Elektromobilita se šíří i do užitkových segmentů, diesel to ale zatím nevzdává

Zdá se, že u osobních vozů se elektřina začíná považovat za běžný pohon. Nejvíc to platí pro skandinávské země, kde elektromobily představují třetinu registrovaných osobních vozů.

Užitková vozidla, vzhledem k tomu, že u nich začínají emisní normy platit později, dosud zůstávala tak trochu na okraji zájmu. Nicméně elektromobilita je pro ně stejně důležitá. Důvodem je zejména růst počtu nízkoemisních zón v mnoha evropských městech. Firmy, jejichž denním chlebem je například zásobování obchodů, se tak budou muset přizpůsobit nové bezemisní době.

Kromě nízkoemisních zón nahrávají elektrickým dodávkám do karet i nižší provozní náklady, různé daňové úlevy a vysoký komfort jízdy. Mnohé společnosti mají také různá řešení, díky kterým je pro ně elektřina cenově dostupnější, jako fotovoltaické články či tepelná čerpadla. A dalším trumfem v rukávu elektromobility je fakt, že většina firemních vozů najede průměrně méně než 200 kilometrů za den. Pro firemní klienty se tak elektřina stává jasnou volbou. Ne všechny automobilky jsou na tento trend připravené, některé ale naopak zavedly elektrický pohon do kompletní modelové řady užitkových vozidel, například Peugeot. Ten se ale nespokojil jen s elektřinou, některé jeho vozy totiž umí využívat k pohonu i vodík. Navíc se automobilka Peugeot zavázala o své B2B klienty postarat až po dobu osmi let, kdy mohou využívat servisní služby na údržbu a servis vozů.

Na trhu lehkých užitkových vozů je Peugeot odjakživa významným hráčem. V Česku byl například pět let nejprodávanější značkou užitkových vozů a podobně je na tom i v ostatních zemích. Nyní Peugeot tuto silnou pozici hodlá posílit kompletní obnovou své užitkové modelové řady, počínaje kompaktní dodávkou Partner přes střední Expert až po největší Boxer. Všechny tyto vozy mohou být poháněny elektřinou, nicméně benzín a diesel zůstávají stále u kormidla. Novým hráčem je pak vodík. Vodíkové palivové články už dnes využívá k pohonu model Peugeot Expert Hydrogen, od příštího roku to bude umět i Boxer. V České republice zatím vodíkové vozy nepořídíte, nicméně do budoucna je s nimi třeba počítat.

Největší potenciál pro elektrický pohon je v segmentu kompaktních dodávek. Dle odhadů by se malé užitkové vozy poháněné elektřinou měly dostat do roku 2025 z hlediska podílu v segmentu až na třetinu. Významným hráčem je zde E-Partner. Jeho dojezd dosahuje až 330 km. Výhodou je uložení baterií pod podlahou, které tak zachovává objem nákladového prostoru. Užitný objem dosahuje až 4,4 m3, užitečné zatížení 780 kg a tažná hmotnost 750 kg, což jsou v daném segmentu nejlepší hodnoty. Peugeot Partner je však i po modernizaci dostupný i s jedním benzínovým a dvěma dieselovými motory. Facelift značně vylepšil design a výbavu vozu. Prokoukl také interiér. Kabina je opatřena novou přístrojovou deskou, která nabízí vynikající ergonomii a kvalitu zpracování. Peugeot i-Cockpit® je v horní střední části vybaven zcela novým 10palcovým dotykovým displejem s vysokým rozlišením.

V kategorii užitkových vozů jsou velmi populární dodávky střední velikosti, například Peugeot Expert. Ten je vhodným pracovním nástrojem se všemi užitnými vlastnostmi, jaké se od něj očekávají, včetně užitného objemu až 6,6 m3, užitečného zatížení 1 263 kg a tažné kapacity 1 000 kg. Stále se s ním ale dá zacházet jako s osobákem. Se stopovým průměrem 12,4 m je snadno ovladatelný a v hustém městském provozu je neuvěřitelně flexibilní. S výškou nepřesahující 190 cm zase může bez omezení vjet do jakéhokoli parkoviště pro osobní vozy. Z hlediska elektromobility je na tom velmi dobře. Baterie o kapacitě 75 KWh mu zajistí dojezd až 350 kilometrů. Pro optimalizaci dojezdu je E-Expert vybaven systémem rekuperačního brzdění, který lze pomocí ovladačů za volantem aktivovat ve třech různých úrovních. Nabídka dieselových motorů zahrnuje tři výkonové verze – 120, 145 a 180 koní. Převodovku můžete volit manuální nebo osmistupňovou automatickou.

Přečtěte si také