Spíš než novinka je ChatGPT déjà vu

Podobný nástroj AI, jako je dnes ChatGPT, jsme tu měli před pěti lety. I tehdy se umělá inteligence skloňovala ze všech stran, především v oboru e-commerce. Čtenáři mohli narazit na oslavné články o tom, jak využití AI zvedlo tržby o desítky procent, jak umělá inteligence pomáhala optimalizovat logistiku a společnosti dosahovaly masivních úspor.

Stejně jako tenkrát i nyní je umělá inte­ligence vydávána téměř za magii. Stačil jeden nový nástroj, aby se stala hlavním tématem a obavou i nadějí pro všechny obory.

V zásadě přitom není rozdíl v modelech používaných například právě pro doporučení zboží na e-shopech a ChatGPT. Všechny aplikace AI – správně strojového učení neboli machine learning – pracují s pravděpodobností a odhadováním budoucího vývoje na základě předchozích dat.

Rozdíl je primárně v tom, že ChatGPT je nástroj, který dokáže použít naprosto každý. Je to zkrátka „pokec“ a to ho dělá nesrovnatelně atraktivnější, než jsou všechny ostatní aplikace strojového učení dohromady.

Každý dokáže položit dotaz a dostat odpověď, kterou hledal. Bohužel právě v odpovědi je zádrhel. Nelze jí věřit. Nejedná se o umělou inteligenci v pravém slova smyslu. ChatGPT de facto nic neví, pouze skládá za sebe slova tak, aby zformuloval text, který bude čitelný a bude obsahovat informace odpovídající otázce. Tyto odpovědi mohou být doslova úžasné a mohou být shrnutím encyklopedických znalostí, nebo také naprostou fabulací, jež s pravdou a fakty nemá nic společného.

Ilustrace: Vojtěch Velický

A v tom tkví další zádrhel. Většina uživatelů si nesprávně myslí, že se jedná o zdroj kvalitních a ověřených informací. Jenže LLM (Large Language Model) v pozadí ChatGPT je pouze predikce slov. Skládá slova za sebe na dané téma tak, jaké je nejpravděpodobnější znění vět, jež se naučil z textů, které jiní auto­ři vymysleli a napsali. Aby ChatGPT mohl vyprodukovat kvalitní texty, potřebuje i kvalitní zdroje. Obava, že umělá inteligence nahradí lidi v mnoha oborech, je zcela lichá. Především proto, že bez lidí nebude mít z čeho se učit, a tak bude i inteligence této umělé inteligence upadat.

AI však má své jasné použití všude tam, kde může vycházet z kvalitních vstupních dat. Pokud využijete umělou inteligenci například ke zlepšení čitelnosti textu, který jste napsali, nebo jeho zkrácení, umí udělat úžasnou práci.

Umožní produktovému manažerovi vygenerovat skvělé texty pro popis produktu nebo webovou stránku, pokud dostane dostatečně kvalitní informace. Může tak nahradit produktového copywritera, ale nenahradí kreativního copywritera. Zrychlí mnoha firmám přípravu kvalitního obsahu, ale vstup, tedy základní popis a informace, musejí stále přicházet ze znalostí uživatele.

Za nejčastější volbu při pomoci s textem u e-mailových marketingových kampaní platí ChatGPT. Pomůže s překlady, shrnutím textu, kontrolou pravopisu, tonalitou textu nebo stylistickou úpravou.

Dnešní modely strojového učení dokážou kouzla, ale bylo by špatné těmto kouzlům podlehnout. Mohou být obrovským pomocníkem a odhalit vzorce chování, jež byste jen těžko hledali, a tak optimalizovat logistiku, předpovídat nákupy i slova ve větách až do podoby celých článků.

Nelze však zapomínat na to, že se stále jedná jen o pravděpodobnost a nikoli fakta. To, že vám ChatGPT odpoví na vaši otázku, ještě neznamená, že to je správná a pravdivá odpověď. 

Jakub Olexa, ředitel společnosti Mailkit

Přečtěte si také