3D tiskárny dobývají svět. Budou nás jednou i oblékat?

3D tisk je nepochybně jedním z nejvýznamnějších objevů našeho tisíciletí.

Je nazýván základním pilířem čtvrté průmyslové revoluce. Jeho obrovský potenciál objevují firmy nejrůznějších oborů. Nachází uplatnění zejména ve zdravotnictví. V budoucnu by totiž měly být zcela běžné kloubní náhrady, zubní protézy či kosti vytištěné na 3D tiskárnách. Už dnes ovšem najdete věci vyrobené 3D tiskem všude kolem nás. Velkými propagátory 3D tisku jsou průmyslové firmy, zejména pak automobilky. Díky této technologii totiž mohou zvýšit flexibilitu a přizpůsobit se potřebám stále náročnějšího a nepředvídatelnějšího trhu. Umožňuje výrobu nejrůznějších komplikovaných specifických součástek na míru bez nutnosti použití drahých forem a výrobních nástrojů.

3D tisk je také cenným spojencem v oblasti ochrany životního prostředí, což je velmi důležitý prvek při hledání udržitelných výrobních postupů, které šetří zdroje a snižují množství odpadu. Technologie 3D tisku se stává alternativou k ekologicky náročným výrobním technikám, jako je například vstřikování plastů.

3D tiskárny objevil také módní průmysl. První šaty z látky vyrobené s pomocí 3D tisku předvedla už před celým desetiletím americká modelka Dita Von Teese na přehlídce v New Yorku. Šaty byly sešity ze 17 kusů látky z 3D tiskárny a posety 13 tisíci krystaly Swarovski. To samo o sobě svědčí, že si tento módní kousek zřejmě mohl dovolit jen málokdo. Existuje však oblečení z 3D tiskárny, které je mnohem dostupnější. To předvedl nedávno v Paříži módní návrhář Emeric Tchatchoua. Tento módní guru je v současné době jedním z nejžádanějších. Proslul svou neuvěřitelnou kreativitou a originalitou. Má cit pro neotřelé grafické potisky a velkorysé krejčovské kreace. V roce 2014 představil módní značku 3.Paradis, která se okamžitě stala módní ikonou.

Není divu, že právě tento nesmírně nadaný návrhář padl do oka francouzské automobilce Peugeot. Vzniklo tak partnerství, které přineslo ovoce v podobě bundy Peugeot-Tchatchoua. Ta byla před několika dny představena na pařížské premiéře koncepčního vozu Peugeot Inception. Proč právě tam? Je to z toho důvodu, že právě tímto modelem se Emeric Tchatchoua nechal inspirovat, když vytvářel svůj unikátní módní výtvor. Vznikla bunda, která využívá optickou iluzi díky motivu vytvořeného 3D tiskem měnícím barvu v závislosti na úhlu pohledu. Z hlediska světa módy se jedná o vysoce pokrokový technologický počin. Bunda odkazuje na design interiéru vozu Peugeot Inception Concept a využívá stejnou 3D technologii u materiálu, který se nachází i na podlaze vozu. Materiál vyrobený 3D tiskem je revoluční, efektivní a recyklovatelný, vyrobený ve spolupráci se společností Stratasys.

Tento exkluzivní módní výtvor je výsledkem setkání dvou kreativních, vizionářských značek, které sdílejí společné hodnoty. Spolupráci mezi oběma značkami si pochvaluje zejména generální ředitelka značky Peugeot, Linda JACKSON: „Jsem potěšena, že Peugeot zahajuje sérii kreativní spolupráce s Emericem Tchatchouou, který se založením značky 3.PARADIS před 10 lety etabloval jako jeden z nejslibnějších mladých talentů ve světě módy. Jeho přístup k inovacím, který do centra tvorby staví emoce a lidský prvek, dokonale souzní s hodnotami značky Peugeot.“

Přečtěte si také