Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 procent. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci „hotelovou“ (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují ani úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje.
Porovnání s rokem 2019: konkurenti rostou, Česko stagnuje
Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje, vznikne v jádru „tržba za 1 pokoj a noc“ (používá se angl. zkratka REVPAR). Když se tedy podíváme na tyto tržby: Evropa vzrostla o 28 % (září 19 vs. září 23). Celoročně (leden-září; tzv „year-to-day“ (YTD)) o 25 %, Praha má +5,1% září a minus -1,0% YTD, ČR 8,7% (září) a 2,4% YTD. Naši přímí konkurenti: Budapešť o 16,4 % v srpnu, ale +34 % YTD, Varšava dokonce září +25% a YTD +32%, Vídeň +29% září a 8% YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc – Lisabon o 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. I Moskva roste rychleji než Praha.
Vyplývá z toho, že naši přímí konkurenti rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem) a ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity), ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí.
„Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Ale radost z toho nemám, a abych byl upřímný – pokukujeme spíš po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička – neregulované AirBnB, nedostatek kvalitních obchodních cest, málo letů atd.,“ uzavírá hoteliér.
Meziroční srovnání
Meziměsíční srovnání: vývoj cen je varující
Září je druhá hlavní sezona, kdy se hosté v Evropě přesouvají zpět z jihu do turistických měst a obecně měst. Více obchodních cest, návštěv, více kongresové turistiky … Grafy dobře ilustrují závislost obou jevů – obsazenosti a ceny – během roku. Vývoj českých cen – blíže Bratislavě než Vídni – je varující.
Vynikají hotely Czech Inn Hotels
Ze zářijových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels: Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 91,0 % (s cenou 325,22 eur), Hotel Merkur 96,8% a Josephine Old Town Square Hotel dokonce 97,7 % (s cenou 141,60 eur).
O STR:
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů (tedy zhruba třetinu celkové kapacity), ovšem v segmentu lepších hotelů podíl výrazně roste. Například v Praze se již blíží polovině. Výhodou je také především měsíční báze vyhodnocení, což je třikrát aktuálnější než ČSÚ, a relevantní data o cenách pokoje a obsazenosti opřená o celosvětově prověřenou metodiku.
•