Rohlíku loni stoupl obrat o čtvrtinu na 17,8 miliard korun. Letos se zaměří na Německo

On-line supermarket Rohlik Group v roce 2023 dosáhl obratu 17,8 miliardy korun, což je meziroční růst o 25 procent. V Česku rostly tržby firmy o 18 procent. Novinářům to řekl zakladatel a ředitel společnosti Tomáš Čupr. Hospodářský výsledek neuvedl. Rohlik Group působí vedle Česka také v Maďarsku, Rakousku, Německu, Rumunsku.

„Máme dost financí, abychom byli ziskoví jako skupina, což se stane tento rok,“ uvedl Čupr. Společnost je nyní zisková v České republice a Maďarsku. Výši zisku v Česku neuvedl. Během jednoho roku od spuštění nové automatizace dosáhl podle něj Rohlík ziskovosti v Mnichově. V roce 2024 bude skupina nadále významně investovat do technologie automatizace a dále ji rozšiřovat v Berlíně a Vídni.

U Rohlíku v roce 2023 udělalo více než 800 000 zákazníků 11,5 milionu objednávek. Společnost si podle Čupra klade za cíl dosáhnout silné finanční výkonnosti na každém trhu, kde působí, a vytvořit obchodní model, který je efektivní a replikovatelný. „Rohlík se už nyní blíží k bodu zvratu na všech trzích, kde působí. A momentálně si klade za cíl dosáhnout ročního obratu přes jednu miliardu eur, asi 25 miliard Kč, s pozitivním cash flow pro finanční rok 2024,“ uvedl Čupr.

Rohlik podle něj poskytuje jeden z nejširších a nejrozmanitějších sortimentů dostupných na trhu s on-line nákupem potravin, od čerstvých potravin od místních farmářů a producentů po supermarketové zboží oblíbených značek. Nabízí 15minutová okna doručení a doručení ve stejný den i za jednu hodinu od objednání, řekl.

Evropský trh e-commerce má obrovský potenciál růstu – McKinsey predikuje, že až 30 % prodeje se do roku 2030 ve 27 zemích EU uskuteční online. Přesto je míra online penetrace v oblasti online prodeje potravin v současné době odhadována na méně než 10 % ve většině Evropy. I když došlo k dramatickému růstu v odvětví během pandemie covidu-19, málo společností bylo schopno jej udržet, přičemž mnoho z nich mělo potíže se spolehlivým dodržováním termínů doručení, dávalo přednost rychlosti před servisem nebo nabízelo pouze omezený sortiment zboží za prémiové ceny. Výsledkem je, že řada online prodejců potravin po pandemii ztratila své zákazníky, kteří se vrátili do kamenných obchodů.

Rohlik jde nicméně proti tomuto trendu. Má za sebou řadu úspěšných kroků a jeho celková roční míra růstu (CAGR) je 76 % od roku 2015 do roku 2023. Zákazníci Rohliku nejvíce oceňují jeho nikdy nekončící důraz na poskytování vynikajícího zákaznického servisu – vysoká spokojenost zákazníků a celková loajalita se značkou se rovněž jasně projevují v jeho Net Promoter Score (NPS), které se pohybuje mezi vysokými 70-80 body v závislosti na trhu, přičemž průměr v odvětví prodeje potravin dosahuje hodnoty 26. 

Tam, kde se jiní hráči stáhli z německého trhu s potravinami v hodnotě 200 miliard eur, dosáhl Rohlik ziskovosti v Mnichově během jednoho roku od spuštění nové automatizace pro výběr a expedici zboží. To dokazuje, že kvalitní, zákaznicky orientovaný a rychlý online nákup potravin může prosperovat i na spotřebitelsky složitých trzích. Rohlik Group, jejíž hodnota je odhadnuta na 1,3 miliardy eur a v polovině roku 2022 a získala 593 milionů dolarů od předních rizikových kapitálových společností, včetně Index Ventures, Partech a Sofina, klade strategický důraz na ziskovost. Tohoto milníku už dosáhla ve dvou zemích působení, v Česku a Maďarsku.

Rohlik si klade za cíl dosáhnout silné finanční výkonnosti na každém trhu, kde působí, a vytvořit obchodní model, který je efektivní a replikovatelný. Společnost se už nyní blíží k bodu zvratu na všech trzích, kde působí. A momentálně si klade za cíl dosáhnout ročního obratu přes 1 miliardu eur s pozitivním cash flow pro finanční rok 2024. V roce 2024 bude Rohlik nadále významně investovat do technologie automatizace a dále ji rozšiřovat v Berlíně a Vídni.

Rohlik Group, která byla založena v roce 2014, je jednou z předních evropských doručovacích služeb potravin objednaných on-line. Stala se prvním českým podnikem, který dosáhl takzvaného statusu jednorožce, tedy firmou s hodnotou přes miliardu amerických dolarů.

Přečtěte si také