Přitom právě rychlý a správně provedený zásah může rozhodnout o tom, zda dotyčný přežije, případně s jakými následky. Řetězec Penny se v rámci společenské zodpovědnosti této problematice věnuje dlouhodobě ve spolupráci se záchranářem Markem Dvořákem a po úspěšné kampani s kurzy první pomoci pro zaměstnance nyní nabízí bezplatné online kurzy také veřejnosti.
V situaci, která vyžadovala první pomoc, se již ocitlo 46 procent dospělých Čechů, 13 procent dokonce opakovaně. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který na konci srpna realizovala společnost Penny. „Průměrná doba, za kterou ke zraněnému přijede záchranka v případě nejvyšší naléhavosti, je lehce přes osm minut. Doba, během které začne při zástavě srdce odumírat mozek, je však přibližně minut šest. V případě dušení dochází ke ztrátě vědomí dokonce už za jednu minutu. Proto je poskytnutí první pomoci klíčové. Každá minuta může rozhodnout o osudu pacienta,“ říká záchranář Marek Dvořák.
Převážná většina z těch, kteří poskytovali první pomoc, ji podle výsledků průzkumu poskytovali svým blízkým – rodině, přátelům, kolegům nebo spolužákům. „Zdravotní potíže v kruhu nejbližších lidí jsou těmi nejběžnějšími, ke kterým přijíždíme,“ potvrzuje Dvořák. „Je velmi důležité zachovat chladnou hlavu a rychle reagovat, což člověk dokáže pouze tehdy, když si zásady první pomoci pravidelně připomíná,“ dodává.
Bezpečné místo
Průzkum ukázal, že skoro polovina lidí ještě kurz první pomoci nikdy neabsolvovala, nebo si to nepamatuje, přestože část znalostí je součástí výuky v rámci povinné školní docházky. Téměř polovina dotázaných uvedla, že by se do kurzu přihlásili, pokud by byl bezplatný. Na tuto motivaci vsadil řetězec Penny, který nabízí veřejnosti možnost absolvovat online kurz záchranáře Marka Dvořáka zdarma.
Navazuje tak na předchozí iniciativu, v rámci níž byli proškoleni zaměstnanci řetězce. Tento zaměstnanecký program má již konkrétní výsledky. „Chtěli jsme, aby naše prodejny byly pro zákazníky ještě bezpečnějším místem k nakupování. Ukázalo se, že se jednalo o správné rozhodnutí. Již několik našich kolegyň a kolegů díky znalosti základů první pomoci zachránilo život zákazníkům, které postihla nečekaná zdravotní příhoda na naší prodejně. Mohu jmenovat vedoucího prodejny v Jaroměří Vladimíra Hauživce, který nesdílel rozpaky přihlížejících a zahájil resuscitaci. Svým rychlým jednáním zachránil život zákazníkovi, který v prodejně zkolaboval. Dalším příkladem je oblastní vedoucí Lucie Drabinová, která s chladnou hlavou okamžitě zahájila masáž srdce a držela zákazníka při životě, dokud nedorazili záchranáři,“ popisuje výsledky kampaně Tomáš Kubík, šéf komunikace Penny.
Ukázala se tak smysluplnost projektu, na nějž má řetězec od zaměstnanců obecně velmi dobrou zpětnou vazbu. „Ohlas byl skvělý. Řada kolegyň a kolegů psala děkovné zprávy samotnému autorovi kurzů Marku Dvořákovi. Je to vynikající zpětná vazba nejen pro nás, ale i pro něj, že tyto aktivity mají smysl,“ dodává Kubík.
Do konce září zdarma
Výše uvedené pozitivní případy, kdy první pomoci zdárně poskytli zaměstnanci, přiměly společnost k nápadu nabídnout kurzy bezplatně i široké veřejnosti. „Myslíme si, že je to věc, která by měla být dostupná pro každého bez ohledu na jeho finanční možnosti,“ říká Florian Nagele, generální ředitel společnosti Penny a doplňuje: „Výhodou online kurzu je, že si ho každý může projít, kdykoliv se mu to hodí, a navíc mu zůstane k dispozici napořád.“
I tato iniciativa již má velmi slušný ohlas. „Odezva předčila naše očekávání. Na začátku jsme interně tipovali deset tisíc kurzů, což bychom považovali za úspěch. Aktuálně si kurz registrovalo již více než 45 tisíc lidí, a to zdaleka není konečné číslo,“ říká Kubík.
Kurz poskytuje podrobné informace o první pomoci pro dospělé i děti. Například o tom, jak postupovat při resuscitaci, dušení, ztrátě vědomí, krvácení, infarktu nebo třeba dopravní nehodě. Kurz není limitován kapacitně, ale časově ano. „Kapacita není omezená. Kdokoli si kurz do konce září zaregistruje, bude ho mít zdarma,“ uzavírá Kubík.
•