Skrytá krása pivní logistiky

Logistika a distribuce piva se za poslední léta radikálně proměnila, což prospívá nejen jeho kvalitě, ale také rychlosti dodávek a celkově i životnímu prostředí, říká Pavel Pánek, provozní ředitel národního pivovaru Budějovický Budvar.

Říká se, že sládek pivo „vaří“, ale hostinský ho „dělá“. Jenže mezi sládkem a konzumentem funguje ve výrobně-dodavatelském řetězci ještě další strategický prvek – logistika výroby a následná distribuce piva k zákazníkům a opačným směrem třídění a trans­port lahví a sudů. „Je to komplikovaný systém s mnoha proměnnými, který musí šlapat jako dobře seřízené hodinky,“ vysvětluje ve stručnosti Pavel Pánek, který má v Budvaru na starosti takzvané „supply chain operations“ –fungování dodavatelského řetězce, tedy vše od stáčecích linek až po rozvozy piva v (ne)vratných lahvích, sudech a plechovkách.

Jak se mění oblast logistiky piva?
Mění se zásadně. Ale stále nám jde především o to dodávat pivo k zákazníkovi co nejrychleji a v perfektním stavu, což vyžaduje dobrou organizaci práce a perfektní spolupráci v rámci celého dodavatelského řetězce – od plánování výroby podle aktuálních sezon, kdy se mění poptávka v rámci roku nejen podle ročních období, ale i podle aktuálního počasí, přes dodávku obalových a přepravních materiálů, stáčení a interní logistiku až po dopravu a distribuci. Největší změny, které v oblasti distribuce za uplynulá léta zaznamenáváme, se týkají snížení objemu dílčích objednávek, zvýšení frekvence závozu a digitalizace. U velkých zákazníků a dodavatelů maximálně podporujeme zavedení systému EDI (Electronic Data Interchange – výměna elektronických dokumentů mezi obchodními partnery), u zákazníků v segmentu „horeca“ (hotely, restaurace a catering) nabízíme „paperless“ řešení v oblasti dodacích listů a faktur a rovněž zavádíme bezhotovostní platby odběratelů kartami. Fungujeme v režimu D+1 (dnes objednáte, zítra expedujeme), což platí zejména pro výše zmiňovaný segment „horeca“. Zatímco v oblasti obchodních řetězců provádíme závozy piva pomocí „full trucků“ do jejich distribučních center v systému takzvaných časových oken, u menších provozoven dodáváme pomocí své vlastní distribuční sítě. Zákazníkům avizujeme dodávky dopředu tak, aby proces dodání proběhl hladce a bez problémů.

Za jak dlouho tedy dnes doputuje pivo ze stáčecí linky až na výčepní kohout?
Pro představu si současnou rychlost dodávek můžeme ukázat na dodávce spe­ciálu, jakým je například náš Kroužek – kvasnicový ležák. Typický příklad: v pondělí se do dvanácté hodiny shromáždí objednávky, v úterý či ve středu se naplní, čtvrtek až pátek projdou distribucí a o víkendu či začátkem následujícího týdne už je čerstvé sudové či tankové pivo na čepu. U baleného piva je distribuce pochopitelně o něco delší kvůli větší komplexitě dodavatelského řetězce. Ale většina piva je spotřebována nejpozději v řádu několika měsíců od stočení do primárního obalu.

Pivo je „choulostivé zboží“, neprospívají mu hlavně fyzické a tepelné šoky. Jak v tomhle ohledu pomáhá logistika?
V oblasti bezpečné a šetrné manipulace a skladování baleného zboží, tedy lahví a plechovek, jsme významně pokročili a zlepšili logistické procesy díky internímu automatizovanému systému dopravy a skladování. O letošních Velikonocích jsme oslavili pětileté výročí otevření našeho logistického centra, které je přímo a napevno spojené se stáčecími linkami pomocí systému takzvaného monorailu, díky němuž putují palety z výroby do skladu bez zásahu lidské ruky. Pětatřicet metrů vysoký zakladačový sklad zajišťuje dostatek prostoru pro bezpečné skladování v jednotlivých buňkách. Jednalo se o jedno z prvních řešení využití tohoto typu skladování u nás, kdy jsme prostorově efektivně využili existující brownfieldovou plochu. Sudové a tankové pivo skladujeme v rámci národní distribuce v teplotně řízeném režimu 10 až 12 °C. Ze skladu pak pivo putuje rovnou do vozidel s tepelně izolovanými skříněmi nebo termoplachtami, takže netrpí žádnými výkyvy teplot.

Velkou otázkou do budoucna je uhlíková stopa. Sama výroba piva je energeticky náročná, ale stejně tak i jeho následná distribuce. Jaká opatření v této oblasti zavádíte?
Už jen automatizace provozů stáčení a uskladnění piva v rámci zakladačového skladu znamená její významné snížení. K tomu hledáme i nové cesty, co se týče například alternativních pohonných jednotek – v rámci vlastní flotily pilotně provozujeme jeden LNG tahač pro distribuci do Německa, což je náš největší exportní trh. V rámci loňského pilotního projektu jsme právě v tomto regionu snížili také množství LDPE fólií používaných na fixaci palet o zhruba 50 procent. Zároveň zjišťujeme možnosti takzvané multimodální dopravy pro export, kdy bychom větší dopravní vzdálenosti překonávali pomocí železnice a lokální část dopravy pak zajišťovali klasicky po silnici. Sledujeme a testujeme také možnosti v oblasti elektromobility a vodíkových technologií, byť je to zatím hudba budoucnosti. Ale konkrétní významný pokrok jsme udělali v oblasti národní distribuce, kdy sdílíme určitou část své distribuce s Kofolou. Značnou část naší uhlíkové stopy snižujeme i díky třídění vratných lahví takzvaně „po cestě“, takže už nemusíme vracet cizí lahve z německého trhu, které se nám vracely do pivovaru, a bylo nutné je třídit. A své řidiče učíme defenzivní jízdě a pravidelně kontrolujeme tlak v pneu­matikách. Jde sice leckdy jen o úspory v řádech procent, ale v celkovém objemu to představuje významná čísla. Díky těmto opatřením se nám také úspěšně daří plnit závazky programu Lean and Green, k němuž jsme se přihlásili a v jehož rámci snížíme svoji uhlíkovou stopu do roku 2025 minimálně o 20 procent.

Přečtěte si také