Na český trh míří auto, které má sílu změnit vlažný postoj motoristů k elektromobilitě

V mnoha evropských zemích registrují vysoký nárůst prodejů elektrických vozů. Česko v tomto směru ovšem výrazně zaostává.

Potenciální zájemci o bezemisní pohon se většinou shodnou na tom, že to chce víc dotací, hustší síť dobíjecích stanic, delší dojezd aut a nižší pořizovací cenu. Pozitivní je, že ve všech těchto oblastech dochází k rapidnímu zlepšování.

První příznivou zprávou českého elektromobilního businessu je to, že od letošního roku mohou firmy čerpat na nákup bezemisního vozu dotaci 200 až 300 tisíc korun. Tento vstřícný krok nicméně sráží fakt, že od příštího roku by elektromobilisté měli dle posledních zpráv přijít o možnost bezplatného parkování na modrých zónách v Praze.

Potěšující je, že síť dobíjecích stanic v Česku rychle roste, což potvrzuje i Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ: „ČEZ je provozovatelem nejvýkonnější a nejdůvěryhodnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice. Během roku chceme naši síť dále zkvalitňovat, a na jeho konci nabízet řidičům služby více než 110 ultrarychlých stanic.“

Třetí oblastí, která potenciální zákazníky odrazuje nejvíc, je dojezd. Mnozí se obávají, že se koupí elektromobilu stanou otroky dobíjecích stanic. I zde ovšem došlo k obrovskému posunu. Dnešní bateriové vozy totiž urazí na jedno nabití až stovky kilometrů. Přeborníkem z hlediska dojezdu je nový Peugeot 3008, který má dorazit na český trh už za pár týdnů. Jeho současný dojezd činí 525 kilometrů, ovšem v příštím roce má dorazit verze s ještě větší baterií a dojezdem až 700 kilometrů. To je pro představu přibližná vzdálenost z Prahy do Varšavy, Benátek nebo do Basileje. Na elektromobil se jedná o velmi slušnou porci kilometrů.

Peugeot 3008 nabízí širokou škálu elektrických verzí. Dodává se totiž v několika variantách: 210, 320 nebo 230 koní, s dojezdem 525 nebo 700 km a jako dvoukolka či čtyřkolka. Pro dosažení této bezpochyby slušné porce bezemisních kilometrů používá Peugeot E-3008 velkou vysokonapěťovou baterii o kapacitě 98 kWh. Její nabití přitom netrvá o nic déle než u menších baterií. Z 20 na 80 procent se dá pomocí rychlodobíječky dobít za necelou půlhodinku.

Kromě nedostatečného dojezdu se motoristé strachují i o svůj uživatelský komfort. Obavy z toho, zda si v autě mohou pořádně zatopit či pustit klimatizaci, zda baterie v autě neubírá prostor zavazadelníku či zda elektromobil utáhne vozík, však Peugeot 3008 dokáže eliminovat. Například v zimě posádku vozu zahřeje tepelné čerpadlo, kterým je vůz standardně vybaven. Navíc je zde možnost si před jízdou interiér vytopit či vychladit energií ze sítě, aniž by se snížil dojezd. Dobrou zprávou je, že kapacita zavazadlového prostoru je identická s verzemi vybavenými spalovacím motorem a stejná je i tažná kapacita.

A nakonec cena. Ta je 1 119 000 Kč, přičemž se jedná o nadstandardně vybavenou úroveň Allure. Částka přes milion působí draze, nicméně z hlediska poměru dojezd/cena, se jedná o jednu z nejlepších na trhu. Pro méně náročné klienty má Peugeot v záloze i dostupnější vozy. Například městský hatchback 208 pořídíte už za 770 000 Kč.

Přečtěte si také