Zahoď předsudky, nekrm koš

Kampaň Kauflandu upozorňuje na zacházení s jídlem: každá třetí potravina místo lidí nakrmí odpadkový koš.

Jídlo je základní lidskou potřebou. Pro někoho je nutností, pro jiného zábavou, či dokonce vášní. Smutným faktem je, že třetina veškerého jídla na světě skončí v koši. Veškerý čas a prostředky, které byly vynaloženy na růst, výrobu, přepravu či skladování, jsou bez milosti odeslány na skládku či do spalovny spolu se samotnou potravinou. Nemluvě o penězích, které jsme za danou potravinu zaplatili my sami coby zákazníci. Jednoduché výpočty přitom říkají, že pokud by průměrná česká rodina se dvěma dětmi omezila plývání potravinami, dokáže ročně ušetřit více než 14 tisíc korun!

Společnost Kaufland proto před dvěma roky vytvořila kampaň Nekrm koš, která si klade za cíl omezit plýtvání jídlem a dostat do širokého povědomí informace o tom, jak správně potraviny nakupovat, skladovat a včas spotřebovat, aby nemusely skončit v koši. Letošní ročník kampaně s podtitulem „Předsudky“ vtipnou formou upozorňuje, jak neférově se občas chováme k potravinám, které ale ztrácí čerstvost především kvůli špatnému skladování.

Vyhodili ho jen proto, že byl natvrdlý

To je jeden z vtipně laděných titulků, které Kaufland v rámci své kampaně připravil. Obrázky vybraných potravin spolu s jejich novinovými titulky rozhodně zaujmou na první pohled a donutí nás nejen k za – myšlení nad plýtváním jídlem, ale také nad správným skladováním jednotlivých druhů potravin.

Skvělým příkladem je pečivo, ke kterému se vztahuje titulek výše. Řada z nás běžně vyhazuje pečivo kvůli tvrdosti. Právě chléb, rohlíky či housky často podléhají rychlé zkáze v podobě ztvrdnutí či plísně kvůli ne vhodnému skladování. Inspirujte se proto letitou praxí našich prababiček a příště zkuste čerstvý bochník chleba uchovat v ošatce přikrytý čistou utěrkou.

U ovoce nebo zeleniny zase hodnotíme slupku, popřípadě barvu. Například hnědá slupka banánu není známkou zkaženého plodu, ale pouze signálem, že banán přeměňuje obsažený škrob na cukry a bude krásně sladký a vhodný třeba na přípravu koktejlu nebo ovesné kaše.

Skladujte potraviny správně, budou déle čerstvé

Umístit všechny nakoupené potraviny bezmyšlenkovitě do lednice není úplně nejlepším řešením pro skladování jídla.

Zde je pár rad, jak uspořádat jídlo v lednici, aby vydrželo déle čerstvé:

• Nejčerstvější jídlo ukládejte dozadu, naopak potraviny s blížícím se datem expirace dejte více „na oči“, abyste věděli, že je třeba je rychle sníst.

• Čerstvé maso byste měli držet co nejdál od mléčných produktů, aby nedošlo k takzvané křížové kontaminaci.

• Jogurty skladujte v lednici v co největším chladu, klidně až úplně v zadních poličkách.

• Jablka skladujte ve spodní přihrádce lednice a pokud možno odděleně od ostatního ovoce a zeleniny. Uvolňují totiž etylen, který urychluje zrání.

• Nedávejte do lednice rajčata, papriky nebo lilek, protože v chladu ztrácejí chuť i hodnotné látky. Těmto potravinám bude nejlépe v teplotě mezi 8 a 15 stupni, případně v pokojové teplotě.

• Naopak v chladu a relativně vyšší vlhkosti se daří kořenové zelenině, takže mrkev či celer určitě skladujte ve spodní přihrádce lednice.

Čtěte data na etiketách a buďte kreativní

Důležité je také správně chápat informace na obalech. Až polovina Čechů totiž zaměňuje pojmy „minimální trvanlivost“ a „spotřebujte do“. Minimální trvanlivost většinou najdete na trvanlivých potravinách, jako jsou sušenky, těstoviny či konzervy, a dává nám informaci o minimální životnosti dané potraviny. Po uplynutí této doby je můžete při správném skladování s klidným svědomím zpracovat a sníst. Termín „spotřebujte do“ či „datum spotřeby“ je běžný hlavně u čerstvých potravin určených k rychlé konzumaci, jako jsou mléčné výrobky, chlazené maso či ryby. Po uplynutí dané doby už výrobek není vhodný ke konzumaci.

Kaufland předchází vzniku potravinového odpadu

Ačkoli domácnosti patří minimálně v EU mezi největší „výrobce“ potravinového odpadu, jídlo se vyhazuje také v dalších odvětvích. Společnost Kaufland proto dlouhodobě do svých prodejen i dalších provozů zařazuje techniky, jež pomáhají předcházet potravinovému odpadu. Patří mezi ně například moderní IT systém, který objednává velkou část zboží na základě predikce poptávky a vyhodnocení aktuální nabídky. U méně frekventovaných artiklů pak Kaufland snížil zásobu daných produktů na prodejnách, a díky tomu zmenšuje riziko, že dané zboží nebude prodáno včas.

Ve všech prodejnách také průběžně zlevňuje zboží s blížícím se datem expirace a neprodané potraviny daruje lokálním potravinovým bankám po celé republice. Na většině prodejen také spolupracuje s lokálními zoologickými zahradami či mysliveckými spolky, kterým za symbolickou částku nechává například ovoce a zeleninu nevhodnou k dalšímu prodeji. Kaufland jako jediný obchodní řetězec v České republice má navíc vlastní masozávod, jenž funguje v režimu just-in-time objednávek. Tento systém snižuje riziko nadprodukce a zároveň zákazníkům zajišťuje čerstvé maso bez nutnosti dlouhého skladování.

Více rad o předcházení vzniku potravinového odpadu, správném skladování potravin i nápadů pro zpracování zbytků naleznete na webových stránkách www.nekrmkos.cz.

Přečtěte si také