Začněme důležitými čísly. Jak si Bosch loni v Česku vedl?
Na českém trhu jsme dosáhli obratu 19,2 miliardy korun, meziročně v korunách víc o 1,8 a v eurech o 6,3 procenta. Celkový obrat českých společností skupiny Bosch, včetně exportu, se pak pohyboval na úrovni 49,5 miliardy korun. To je sice meziročně v korunách o 1,3 procenta méně, ale vyjádřeno v eurech jsme zaznamenali navýšení o tři procenta.
Jak hodnotíte výsledek?
S dosaženými čísly jsem spokojený, vzhledem k tomu, v jakých podmínkách jsme je s našimi zaměstnanci dosáhli. Za to bych jim všem chtěl poděkovat.
Do celosvětového ekonomického vývoje se promítají důsledky války na Ukrajině. Jaké další obtíže na trhu vidíte?
Po covidovém období zůstaly narušené dodavatelské řetězce, což loni ovlivnilo naše podnikání především ve výrobních oblastech. Zejména chyběly polovodičové součástky, ale i řada dalších materiálů. Navíc jsme čelili energetické krizi s výrazným nárůstem cen energií, přidala se inflace a sílící kurz koruny.
Aby toho nebylo málo, automobilový průmysl již delší dobu mění regulace, mimo jiné na snížení oxidu uhličitého. Jak na to Bosch reaguje?
Legislativní vývoj sledujeme, protože ovlivňuje jak výrobce automobilů, tak nás jako jejich subdodavatele. Schválení regulace oxidu uhličitého pro osobní vozy a dodávky bylo dalším krokem Evropské unie k plnění přijatého Green Deal jako součásti balíčku Fit for 55 s cílem snížit emise v dopravě. Celé odvětví automobilového průmyslu prochází v očekávání přijímání dalších norem již delší dobu velkou transformací. Nyní je na řadě schvalování normy Euro 7/VII a regulace oxidu uhličitého pro nákladní vozy.
Bosch pasivně nečeká, jak to dopadne. Jsme aktivní ve formování budoucí nízkoemisní mobility. Pro tvorbu norem nabízíme Evropské komisi a jednotlivým výborům svůj expertní technologický pohled. Máme komplexní znalosti a schopnosti dodat autoprůmyslu veškeré typy pohonů z jedné ruky – nejen pro stávající moderní spalovací motory, ale také pro elektromobilní pohony založené na bateriích nebo vodíkovém palivovém článku. Na transformaci odvětví reagujeme také interně. Nejsilnější obchodní oblast Bosch Mobility Solutions, která zaměstnává celosvětově 220 tisíc lidí, projde letos změnou v nastavení struktury a interních procesů, aby lépe odpovídaly změněným požadavkům našich zákazníků a zrychlenému zapracovávání nových technologií ve vozidlech – od pohonů až po automatizovanou jízdu.
Jak se transformace automobilového průmyslu týká společností Bosch v Česku?
České výrobní závody jsou dnes zaměřené především na výrobu komponentů pro spalovací motory. Ale jihlavský závod Bosch se nyní připravuje na rozšíření svého výrobního portfolia o elektromotory a e-nápravy pro bateriové elektromobily. A českobudějovický závod Bosch získává nové vývojářské projekty z oblasti vodíku, na kterých pracuje zhruba sto techniků. Posílili jsme také oblast vývoje senzorů. V současnosti máme ve vývoji více než devět set lidí. Těmto aktivitám odpovídá i výše investic. Loni jsme v Česku investovali 1,6 miliardy korun a většina směřovala právě do rozvoje těchto dvou závodů.
Kolik zaměstnanců celkově pracuje ve firmě Bosch v Česku?
V osmi českých městech a šesti společnostech máme více než osm tisíc zaměstnanců a nadále rosteme. Nabízíme otevřené pozice ve výrobě, vývoji i v oblasti IT technologií. Bosch si vybudoval image seriózního a stabilního zaměstnavatele. Závod v Českých Budějovicích si už loni připomněl 30 let od svého založení, v Jihlavě slaví toto výročí letos. Závod divize Home Comfort v Krnově zaměřený na výrobu tepelné techniky má letos 20 let. Bosch je vyhledávaným zaměstnavatelem. Věřím, že se nám podaří lidi s potřebnou kvalifikací a chutí pracovat na zajímavých technologiích nacházet i nadále. Současně nespoléháme jen na nábor. Transformace naší branže vyžaduje hledat pro nové kompetence a funkce také mezi současnými zaměstnanci. Snažíme se je například motivovat k získávání hlubších digitálních kompetencí.
•