Spolehlivé ERP pro výrobce laboratorní techniky

Managementu i pracovníkům Lavatu v jejich práci pomáhá systém Helios iNuvio z produkce Asseco Solutions.

Česká společnost Lavat se sídlem v Chotuticích vyrábí a dodává výrobky z oboru laboratorní techniky. Navíc se intenzivně věnuje vlastnímu výzkumu a vývoji. Takto aktivní firma se neobejde bez sofistikovaného ERP systému. Lavat proto využívá informační systém Helios iNuvio z produkce Asseco Solutions.

Počátky průmyslové výroby v areálu dnešní továrny sahají až do roku 1896. Rozvoj současného výrobního programu však nastal o více než půl století později, v roce 1964. Roku 1992 byl chotutický závod transformován na akciovou společnost Lavat a následně privatizován.

„V roce 1996 jsme začali intenzivně rozvíjet spolupráci s lídrem světového trhu v oblasti elektronových mikroskopů, společností FEI Electron Optics,“ říká David Klovrza, CFO Lavatu. „A stali jsme se důležitým partnerem této společnosti. V současné době vyrábíme ucelený sortiment vakuových zařízení a komponentů a kromě dodávek na český trh exportujeme své výrobky do 35 zemí světa,“ dodává.

Neustále inovovat

Společnost Lavat disponuje týmem zkušených odborníků, zajišťujících neustálé inovace a rozvoj vlastního výrobního programu s kvalitním technologickým a přístrojovým vybavením. Od roku 2009 je firma certifikována ve shodě s požadavky ČSN EN ISO 9001. V roce 2013 zde byl certifikován integrovaný systém řízení IMS, jenž se skládá z ČSN EN ISO 9001; ČSN EN ISO 14001; ISO 45001 a ISO 27001.

„V současné době se nám daří neustále zvyšovat prodejnost našich výrobků,“ konstatuje Klovrza. „To však pochopitelně vyvolává stále větší potřebu investic, a to nejen do strojů a technologií, ale i do kvalifikace spolupracovníků. Většinu investic se snažíme hradit z vlastních zdrojů, a je tedy třeba se soustředit na jejich získávání.“

V Lavatu, který má roční obrat přes 100 milionů korun, dnes pracuje 85 zaměstnanců. K jeho zákazníkům patří přední světoví dodavatelé laboratorní a vakuové techniky společně s výzkumnými ústavy.

Dodavatel a uživatel ruku v ruce

„V systému Helios iNuvio u nás pracujeme od října 2020 a snažíme se v něm řídit všechny firemní procesy,“ říká Klovrza. „Má každodenní práce s ním zahrnuje zejména kontrolu došlých objednávek, kontrolu faktur, úhrad, banky, skladů atd.“

Implementace systému ve společnosti Lavat byla zahájena počátkem roku 2020 a trvala do října téhož roku. „S kolegou Tomášem Chaloupkou, naším CTO, jsme společně s lidmi z Asseco Solutions implementovali postupně všechny moduly od skladů, výroby až po obchod a další,“ vzpomíná Klovrza a dodává: „Skutečnost, že jsme Helios iNuvio implementovali ,sami‘, pod dohledem pracovníků Asseco Solutions, považujeme za velké plus. Velmi důkladně jsme v rámci implementace probrali všechny podrobnosti našich firemních procesů. Díky tomu, že jsme u zavedení ERP byli, dokážeme si nyní vše bez problémů nastavit, chápeme logiku systému a nadále si jej upravujeme k našemu obrazu.“

Jak na firemní procesy?

Podle slov Davida Klovrzy bylo velmi náročné přehrání dat ze starého ERP systému vzhledem k množství záznamů, které původní systém obsahoval. K tomu je totiž třeba mít elementární znalosti jazyku SQL. Nicméně vše se podařilo a pracovníci z Lavatu mohou nyní Helios iNuvio využívat bez nejmenších problémů.

Na otázku, v čem spatřuje největší přínosy nového informačního systému z pohledu procesů ve firmě, odpovídá Klovrza: „Velmi oceňujeme zejména jeho přehlednost a možnost velmi rychlého nalezení všech informací. Důležitá je také možnost systém upravovat – nastavení, sestavy, uživatelské zobrazení, práva anebo možnost připojit soubor k jakémukoli záznamu, například došlé objednávky. Za zmínku stojí i funkce, jako jsou Komentáře k záznamu a také perfektní provázanost dokladů. Velmi nám vyhovuje také způsob, jakým Helios iNuvio řeší schvalování dokladů – například faktur nebo workflow.“

Přečtěte si také