Namixovat přírodu, technologie a software

O tom, jak pěstovat čerstvou zeleninu na každém místě a v každém ročním období, s minimem zdrojů a ještě nápad přetavit v dynamický startup, jsme hovořili se spoluzakladatelem projektu GreeenTech Milanem Součkem.

Na světové výstavě Expo v Dubaji 2020 představujete novinku – hydroponický modulární systém Urbanio. V čem je z celosvětového hlediska unikátní?
Jedná se o pěstební systém vhodný do menších prostorů, jako jsou restaurace, kanceláře nebo supermarkety. Urbanio je unikátní v tom, že se nám podařilo celou technologii minimalizovat a vměstnat do malého prostoru tak, aby to vyhovovalo právě místům, pro které je systém vhodný. I přesto, že je technologie minimalistická, zachovali jsme všechna požadovaná kritéria. Jsou jimi regulace živného roztoku, regulace ventilace, vzdálená správa a kompletní automatizovaný proces.

Jaké máte na systém ohlasy přímo v Dubaji?
Urbanio je umístěno v rámci naší národní restaurace a podle ohlasů kuchařů a lidí v restauraci si přísun čerstvé zeleniny nemohou vynachválit, přímo z plodin vaří a dochucují pokrmy.

Váš podnikatelský projekt je velice mladý – zakládali jste ho s Dmitrijem Lipovskim a Karolínou Pumprovou v létě 2020 – a už jste vidět nejen v Česku. Jak se vaše firma za rok a půl rozrostla?
Celý rok jsme s kolegy pracovali na tom, abychom vyvinuli technologie, jež budou funkční a budou dávat smysl. Zaměřili jsme se na více směrů a každý z nich má opodstatnění. Jedná se o GreeenBox, tedy pěstební kontejner, který je určen pro masivní produkci a velkoprodukci zeleniny a bylinek. Další technologie je zmíněné Urbanio. Samozřejmě k tomu patří i práce na designu, marketingu, obchodu a dalších důležitých oblastech. Celou tuto „anabázi“ jsme zvládli v úzkém kolektivu, který činí kolem deseti nesmírně schopných a pracovitých lidí.

Jaký kapitál jste do projektu dosud investovali?
Vývoj a testování technologií trvaly celý rok. Zpočátku se zdálo, že jsme schopni vývoj pokrýt z vlastních zdrojů, ale během léta 2021 jsme sáhli k investici v jednotkách milionů korun.

Kdo jsou vaši hlavní zákazníci?
Máme širokou škálu zákazníků podle technologie, kterou chtějí využít. Jedná se o zemědělce, velké nadnárodní společnosti, supermarkety, ale i menší restaurace. Dokážeme technologie projektově přetvořit tak, aby zapadaly do konceptu zákazníka a dávaly ekonomicky smysl.

Je vaším dominantním trhem v současnosti i v blízké budoucnosti Česko? Nebo se soustředíte na jiné země a teritoria?
S Urbaniem i GreeenBoxem jsme šli na trh teprve nedávno, a to na podzim 2021. V tuto chvíli je tedy dominantní český trh, ale v rámci Expo 2020 v Dubaji chceme oslovit hlavně trh Blízkého východu. Tam je o podobné technologie velký zájem. Určitě se soustředíme na státy, kde mají s produkcí lokálních potravin velké problémy, třeba z hlediska podnebí nebo půdy.

Daří se tedy vašemu produktu dosahovat úspory zdrojů při produkci čerstvých a zdravých plodin po celý rok?
To je klíč k úspěchu. Snížit spotřebu zdrojů u těchto technologií na minimum. Snažíme se o to i my, příkladem může být zpětné využívání tepla z LED svítidel pro vyhřívání kontejneru nebo cirkulace živného roztoku v cyklu. Také jde o optimalizaci softwaru, který technologie řídí. Musíte najít ten správný poměr, aby technologie dávala ekonomicky smysl.

Jak moc je taková produkce náročná na kapitál?
Samozřejmě počáteční investice pro zákazníka je vyšší, ale pohybujeme se s její návratností kolem pěti let. Záleží přitom na mnoha aspektech, jako je trh, na který se plodiny prodávají, typ technologie, příslušenství a další. Jiná návratnost je v rámci GreeenBoxu, který je určen pro produkci bazalky, a malého Urbania, které slouží hlavně jako funkční designový prvek pro saláty.

Dodáváte kontejnery na klíč? Jak vlastně vypadá vaše typická zakázka?
Rozdělil bych to do několika kroků. Poptávek na naše technologie je celkem dost. Je však nutno projednat se zákazníkem jeho potřeby, přece jen se nejedná o obvyklou věc a zákazník potřebuje pochopit, co si kupuje. Dokážeme být velice flexibilní a vše vyrobit na míru. Kontejnery si konstruujeme a vyrábíme sami, stejně tak projekty na automatizaci a elektro. To stejné platí pro náš software. Toto nám velice pomáhá být rychlí a pružní v řešení otázek zákazníka. Po této fázi již dochází k výrobě v Hradci Králové.

Vaše produkce je sofistikovaná, využívá internet věcí, spolupracujete s velkými technologickými společnostmi jako třeba s ABB a dalšími. Myslíte si, že váš produkt zůstane specifickým doplňkem výroby potravin, a tak vaše spolupráce bude především založena na sdílení myšlenky udržitelného rozvoje, nebo je to budoucí mainstream, a proto ke spolupráci přitahuje velké značky, jež zde rovněž vidí obchodní příležitost?
Velice dobrá otázka, na kterou odpoví pouze čas. Naše prvotní myšlenka, kterou budeme i nadále prosazovat, je vyrábět produkty, které budou pomáhat na poli moderního zemědělství v duchu udržitelnosti, a tím i budoucím generacím. Není to krásná představa – produkce zeleniny přímo v supermarketu či restauraci a eliminace dovozu ze vzdálených zemí?

Přečtěte si také