Rozvíjet turismus, rozšiřovat nabídku pro hosty, ale zachovat unikátní charakter místa a být ohleduplný k přírodě a okolí. Tak se dají charakterizovat developerské projekty, které čekají na své provedení v jihomoravském Mikulově. „Bývá to dražší, ale jinou cestu před sebou nevidím,“ říká hlavní investor, místní podnikatel Mike Volařík. Mikulov je podle něj unikátní lokalita, která si takové stavby zaslouží.
Proč jste si pro své podnikatelské plány vybral právě Mikulov?
Mikulov a jeho okolí jsou mi blízké odmalička, kdy jsem sem jezdíval k babičce na víkendy. Podnikal tady táta, pak jsem začal i já. V Mikulově vidím obrovský potenciál. Je přesně tím příkladem, že není potřeba hnát se na druhý konec světa, když to nejhezčí máme přímo před nosem.
Jaké konkrétní projekty plánujete?
Jako první je na řadě výstavba designového butikového hotelu ve standardu pěti hvězd. Na ten už je vydáno stavební povolení a věřím, že stavět začneme co nejdříve. Hned naproti plánujeme komplex apartmánových domů. Dále je to rodinný resort, který nabídne 110 pokojů, k tomu velké zázemí pro děti, venkovní koupací jezírko s vlastní pláží i celoročně vyhřívaný venkovní bazén nebo třeba separátní wellness pro děti a pro dospělé. A nakonec jsou to lázně.
Nebojíte se reakce místních na další nárůst turistů, kteří do Mikulova zamíří?
Na všech projektech spolupracujeme s vedením města Mikulov a naše plány s nimi konzultujeme. Mojí vizí je pomoc regionu. Chci rozvíjet turismus udržitelnou cestou. To znamená vybudovat tady zařízení, která zapadají do místní krajiny i kultury. Využívat místní zdroje, zaměstnávat místní lidi. Ti si například v souvislosti s nárůstem turistů stěžují, že tu parkuje moc aut. Náš projekt apartmánů má 67 bytových jednotek a podzemní garáže, které by měly mít 60 parkovacích míst, ale my jich tam budeme mít dvaaosmdesát. Ale to je jen jeden příklad z mnoha.
Nechceme turismem zatěžovat okolí, proto si bereme příklady ze zahraničí, jako třeba Rakouska či Skandinávie, a řídíme se jimi. Jde nám o to, abychom město zvelebovali a vytvářeli trvalou hodnotu také pro obyvatele Mikulova. Návštěvníkům nabídneme kvalitní služby, kvůli kterým k nám přijedou relaxovat. Ve finále zde nechají více peněz, aniž by to negativně ovlivnilo životy místních. Z Mikulova chceme udělat také lázeňské město. Díky tomu by sem lidé jezdili po celý rok. Nejen v létě a o víkendech.
Zmínil jste čtyři poměrně rozsáhlé projekty. O jaké investice jde?
Designový hotel představuje investici zhruba 400 milionů korun, apartmány 500 milionů, family resort 700 milionů. Náklady na lázně a s nimi související projekty, jako jsou hotel zaměřený na medicínský wellness, náměstí s obchody, ale i rodinné domy pro budoucí zaměstnance, odhadujeme na tři až čtyři miliardy korun. Takže celkově jde o investice převyšující pět miliard.
Kde na to vezmete?
To je možná nejčastější otázka a je to pochopitelné. Jde o to, že my ty projekty budeme budovat postupně a postupně je také budeme vkládat do fondu, ve kterém pak budou investorům zhodnocovat jejich peníze. V první fázi si stavby vyžádají investice přes miliardu korun. Finance půjdou z investičního fondu pod skupinou Volarik Capital a bankovních úvěrů. Jako jeho zakladatel jsem do něho vložil svou firmu Bottling Printing a hotel Volarik. Do fondu už vstoupili také první
investoři, což mě velmi těší. Celkový objem aktiv je více než 270 milionů korun. Fond vydává prioritní akcie, jež nabízí potenciálním investorům, kteří pak mají nárok na výnos. Chceme jít krok za krokem a mít náklady pod kontrolou.
Nejambicióznějším z vašich plánů se zdají lázně. Není to příliš megalomanský projekt?
Malý je ten, kdo má malé cíle. My jsme tento nejnákladnější projekt zcela záměrně naplánovali až jako poslední, jde ale o realistický záměr, pro který máme připravené vše potřebné. Jsme ve fázi, kdy máme pozemek, je schválený územní plán pro lázně a teď řešíme projekt. Jakmile získáme peníze od investorů, můžeme takzvaně kopnout do země. Věřím, že reálně do sedmi let by mohly lázně přivítat první návštěvníky. Mikulovsko je krásný kraj. Z mého pohledu je tu vše, co člověk k životu potřebuje. Tak proč jezdit jinam? Ale chápu, že když jede člověk na dovolenou, chce si to maximálně užít. Spoustu lidí si rádo připlatí, ale očekává za to perfektní služby. A ty tu ještě chybí.
Nebylo by jednodušší postavit to „obyčejněji“, ale rychleji a levněji?
To by asi určitě bylo. Obyčejných věci je tu dost, ale Mikulov je unikátní místo, a proto si podle mě zaslouží unikátní projekty. Zároveň je pro mě důležité dělat věci správně. Chci stavět architektonicky unikátní, přitom funkční a především udržitelné projekty. Bývá to dražší, ale jinou cestu před sebou nevidím.
Myslí si to i potenciální investoři?
Aktuálně jsme ve fázi intenzivních jednání s řadou velmi perspektivních investorů. Podle dosavadních reakcí se jim tato cesta líbí, jde to ruku v ruce s dnešními trendy udržitelnosti a ohleduplnosti k životnímu prostředí. Důkazem pozitivní reakce je, že už do fondu vložili své prostředky první investoři, kteří věří v naši vizi.
V čem přesně tkví ta udržitelnost, kterou neustále zmiňujete?
Projekty se vyznačují unikátní architekturou od architekta, který má prokazatelné zkušenosti v této oblasti z celého světa a s prokazatelně dobrými výsledky. Budovy, které plánujeme postavit na zelené louce, budou mít certifikáty passive house. Počítáme při stavbě s využitím recyklovaných materiálů. Designový butikový hotel, s jehož plány jsme nejdál, bude přibližně z poloviny udržitelný. Zaměříme se zejména na udržitelnost u interiéru hotelu, například při výběru materiálů. Kromě toho bude mít hotel také fotovoltaiku, tepelná čerpadla, zelené střechy, silnou izolaci pro úsporu energie a využije šedé vody. Jde ale o přestavbu původního hotelu a to má své limity. Ovšem u staveb, které vybudujeme na zelené louce, půjdeme z hlediska udržitelnosti ještě dál.
Takže hypoteticky máte investory a všechno se postaví podle plánu. Jak složité bude sehnat personál?
Snadné to nebude. Dohromady budeme do všech plánovaných projektů potřebovat řádově stovky zaměstnanců. A když pominu blízkost Rakouska, které je velkou konkurencí zejména pokud jde o mzdy, pak je tu i nedostatečná infrastruktura. Proto v rámci zmíněných projektů počítáme třeba i s výstavbou bytů a domů právě pro budoucí zaměstnance.
•