provozovnám?
Ano. Pokud vytipovaná provozovna projde školením a certifikaci získá, musí ji pravidelně obhajovat.

Kolik provozoven už tento certifikát má a je těžké ho získat?
V současnosti se certifikátem pyšní asi 15 provozoven, dalších 15 by ho mělo ještě letos získat. Program bude pokračovat i v budoucnu, máme radost, že je o něho zájem. Motivuje to i další zákazníky, aby byli v péči o pivo co nejlepší a mohli o certifikaci usilovat. Uvědomují si, že jim certifikace může pomoci přilákat další zákazníky. Kritéria jsou přísná, ale ne nesplnitelná. Pokud hospoda dlouhodobě vykazuje v péči o pivo dobré a stabilní výsledky a má o certifikaci zájem, není důvod, abychom ji do programu nezařadili.

Jak se pozná správně načepované pivo?
Kolega Marek to popisuje takto poeticky: „Nejdříve se prokousneme pevnou pěnou, pak následuje úžasná chuť se skvělým řízem. Pro kaž­dého výčepního je největší odměnou, když si štamgast po napití lehce oddychne, v očích se mu blýskne a pronese, že je to zázrak.“ Pokud budete chtít získat více informací nejen o tom, jak poznat dobře načepované pivo, ale zajímají vás i další záležitosti spojené s pivem, můžete si najít na Instagramu náš profil Pivní mistři, který se s kolegy chystáme spustit v průběhu léta.

Přečtěte si také