S kolmým startem i dlouhým doletem

Český startup Zuri již šest let pracuje na letadle, které může vzlétnout odkudkoliv a převést vás přes půl Evropy, říká Michal Illich, zakladatel startupu Zuri.com SE.

Co stálo za založením Zuri.com SE a jaké byly důvody jeho vzniku?
Byly to dva hlavní důvody. V desetiletí, které předcházelo založení společnosti Zuri, jsem se intenzivně zabýval strojovým učením, počítačovým viděním a umělou inteligencí. Sledoval jsem vývoj autopilotů v samořiditelných autech a uvědomil si, že další průlom bude v letadlech. Druhý důvod byl osobnější. Během rodinné cesty kolem světa jsme se setkali s řadou cestovních frustrací, jako jsou čekací doby na letištích, dopravní zácpy, pomalé lodě a těžko dostupné oblasti. Řešení vidím v letadlech s kolmým startem.

Společnost Zuri v současnosti vyvíjí hybridní letadlo s kolmým startem (VTOL). Můžete se podělit o další podrobnosti?
Naše hybridní letadlo s kolmým startem je navržené pro pět lidí (pilota a čtyři cestující) a bude mít dolet sedm set kilometrů díky zabudování turbogenerátoru. V uplynulém roce jsme úspěšně otestovali v letu náš velký demonstrátor a nadále se zaměřujeme na hybridně-elektrickou archi­tekturu.

Vizualizace pětimístného letadla Zuri s kolmým startem.

Zuri si klade za cíl změnit způsob, jak lidé vnímají lety na střední vzdálenost. Jakou hodnotu přináší vaše letadlo pro budoucí letecký trh?
Zuri se svým doletem sedm set kilometrů mění pravidla hry pro regionální cestování, zatímco eVTOL letadla se zaměřují na kratší vzdálenosti. Vertikální vzlet je nejvýhodnější pro vzdálenosti
mezi třemi sty a sedmi sty kilometry, takže Zuri je pro tyto scénáře praktičtější a ve světě VTOLů vlastně jedinou volbou.

Jaké výhody nabízí vaše letadlo oproti eVTOL, zejména v kontextu regionální letecké mobility?
Hlavní výhodou je prodloužený dolet Zuri, který je vhodný pro obchodní a rekreační cesty mimo městské oblasti. Kromě toho náš hybridní přístup využívající udržitelné letecké palivo vede k nižším emisím ve srovnání s plně elektrickými eVTOLy. Menší baterie a delší dolet, znamenající pozdější potřebu vyměnit baterie, rovněž snižují dopad na životní prostředí.

Letadlo Zuri má využití v nákladní dopravě i lékařské pomoci. Jaké příle­žitosti nabízejí tyto trhy pro hybridní letadla VTOL?
Možnosti letadel Zuri jsou přínosné jak pro nákladní, tak pro zdravotnické záchranné mise. Náš VTOL s delším doletem může efektivněji plnit úkoly, jako je doručování užitečného nákladu mezi továrnami a sklady, propojení vzdálených ostrovů a provádění zdravotnických nebo pátracích a záchranných akcí.

Jaké jsou výhody hybridních letadel oproti například vrtulníkům?
Zuri je nákladově efektivní alternativou ke dvoumotorovým vrtulníkům. Konstrukce VTOL letadla s křídly je ekonomičtější na pořízení i provoz. Vztlak při letu generují křídla, tedy spotřeba paliva je násobně nižší oproti helikoptérám. Provozní náklady Zuri jsou podle odhadů asi třikrát nižší než u dvoumotorových vrtulníků.

Společnost Zuri v současnosti získává investice. Jak se jí to daří a jak se s vámi mohou potenciální investoři spojit?
Zahájili jsme investiční kolo, pre-series-A, s cílovou částkou 1,5 milionu eur. Z toho už 930 tisíc máme nasmlouvaných a poslaných na účet. S dalšími potenciálními investory stále probíhají jednání. Zájemci nás mohou kontaktovat přes naše webové stránky Zuri.com.

Chcete ještě něco doplnit?
Chtěl bych zdůraznit jedinečnou vlastnost Zuri – má sedmkrát delší použitelný dolet než eVTOLy spoléhající se pouze na baterie. Naše použití turbogenerátoru na udržitelné letecké palivo má za následek nejen delší dolet, ale i nižší emise. Navíc jsme mimořádně hospodární. Velcí zahraniční konkurenti utrácejí dva miliony dolarů za jediný pracovní den – my jsme s rozpočtem odpovídajícím jejich jednodenním výdajům zvládli nejen vyrobit, ale i otestovat v letu velký demonstrátor. Investice do Zuri přinášejí výrazné, hmatatelné výsledky.

Přečtěte si také