Spolupráce mezi českým a švédským průmyslem na dodávkách bojových vozidel pěchoty se naplno rozjela

V květnu tohoto roku schválila vláda jednu z největších vojenských zakázek ve své historii – nákup 246 švédských bojových vozidel pěchoty CV90 za 59,7 miliardy korun.

Ministerstvu obrany pod vedením Jany Černochové (ODS) se podařilo vyjednat bojovou techniku, která splňuje požadavky Armády ČR, a zároveň zajišťuje minimálně 40% podíl českého obranného průmyslu na realizaci této zakázky. Jak se spolupráce od podpisu smlouvy vyvíjí, jsme se zeptali Marka Špoka, ředitele státního vojenského opravárenského podniku VOP CZ, který je hlavním integrátorem projektu.

Vaše zapojení do  zakázky bylo diskutováno poměrně nejasně, můžete nám k tomu říct více?

Až do podpisu smlouvy jsme průběh jednání z pochopitelných důvodů nechtěli komentovat. VOP CZ má jako integrátor před sebou teď řadu klíčových úkolů. Předně se jedná o organizaci výroby vozidel, kde budeme konkrétně zajišťovat projektový management, plánovat výrobu, řešit logistiku a komplexní dodavatelský řetězec. Finálně i samotnou montáž a kontrolu kvality před finálním dodáním AČR. A to pro 5 ze 7 variant vozidel, kterými bude česká armáda disponovat.

Bude se česká strana také zapojovat do vývoje variant pro českou armádu?

Ano, VOP CZ bude přímo odpovědný za vývoj variant vozidel ve verzi FAO (Forward Artillery Observer) a AMB (Ambulance) na podvozku CV90, kdy na vývoji těchto dvou variant budeme spolupracovat s  dalším státním podnikem, vojenským technickým ústavem VTÚ, a případně dalšími vhodnými českými partnery. Do naší kompetence patří také pořízení nákladních vozidel Tatra 8×8, a jejich vývoj ve speciální dílenské modifikace, výroba souprav pro jednotlivé varianty a komplexní příprava na dodávky, kde se stejně jako u předchozího vývoje počítá se zapojením českých firem.

Jak vypadá vámi zmíněná spolupráce s českými partnery projektu?

Do projektu chceme zapojit jak další státní podniky, tak soukromý sektor. Rozsahem i formou spolupráce se jedná o výjimečně významný projekt pro celý český obranný průmysl, proto se na něm bude podílet například i státní podnik LOM PRAHA, který bude odpovídat za dodávky příslušných výcvikových simulátorů. Obecně jde o zakázku plně odpovídající nedávno oznámené koncepci užší spolupráce mezi státními podniky v rezortu obrany. Specifickou roli zde zastáváme my, LOM PRAHA, a ještě zmíněný vojenský technický ústav VTÚ.

Již současná jednání s vedením BAE Systems Hägglunds naznačují, že VOP CZ i další české společnosti z obranného průmyslu by se mohly zapojit také do jiných výrobních programů. Samozřejmě se hodně hovoří například o dodávce BVP pro Ukrajinu. Rozumím tomu, že vše je na začátku, ale rýsuje se tu široká spolupráce, která není jen o České republice, ale také o Slovensku, a právě o Ukrajině. V našem regionu by tedy v budoucnu mohl vzniknout pomyslný hub výroby a servisu BVP CV90, což je příležitost, o kterou bychom měli usilovat.

Jak aktuálně probíhají práce na zakázce?

První skupina našich odborných pracovníků odjela už v květnu po podpisu smlouvy do švédského Örnsköldsviku, města, kde se CV90 zrodila, aby zde načerpala know-how přímo od výrobce.

Během prvních setkání se řešily především technické parametry všech variant vozidel: bojových, velitelských, průzkumných, dělostřelecké pozorovatelny, ženijních, vyprošťovacích a zdravotních. Cílem bylo detailně prodiskutovat konstrukční koncepce vozidel CV-90 tak, aby byly stejně chápány požadavky i parametry a navrhovaná technická řešení tak plně odpovídala očekáváním AČR. Navazovat budou detailnější setkání. Ta se budou odehrávat ve Švédsku a v ČR, kam dorazí týmy BAE Systems Hägglunds.  Například v minulých dnech se naši odborníci ve Švédsku s vozidlem  seznámili i z praktického hlediska. Na testovacím polygonu nedaleko výrobního závodu se učí vozidla řídit, kompletně je ovládat a seznamují se i s dalšími funkcionalitami.

Co tato zakázka znamená pro VOP CZ?

Jako státní podnik ministerstva obrany jsme tu hlavně za účelem sloužit Armádě ČR a jejím potřebám, takže to je také smyslem této zakázky. Samotné zapojení do výroby bojových vozidel pěchoty a hluboké znalosti o CV90 maximálně posílí naše know-how. Z hlediska zapojení českého obranného průmyslu je tato zakázka opravdu výjimečná. Naši pozici vnímáme velmi nesobecky – chceme se dohodnout s ostatními českými průmyslovými partnery, pomoci jim otevřít dveře a hledat možné synergie, slibující atraktivní obchodní příležitosti.

Přečtěte si také