EIT Urban Mobility: Snažíme se, aby přeprava lidí, zboží a odpadu fungovala chytřeji

Naší základní myšlenkou je lepší využití a rozvoj stávající městské infrastruktury a služeb tak, aby byly přístupné obyvatelům města s vidinou udržitelného fungování v budoucnu, říká Traian Urban, ředitel Inovačního hubu East v EIT Urban Mobility.

Na úvod prosím čtenářům vysvětlete, co přesně EIT Urban Mobility je a čemu se věnuje? 

EIT Urban Mobility je iniciativa podporovaná Evropským inovačním a technologickým institutem, která si klade za cíl zlepšovat a inovovat městskou mobilitu, aby byl život pro obyvatele měst kvalitnější.  Jako přední evropská inovační komunita spolupracujeme s městy, občany, velkými i malými firmami, univerzitami a výzkumnými středisky na řešení problémů městské mobility. Podporujeme start-upy a inovativní firmy ve snaze uvést svá řešení na trh. Máme pět inovačních center: v Barceloně, Mnichově, Helmondu, Kodani a Praze.  Innovation Hub East konkrétně spolupracuje s partnery ve střední a východní Evropě a v Izraeli. 

Jaké jsou základní pilíře udržitelné městské mobility? 

Základní myšlenkou je lepší využití a rozvoj stávající městské infrastruktury a služeb tak, aby byly přístupné obyvatelům města s vidinou udržitelného fungování v budoucnu. To jednak znamená podporu využívání hromadné městské dopravy, přechod ke sdílené mobilitě a multimodální dopravě, tedy ke kombinaci několika způsobů dopravy včetně chůze a jízdy na kole. V případě přepravy zboží se jedná o udržitelnější dodávky zejména v doručování na poslední míli například pomocí nákladních elektrokol. Součástí je i podpora nízkoemisních zón či elektromobility a dalších alternativních paliv jako vodíku. Soustředíme se také na inovativní řešení, aby přeprava osob, zboží a odpadu ve městech fungovala chytřeji a udržitelněji.   

Můžete přiblížit některé inovační projekty EIT Urban Mobility v České republice? 

V roce 2021 jsme ve spolupráci s našimi partnery podpořili projekt WalCycData zaměřený na vývoj speciálního senzoru pro monitorování pohybu cyklistů, chodců a aut v reálném silničním provozu a vytvoření cloudové platformy pro datovou analýzu nehod na základě umělé inteligence. V roce 2022 byl také zahájen projekt Urban Mobile Charging, který nabízí mobilní nabíjení elektroaut pomocí jednoduchého objednání skrze aplikaci a projekt PowerManagement zaměřený na optimalizaci nabíjení pro budovy a firemní flotily. Za zmínku také stojí projekt SEVES řešící znovupoužití elektrobaterií.  

Vaše organizace působí v rámci programů EU, pokud byste mohl srovnat, v čem vidíte rozdíly v podpoře podnikání v zahraničí a v ČR? 

Přístup k podpoře podnikání se v České republice postupně zlepšuje, jelikož se ukazují dlouhodobé výhody, které podpora podnikání a inovací přináší. Firmy jsou také nakloněny účasti v evropských programech. 

V čem vnímáte specifika rozvoje městské mobility ve střední a východní Evropě? Je zde osobní auto více statusovým symbolem než na západě? 

Je třeba zmínit, že zásadní roli v rozhodování spotřebitele hraje komfort a kupní síla. Pokud je tedy auto mnohem pohodlnější variantou pro dojezd do cíle, zvolí si tuto. Spíše než statusový symbol se jedná o nedostatečné množství alternativ. Podobná situace pak platí i v přechodu na elektromobilitu, kde je spotřebitel konfrontován s vysokou cenou, což mu zužuje výběr vozidla. 

Zmiňoval jste, že EIT Urban Mobility podporuje start-upy. Jaká je jejich role v přechodu na udržitelnou městskou mobilitu? 

Podpora začínajících firem je pro nás prioritou, jelikož přicházejí s inovativními řešeními městských problémů, ať už se jedná o zlepšení průjezdnosti města pomocí softwarových aplikací, nebo urychlení přechodu na bezemisní formy dopravy. Pomáháme start-upům i scale-upům v průběhu jejich celého životního cyklu včetně uvedení produktu na trh. Propojujeme je s živými laboratořemi a piloty ve městech z naší partnerské sítě, aby mohly svá inovativní řešení testovat a následně implementovat. V České republice jsme podpořili Přeprav to, které díky mapování dopravní situace pomocí algoritmů zajišťuje rychlou a efektivní přepravu nákladů, a Cargio, nákladní elektrokolo, které zvládá kopce i těžké zásilky. Dále jsme podpořili Bring Auto a jejich automobilové roboty a Mosaic vyrábějící 360º kamery pro městské mapování.  

Jaké jsou priority Innovation Hub East v regionu střední a východní Evropy do roku 2025? 

Mezi naše prioritní témata patří udržitelná městská logistika, využití digitálních technologií v městské mobilitě a energie pro budoucnost mobility. Stěžejními tématy budou v dalších letech například alternativní paliva, umělá inteligence, datové prostory, využití hromadné dopravy. Chceme nadále posilovat partnerství s městy, občany, průmyslem a výzkumnými středisky a působit jako regionální znalostní hub v městské mobilitě a také podporovat země s nižší inovační výkonností. 

Jak jsou na tom v současné době s úspěšností elektroauta a další alternativní pohony, např. vodík? A co multimodální doprava včetně využívání vlaků, kol, městské hromadné dopravy apod.?  

Množství dostupných elektroaut na trzích v Evropě postupně narůstá a podobný trend se projevuje i v České republice, ačkoliv o něco pomaleji. V případě vodíku vidíme častější pilotování vodíkových autobusů ve městech a jedná se o velmi zajímavé využití do budoucna. EIT Urban Mobility také podporuje multimodální dopravu, aby se uživatel mohl do cíle dostat například kombinací veřejné dopravy a chůze. 

Přečtěte si také