Vhodnými recyklačními postupy se šetří zdroje a dochází k návratu cenných surovin zpátky do oběhu. Vzhledem k rostoucí popularitě elektrokol v Česku během příštích let poroste i počet prodaných akumulátorů, které jednoho dne dojdou ke konci své životnosti a bude je nutné recyklovat.
Spolupráce s firmou Ecobat
Ecobat je v současnosti jediným subjektem, který je v Česku zmocněn zákonem pro recyklaci této třídy akumulátorů. Ze 100 kg baterií společnost Ecobat dokáže získat 74 kg druhotných surovin, které lidem mohou opět sloužit k užitku. Sběr, třídění a recyklace dává bateriím šanci na nový život.
Společnost Bosch eBike Systems na sebe bere zodpovědnost za ekologickou likvidaci baterií. Rozhodla se podpořit firmu Ecobat a podílet se na vybudování sběrné sítě, která v České republice zvýší jejich recyklaci. Jde o investici do budoucna spojenou s očekáváním dalšího rozšíření elektrokol v běžném životě.
Společnost Bosch eBike Systems poskytne firmě Ecobat finanční prostředky na pořízení 100 sběrných nádob na vyřazené baterie. Prodejci elektrokol, kteří se u firmy Ecobat zaregistrují, obdrží kontejner a zajistí si tak pozici sběrného místa, kde budou moci koneční uživatelé bezplatně odevzdat použité baterie. Bosch se dále zavazuje, že v oblasti bezpečnosti a související legislativy proškolí personál distributorů a prodejců.
Speciální sběrné nádoby
Vyřazené akumulátory se budou soustředit ve speciálních nádobách, které splňují všechny technické předpoklady pro skladování a přepravu i vadných nebo poškozených Li-Ion baterií a významně snižují riziko požáru při jejich případném samovznícení. Jedná se o ocelové, těsně uzavíratelné nádoby s nevodivým vnitřním povrchem vybavené ventilačním a filtračním zařízením.
Recyklace
Recyklační proces je vícestupňový. V mechanické části recyklace dochází k rozdrcení baterií. Ty musí být před drcením vybité nebo drcení musí probíhat v ochranné atmosféře, aby se zabránilo hoření bateriových článků. Po rozdrcení dochází k separaci jednotlivých materiálů, přičemž největší část tvoří takzvaná černá hmota. Kovové složky jsou pak získávány hydrometalurgicky. Cílovými kovy získanými z recyklace Li-Ion baterií jsou kobalt, nikl, mangan a lithium. S ohledem na dynamický rozvoj elektromobility najdou tyto kovy nejčastěji využití při výrobě nových baterií.
Snižování obsahu kobaltu v akumulátorech
Společnost Bosch eBike Systems se dlouhodobě zasazuje o snižování obsahu kobaltu v bateriích pro elektrokola a se všemi dodavateli spolupracuje na technologickém vývoji „zelenějších” bateriových článků. Od roku 2013 se ji díky technologickému vývoji podařilo snížit obsah kobaltu v katodách bateriových článků o 65 %. Cílem je další snižování za současného zvýšení kapacity bateriových článků.
•