Byznysu na železnici se daří, CE INDUSTRIES loni v Ostravě opravila skoro 1 000 vagonů

Vítkovické železniční opravny ze skupiny CE INDUSTRIES podnikatele Jaroslava Strnada v roce 2018 původně začaly jako start-up.

Po necelených pěti letech se ze společnosti stala prosperující firma. Od svého založení se dostala na tržby 306 milionů korun a 914 opravených vozů. V roce 2018, kdy firma vznikla, opravila 155 vozů a její tržby činily pouze 12 milionů. Počet zaměstnanců firmy se za pět let zvedl z 33 na více než 160. 

„V roce 2022 jsme opravili 914 železničních vozů. Jedná se o meziroční nárůst o 6 % a náš tým se rozrostl o 34 nových členů. Celkem je nás dnes 165 a potřebovali bychom dalších až 20 kolegů. Momentálně sháníme desítky lidí, v budoucnosti předpokládáme, že jich budeme hledat stovky. Máme v plánu se rozšiřovat minimálně na více než dvojnásobek naší aktuální velikosti. Práce máme dost. Během pěti let jsme ze start-upu vybudovali prosperující a stabilní byznys. Dává to smysl a přeje tomu doba. Objem přepravy po kolejích v regionu střední a východní Evropy každých pět let roste o 12 % – 30 %. Cílem EU je navíc do roku 2030 podíl přepravy zboží na kolejích zvýšit na 30 % na úkor nákladní automobilové dopravy,“ řekl Daniel Marek, výkonný ředitel Vítkovických železničních opraven.

Foto: Shutterstock

Za úspěchem společnosti stojí také služba mobilní dílny, která klade důraz na proklientský a inovativní přístup. Stále více zákazníků řeší na trati nečekané situace nebo plánuje průběžnou údržbu provozovaných nákladních železničních vozů a využívá služeb mobilní dílny. Ta dovede provést údržbu či opravu přímo na místě včetně například výměny dvojkolí. Díky službě mobilní dílny není potřebná přeprava do opravny a zpět, což významně šetří čas a především náklady.

Dnes je v Evropě v provozu 700 tisíc nákladních vagonů. V roce 2030 jich bude jednou tolik. Zde je obrovský potenciál pro VŽO a celou naši železniční divizi včetně chorvatského výrobce nákladních železničních vagónů Đuro Đaković. Bude třeba vyrábět nové vagony a opravovat ty existující. Železnice má a bude mít obrovský potenciál. Je zelenou páteří Evropy. Její rozvoj je klíčový pro snižování emisí z nákladní dopravy, což je jeden z hlavních evropských klimatických cílů,“ doplňuje Jiří Rabiec, ekonomický ředitel a člen představenstva CE INDUSTRIES.

VŽO mají v plánu se rozšířit minimálně na dvojnásobek aktuální velikosti. Mají rozpracovaný například projekt rozšíření současných hal, kde by byly schopny produkci i zdvojnásobit. Toman řekl, že VŽO ale při rozšiřování limituje prostor, kde už není místo na další větší přístavbu.

Díváme se za hranice třeba k polským sousedům a hledáme možnosti. Je třeba se dívat tam, kde jsou hlavní trasy, koridory, ať se eliminují přepravní náklady pro naše zákazníky,“ dodal.

Zhruba za půl roku by podle něj mohlo být jasno, zda se firma rozšíří o nějaký už existující objekt, nebo zda bude stavět na zelené louce. V takovém případě by se větší rozšíření dalo čekat asi za dva až tři roky.

VŽO sdílejí svůj areál se společností Vítkovická doprava, která v Ostravě především provozuje železniční vlečky a železniční obsluhu velkých průmyslových firem. Má 110 zaměstnanců a dosahuje ročního obratu okolo 180 milionů korun. Obě firmy patří do skupiny CE Industries podnikatele Jaroslava Strnada. Celý holding, v němž je 20 firem celkem s více než 2400 zaměstnanci, dosahuje ročního obratu přes 15,5 miliardy korun.

Přečtěte si také