Logistika budoucnosti: jeřáby řízené z kanceláře

Na ploše maďarského terminálu East-West Gate nenajdete v pracovní době ani človíčka. Vítejte ve světě pokročilých moderních technologií.

Největší intermodální terminál Evropy East-West Gate (EWG) v maďarské obci Fényeslitke je první průmyslovou lokalitou v Evropě, která využívá technologií 5G k ovládání jeřábů na dálku. Leží hned u velké železniční křižovatky Čier­na nad Tisou, Čop a Záhony, která ještě před vypuknutím války na Ukrajině patřila k nejvytíženějším na evropském území. Na ploše pěti milionů metrů čtverečních se nacházejí terminály, sklady a rozvojové zóny propojené privátní sítí 5G, kterou zde vybudovala společnost Vodafone Hungary ve spolupráci s Huawei. Právě 5G tvoří základ celého moderního ekosystému, který zefektivňuje expediční proces, zvyšuje bezpečnost na pracovišti a láká mladé pracovní síly.

Využití sítí nové generace

Výstavba areálu začala v roce 2019 díky privátním investicím ve výši zhruba 40 miliard maďarských forintů. Provoz zde byl zahájen v říj­nu 2022, přičemž již nyní jde o největší a nej­modernější intermodální terminál svého druhu a zároveň o první soukromý železniční logistický uzel s podporou 5G v Evropě. Obrovský objem nakládaných a vykládaných kontejnerů klade extrémně vysoké požadavky na efektivitu a bezpečnost.

Právě zde mají 5G technologie významný přínos, umožňují totiž propojení všech vnitřních komunikačních a technických zařízení. Díky tomu lze vysoce automatizované jeřáby terminálu ovládat na dálku a vykonávat s nimi i velmi jemné pohyby. „Je zde vysoká bezpečnost, zdravé a čisté prostředí pro pracovníky, už žádné drsné podmínky,“ uvedl zástupce společnosti Huawei Europe Radoslaw Kedzia. A dodal: „Průměrný věk zaměstnanců je 23 až 25 let.“

Klíč k efektivitě i udržitelnosti

5G technologie v areálu EWG umožňují vedle dálkového ovládání strojů i řadu dalších inovací. Dispečeři mohou například pracovat s realistickým virtuálním „dvojčetem“ terminálu, kde sledují procesy a operace logistického centra v reálném čase ve 3D. Jde třeba o pohyb vlaků, nákladních vozidel, jeřábů, dodávkových vozů a zboží.
Již při plánování projektu byl také kladen důraz na udržitelnost, proto je v areálu ekologický systém tepelných čerpadel pro chlazení a vytápění budov. Také jsou využívány vozy a terminálové tahače poháněné elektřinou. Jak vyzdvihl János Tálosi, generální ředitel společnosti East-West Intermodal Logistics: „Projekt představuje klíčový milník v rozvoji technologií 5G v Maďarsku a v digitalizaci železniční nákladní dopravy.“ Je totiž inteligentní, bezpečný a udržitelný.

Přečtěte si také