Propad českého hotelnictví pokračuje, letní září pomohlo jen kosmeticky

Počasí hotelovému byznysu přálo, podrobnější pohled na čísla však ukazuje hotelový trh ČR jako poraženého pocovidového vývoje. Jak oproti zbytku Evropy, tak v porovnání s přímými konkurenty. Ukazují to nejnovější data poradenské společnosti STR, která popisují nástup druhé „hlavní sezony“ – měsíc září.

Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 procent. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci „hotelovou“ (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují ani úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje. 

Porovnání s rokem 2019: konkurenti rostou, Česko stagnuje

Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje, vznikne v jádru „tržba za 1 pokoj a noc“ (používá se angl. zkratka REVPAR). Když se tedy podíváme na tyto tržby: Evropa vzrostla o 28 % (září 19 vs. září 23). Celoročně (leden-září; tzv „year-to-day“ (YTD)) o 25 %, Praha má +5,1% září a minus -1,0% YTD, ČR 8,7% (září) a 2,4% YTD.  Naši přímí konkurenti: Budapešť o 16,4 % v srpnu, ale +34 % YTD,  Varšava dokonce září +25% a YTD +32%, Vídeň +29% září a 8% YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc – Lisabon o 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. I Moskva roste rychleji než Praha.

Vyplývá z toho, že naši přímí konkurenti rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem) a ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity), ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí.

 „Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Ale radost z toho nemám, a abych byl upřímný – pokukujeme spíš po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička – neregulované AirBnB, nedostatek kvalitních obchodních cest, málo letů atd.,“ uzavírá hoteliér.

Meziroční srovnání

Meziměsíční srovnání: vývoj cen je varující

Září je druhá hlavní sezona, kdy se hosté v Evropě přesouvají zpět z jihu do turistických měst a obecně měst. Více obchodních cest, návštěv, více kongresové turistiky … Grafy dobře ilustrují závislost obou jevů – obsazenosti a ceny – během roku. Vývoj českých cen – blíže Bratislavě než Vídni – je varující.

Vynikají hotely Czech Inn Hotels

Ze zářijových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels: Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 91,0 % (s cenou 325,22 eur), Hotel Merkur 96,8% a Josephine Old Town Square Hotel dokonce 97,7 % (s cenou 141,60 eur).

O STR:

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíží polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.

Přečtěte si také