Automobilky se vzpamatovaly z čipové krize a obnovují nabídku. Vrací se i populární Peugeot Rifter

Nebyl to jen nedostatek čipů, který ochromil automobilový průmysl v Evropě. Z nekonečných dodacích lhůt, raketového růstu cen i omezení nabídky automobilů lze vinit i logistické výpadky, nedostatek řidičů kamionů i občasné výkyvy v dodávkách různých surovin či komponentů nutných pro automobilový průmysl.

Dalším významným faktorem je zpřísňování emisních norem a plány Evropské unie ukončit do několika let výrobu vozů se spalovacími motory. V očekávání přechodu na bezemisní vozy automobilky zastavují vyvíjení spalovacích motorů a přesunují své zdroje na vývoj elektrických, plug-in hybridních a vodíkových pohonů. Například francouzská automobilka Peugeot oznámila, že od roku 2030 bude na evropském trhu prodávat výhradně elektrické motory. Diesel je tak trochu v nemilosti. Už poslední uvedený model Peugeot, fastback 408, tento pohon vůbec nenabízí a koupit se dá už jen jako benzínový nebo plug-in hybridní. Další model, SUV Peugeot 3008, který automobilka uvede na evropský trh v únoru 2024, už dokonce nemá ani klasický benzín. Základ řady tvoří mild-hybridní pohon. O to víc pak překvapí zpráva, že diesely, které se zdály být odepsané, tak úplně nekončí a některé se dokonce vracejí.

To je případ modelu Peugeot Rifter. Na začátku roku 2021 značka oznámila, že tato nesmírně oblíbená a praktická osobní dodávka končí. Tedy přesněji uzavírají se verze s klasickými motory a nadále se Rifter bude prodávat jen jako čistý elektromobil. Toto oznámení způsobilo v dealerské síti Peugeotu poprask. Cenově dostupný vůz velikosti dostavníku, který přes týden řada klientů užívá jako pracovní nástroj, na rozvoz dětí i obří rodinné nákupy a o víkendu se do něj naloží kola, dřevo či bedny s úrodou z chalupy, má teď stát kolem milionu a jezdit jen na elektřinu s dojezdem něco přes 200 kilometrů? To si málokdo uměl představit. Zdálo se, že dny modelu Peugeot Rifter jsou sečteny.

Pak se ale objevilo řešení v podobě homologace N1. V podstatě to znamená, že vůz po několika technických úpravách splní charakteristiky užitkového vozu, což má výhodu v tom, že na „náklaďáky“ se emisní normy uplatňují později než na „osobáky“. Co vlastně přestavba na N1 obnáší? Demontáž fixní přepážky za druhou řadou sedadel (samotná přepážka není součástí dodávky vozidla), šest zesílených kotevních úchytů na podlaze v zavazadlovém prostoru a drobné estetické úpravy interiéru. Přestavba ovšem není starost klienta, ta je totiž zahrnuta v ceně vozidla. U takto upraveného vozidla diesel a benzín bez problémů projdou. Rifter tak, jak ho klienti znají, tak mohl fungovat dál.

Jejich radost ale netrvala dlouho. V loňském roce totiž varianta N1 zmizela z ceníků Peugeotu. Vůz zkrátka nešel objednat. Tentokrát byla na vině čipová krize, chybějící komponenty a nedostatečná výrobní kapacita. Nyní je ale Peugeot Rifter zpět a další dobrou zprávou je, že si tento vůz nově můžete objednat i ve verzi LONG, tedy v prodloužené variantě. Pořídíte ho za akčních 522 900 Kč včetně DPH, standardní kratší verzi pak za 487 900 Kč. Vůz za nejnižší cenu je vybaven benzínovým motorem PureTech o výkonu 110 koní a s manuální šestistupňovou převodovkou. Model Rifter si však svou povahou přímo říká o diesel. S naftovým motorem BlueHDi o výkonu 100 koní stojí Rifter 531 200 Kč. Kromě těchto motorizací můžete mít i výkonnější diesel 130 koní s manuálem nebo osmistupňovým automatem. Pětiletou záruku mají všechny verze v ceně.

Peugeot Rifter s homologací N1 bude mít sice v techničáku uvedeno, že se jedná o nákladní verzi, nicméně výbavou jde o čistokrevný osobák. Na výběr jsou tři úrovně výbavy: Active Pack, Allure a GT. Už ta nejzákladnější úroveň má sériově takové doplňky jako tempomat, čtení dopravních značek, automatické nouzové brzdění, dotykový displej či rádio s digitálním tunerem. Druhá úroveň pak přidává například zadní parkovací asistent, LEDky či automatické přepínání dálkových světel. A nejvyšší úroveň GT, ta už je vysloveně vymazlená. Sériově má všechna okna elektricky ovládaná a s ochranou proti přiskřípnutí, couvací kameru 180°, automatickou dvouzónovou klimatizaci,  hands-free přístup a startování vozu či multifunkční kožený volant. Z příplatkových doplňků stojí rozhodně za zvážení 3D online navigace v češtině s integrovanou mapou Evropy, hlasovým ovládáním, doživotní aktualizací zdarma a předplatným TomTom Services na 3 roky. Tato navigace kromě toho, že vždy najde optimální cestu vzhledem k aktuálnímu provozu, také monitoruje ceny paliva v okolích čerpačkách, hledá volná parkovací místa, varuje před radary a nebezpečnými úseky či předpovídá počasí.

Návrat modelu Peugeot Rifter se spalovacím motorem ovšem ani zdaleka neznamená, že by se elektrická verze e-Rifter chystala vyklidit pole. Ta se totiž do současného trendu elektrifikace velmi efektivně začlenila. S baterií o kapacitě 50 kWh ujede e-Rifter na jedno nabití až 279 kilometrů. Třicetiminutová zastávka u rychlodobíječky mu pak poskytne šťávu na dalších 220 bezemisních kilometrů. Peugeot e-Rifter se prodává za 894 450 Kč, za delší verzi Long si pak připlatíte ještě 31 tisíc korun. Záruku mají oba osmiletou.

Přečtěte si také