Co se pro klienty ČSOB změnilo možností digitálního podpisu hypoték?
Podepsání hypotečních a zástavních smluv elektronickým podpisem nejvyšší úrovně je v podstatě posledním krokem v procesu získání hypotéky, po kterém následuje jen čerpání peněz. Smlouvu podepíšete elektronicky v Hypoteční zóně a dokument pak putuje rovnou na katastrální úřad. Jde o zásadní zjednodušení, protože dosud bylo potřeba se na katastr vydat osobně. Elektronický podpis je hlavním krokem k plně digitální hypotéce.
Jaké má výhody pro vaše klienty, případně celý systém hypoték a banku?
Novinka přináší výhody pro klienty, banku, naše zaměstnance i životní prostředí. O úspoře času není potřeba mluvit a že díky tomu nemusí klient trávit čas na katastrálním úřadě asi taky ne. Ekologický aspekt je také docela významný. V ČSOB jsme si spočítali, že průměrně se digitalizací finálního podpisu smluv ušetří 64 listů papíru. V ČSOB skupině je udržitelnost a šetrnost k přírodě základem firemní filozofie a toto jsou další reálné kroky.
Může klient kromě finálního podpisu hypoteční a zástavní smlouvy využít výhod digitalizace i jinak?
Elektronicky si klienti už teď mohou v Hypoteční zóně podat žádost o hypotéku, pak nám do banky přes Hypoteční zónu pošlou potřebné dokumenty a také předběžné posouzení žádosti může proběhnout na dálku. Jakmile podepíšou hypoteční a zástavní smlouvu, čerpají peníze – a ani v tomto případě nemusejí chodit na pobočku. Hypoteční zónu klienti využívají také pro správu své hypotéky.
Mohou klienti v Hypoteční zóně také řešit refixování hypotéky?
Ano. V Hypoteční zóně svou hypotéku klient také spravuje, vidí všechny pohyby na účtu, má přehled, kolik splatil a ještě mu splatit zbývá. Má k dispozici také všechny dokumenty, třeba pro daňové účely. A řeší tam i případnou refixaci. Vše plně digitálně, či případně pokud preferuje, ozvou se mu naši specialisté. Když se navíc blíží významné datum týkající se hypotéky, dostane automaticky upozornění. I z ohlasů našich klientů víme, že jim Hypoteční zóna přináší velký komfort.
Co když někdo o digitální řešení v tomto případě nestojí?
To, že rozšiřujeme a zlepšujeme digitální prostředí, neznamená, že omezujeme služby na pobočkách. Chápu, že pokud někdo řeší největší finanční akci v životě, chce to projednat s odborníkem, který mu tváří v tvář nebo minimálně asistovaně na dálku odpoví všechny otázky. Na druhé straně řada lidí ocení, že když projdou celým procesem hledání bytu nebo domu, získají hypotéku, vyřídí všechny formality, už nemusejí chodit na katastr a ztrácet tím svůj čas. Každopádně pro nás pobočková síť ČSOB skupiny zůstává klíčovým místem kontaktu s klienty. Už proto, že na jednom místě si tam mohou vyřídit nejen hypotéku, ale třeba i pojištění nemovitosti, schopnosti splácet nebo životní pojištění.
Jde o průlomové řešení?
Ano. Podpis hypoteční a zástavní smlouvy plně kvalifikovaným elektronickým podpisem jsme spustili v pilotním provozu jako první banka na českém trhu. To dokazuje, že ČSOB je bez přehánění lídrem trhu digitalizace.
Co vše je k tomu technologicky zapotřebí? Kde všude takovou možnost najdeme?
Od 21. března spustíme možnost podepsat hypoteční a zástavní smlouvu plně kvalifikovaným elektronickým podpisem na všech pobočkách ČSOB. To je pro nás přelomové datum, protože se vše překlápí ze zkušebního do běžného provozu. Žádná jiná banka v tuto chvíli elektronický podpis hypotéky nenabízí.
Kolik klientů ČSOB si už tuto novinku vyzkoušelo?
Podpis si vyzkoušely již desítky klientů. V tuto chvíli stále běží pilotní provoz pouze na vybraných pobočkách.
Spolupracujete s Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním?
Ano, jde o výbornou a velmi intenzivní spolupráci. ČÚZK dlouhodobě řadí digitalizaci mezi své priority – nedávno třeba dokončil převod katastrálních map do digitální podoby. Cíl je pro ně i pro naši skupinu totožný, zprostředkovat trhu zcela digitalizovanou hypotéku.
Jak vidíte budoucnost digitálních technologií ve sjednávání hypoték?
Další připravovanou inovací u hypoték je použití služeb bankovní identity pro podpis zástavních smluv prodávajícími, kteří nejsou klienty ČSOB. Proces digitalizace se však netýká jen podpisu hypotéky, ale celého procesu od nabídky, podpisu, čerpání, refixaci až po splacení. Patří k tomu i digitalizace doplňkových služeb, jako je pojištění. Klientům bude vždy k dispozici specialista, který mu bude umět poradit.
Kdy půjde vše zcela digitálně?
Průlomový byl konec loňského roku a mílovými kroky pokračujeme i letos. Digitalizace jde dopředu a je v ní stále co zlepšovat. Přesto tento rok považujeme za klíčový z hlediska dodávek. A věřím, že většina kroků půjde udělat digitálně už do konce roku 2024.
•