První v Česku: GasNet zahájil prodej bioLNG

Společnost GasNet, největší tuzemský distributor plynu a český lídr v LNG pro nákladní silniční dopravu, spustila prodej nízkoemisního zkapalněného biometanu (bioLNG).

V Česku jezdí aktuálně okolo 70 tisíc těžkých nákladních vozidel s tradičním pohonem. Bio­LNG nabízí jediné skutečně dostupné a efektivní řešení, jak v tomto sektoru snížit emisní stopu i související náklady na emisní povolenky, které mají v dopravě začít platit v roce 2027. Zkapalněný biometan (bioLNG) bude možné tankovat na celkem šesti plnicích stanicích GasNetu. Aktuálně poslední dokončenou stanici v Klecanech u Prahy otevřel společně se zástupci firmy ministr životního prostředí Petr Hladík.

Společnost GasNet se už několik let úspěšně zasazuje o rozvoj zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní silniční dopravě. Svou pozici lídra firma upevnila dalším krokem, když jako první v Česku spustila prodej obnovitelné varian­ty tohoto paliva – zkapalněného bio­metanu. „Zahájením prodeje nízkoemisního bioLNG otevíráme novou kapitolu zelené nákladní silniční dopravy na tuzemském trhu. Toto unikátní palivo představuje vrchol čisté kamionové mobility,“ říká Martin Gebauer, generální ředitel skupiny GasNet.

Plynárenství má svou zelenou budoucnost

GasNet dostal jako první v Česku biometan nejen do tuzemských plynovodů, ale také do nádrží tahačů. Ve strategii největšího českého distributora plynu hraje zvyšování podílu obnovitelných plynů v energetice, jako jsou vodík a bio­metan, zásadní roli. Tuto cestu GasNetu potvrzuje i rating uznávané nezávislé mezinárodní agentury Sustainalytics, který vyhodnotil, že se v oblasti ESG řadí skupina GasNet mezi špičky v oboru plynárenství. V celkovém hodnocení získali čeští plynaři dosud nejlepší výsledek 14,6 bodu a v porovnání s dalšími plynárenskými podniky byl GasNet vyhodnocen jako celosvětově třetí nejlepší společnost.

Nová LNG plnicí stanice v Klecanech u Prahy.

Po biometanu roste poptávka

BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu, nebo dokonce z kalu odpadní vody. V porovnání s naftou nevypouští motor na zkapalněný plyn žádné pevné částice ani oxidy síry. Emise oxidů dusíku jsou u zkapalněného plynu nižší až o 70 procent a plynové kamiony jsou tišší až o devět decibelů, což je obrovská výhoda při provozu v obydlených oblastech.

„Poptávka po zelené a udržitelné dopravě už roste. BioLNG je momentálně jediným dostupným palivem, které dokáže na tento zájem efektivně odpovědět. Není to přitom jen věcí logistických společností, ale hlavně těch, kteří si u nich přepravu svého zboží objednávají. Právě oni mají, s ohledem na své ESG strategie a cíle odpovědného podnikání, zájem snižovat emisní stopu nejen své výroby, ale i distribuce svých výrobků. Vedle environmentálního dopadu má Česko zároveň šanci vybudovat dodavatelský řetězec českého biometanu do českého kamionu a posílit tím i energetickou soběstačnost české ekonomiky,“ vysvětluje Thomas Merker, finanční ředitel skupiny GasNet.

BioLNG: ekologické a ekonomické řešení

Česko se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázalo k naplňování klimatických cílů Evropské unie. Cílem je snížit emise skleníkových plynů v dopravě o 14,5 procenta nebo dosáhnout podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 procent do roku 2030. Aby celá Evropa včetně Česka dokázala plnit emisní cíle, zavádí se řada nástrojů, které mají dekarbonizaci urychlit.

Od roku 2027 to bude například zavedení emisních povolenek právě v dopravě (EU ETS2). Počáteční cena emisní povolenky byla stanovena na 45 eur za tunu oxidu uhličitého. Podle kalkulací GasNetu zatíží toto opatření silniční nákladní dopravu v Česku dodatečnými náklady ve výši zhruba osmi miliard korun za rok. „Jsou to náklady navíc, které bude muset nést česká ekonomika a které povedou ke zhoršení její konkurenceschopnosti. Pokud začneme systematicky obměňovat portfolio kamionů v těžké silniční dopravě už nyní, můžeme tyto vícenáklady výrazně omezit,“ doplňuje Thomas Merker.

Přečtěte si také