Z Allegra se stává stále větší větší malér

Nové on-line tržiště Allegro.cz ve svých reklamách říká, že jde o větší větší Mall. Tímto heslem se odkazuje na známý internetový obchod Mall.cz, který ve své kampani zřejmě využívá pro zvýšení své důvěryhodnosti. Má to ale několik háčků.

Kromě široké nabídky zboží totiž Allegro přináší svým zákazníkům také velké množství rizik, například v krácení záruk či komplikací při reklamaci zboží. Na rizika spojená s tímto on-line tržištěm, tzv. marketplace, již upozornila i řada spotřebitelských organizací i Česká obchodní inspekce (ČOI). Také redakce týdeníku Euro obdržela několik podnětů od nespokojených spotřebitelů. Podle nich totiž z Allegro.cz proudí na český trh i zboží, které je v rozporu s platnou legislativou. Jde například o doplňky stravy, vitaminy či kosmetické a drogistické zboží.

Abychom si podněty ověřili, realizovali jsme přes Allegro.cz nákup, prostřednictvím kterého jsme objednali celkem 12 produktů. Cena produktů byla v součtu zhruba 2 000 korun, přičemž poštovné se vyšplhalo na téměř 900 korun. Důvodem takto vysokého poštovného bylo i to, že zboží přicházelo postupně v průběhu celého měsíce od 10 různých prodejců. Mimo drahého poštovného jsme tak museli několikrát vyzvedávat balíčky, ačkoli jsme vše objednali najednou v rámci jednoho nákupu. Už to je z pohledu zákazníka značnou komplikací při nakupování na on-line tržišti.

Foto: Shutterstock

Mezi objednaným zbožím byly například doplňky stravy v podobě vlákninového koktejlu, proteinového nápoje, proteinových tyčinek, fitness sušenek bez cukru, jodového koncentrátu, vitamínů Omega 3, vitamínů B12 či vitaminů pro těhotné a kojící ženy. Z kosmetických výrobků jsme vybrali krém s vitamínem A, hydratační náplasti pod oči či antivirovou a protizánětlivou živočišnou mast. Tyto produkty by měly podle informací na Allegro.cz pomáhat našemu zdraví. Proto je ale zvláště u těchto produktů nutné, aby se spotřebitel jasně a srozumitelně dozvěděl, jaké látky obsahují a jak se tyto produkty užívají a používají.  

Ani u jednoho z 12 náhodně vybraných produktů se ale nic z toho český spotřebitel nedozví. Respektive pouze v případě, že umí polsky. U všech produktů totiž chyběla informace na obalu o jejich složení a užívaní v českém jazyce, což je navíc v rozporu s českou legislativou.

Zákon hovoří jasně, výrobky musí být označeny v českém jazyce

Označení potravinářských produktů, doplňků stravy či kosmetiky upravuje zákon č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele, konkrétněji paragraf 5a a paragrafy 9-11. Právě zákon o ochraně spotřebitele jasně definuje, že na obalech výrobků, které jsou určeny konečnému spotřebiteli v České republice, musí být označení v českém jazyce. V případě, že se spotřebitel setká s produkty, které nejsou označeny v českém jazyce, může podat podnět Státní zemědělské a potravinářské inspekci nebo se obrátit na Českou obchodní inspekci. 

Problémy i s podvodnými léky

V souvislosti s klamavými inzeráty na zboží slibující zdravotní účinky nedávno upozornil DeníkN a varuje před ním i Státní ústav pro kontrolu léčiv. Podle zjištění deníku přisuzují někteří prodejci léčivé vlastnosti některým doplňkům stravy přímo na stránkách Allegro. Produkty pak jsou dostupné zpravidla i na několika desítkách konkrétních webových stránek. Ty o produktech nepravdivě tvrdí, že jde o léčivé přípravky. Využívají smyšlená vyjádření odborníků a fotografie lidí bez jejich vědomí. Jiné si odborníky, recenze a autory článků vymýšlejí. Většina ze stránek je psaná v češtině nebo polštině, pouze pár z nich ve slovenštině, ruštině nebo jiném jazyce. „Pacienti místo ‚zázračného léku‘ často dostanou přípravky, které obsahují jen látky běžně se vyskytující ve stravě,“ varuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. Před takovými přípravky varují i obchodní inspekce a Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Pozor i na další rizika spojená s nákupy na marketplace

Při nákupu na marketplace vzniká právní vztah mezi zákazníkem a prodejcem, což může být pro spotřebitele velmi problematické. Nákup se v takovém případě řídí všeobecnými obchodními podmínkami (VOP) daného prodejce. Případné spory tak budou řešeny podle právního řádu země, odkud prodejce pochází. Taková situace může být pro českého spotřebitele velmi nevýhodná. VOP jsou také často v cizím jazyce, takže jim běžný spotřebitel ani nemusí rozumět.

Záruční doba klidně jen jeden měsíc

V případě doplňků stravy či výrobků denní spotřeby není délka záruky tolik důležitá. Pokud ale zákazník na marketplace chce nakupovat třeba elektroniku, je nutné pečlivě prostudovat záruční informace. Někteří prodejci působící na Allegro totiž často poskytují kratší záruční dobu, než je v ČR stanovena zákonem na 24 měsíců. Často se jedná pouze o šesti nebo dvanáctiměsíční záruku, ale lze narazit i na prodejce, kteří poskytují záruku v délce jen jednoho měsíce. U některých výrobků pak údaj o délce záruky dokonce úplně chybí.

Další problémy a komplikace mohou spotřebitelům vzniknout při nákupu od prodejců mimo Evropskou unii. Přes marketplace totiž mohou své zboží nabízet prodejci z celého světa. Velmi často tak narazíme na prodejce například Číny. V takovém případě se zákazník bude muset připravit na to, že komunikace bude probíhat v čínštině, nákup se bude řídit čínským právním řádem, záruka nemusí být v délce 24 měsíců, a pokud bude zboží reklamovat, musí ho na vlastní náklady zaslat do Číny. Navíc bude muset u nákupu z Číny uhradit další poplatky nad rámec kupní ceny a počítat s delší dobou dodání, zhruba v délce jednoho měsíce. Při zakoupení zboží, které bude zákazníkovi odesláno ze země mimo Evropskou unii, bude totiž transakce považována za dovoz zboží podle platných nařízení. Zásilka tedy může projít celní kontrolou. V důsledku toho se může stát, že zákazník bude muset nad rámec uváděnou cenu navíc zaplatit ještě DPH a clo. Například organizace dTest proto doporučuje nákupy z třetích zemí pečlivě zvažovat. A raději vsadit na lepší ochranu spotřebitele než nejnižší cenu.

Přečtěte si také