Žádná revoluce, rychlá evoluce

Lidé v kancelářích už potřebují jiné produkty i služby než před dvěma lety, říká Eva Kučmášová, ředitelka komunikace společnosti Canon pro střední Evropu.

Jaké změny pro vás byznysově přinesl druhý rok pandemie?
Rok 2021 už byl pro mě osobně i pracovně snazší, protože po prvotní potřebě rychlé adaptace na nové hrozby i příležitosti už vše fungovalo a zbyla jen obvyklá spousta práce. Mluvím třeba o zavedení flexibilního způsobu práce s využitím cloudo­vých služeb, díky nimž řadě firem pomáháme plnohodnotně spolupracovat i s kolegy na dálku.

Navzdory tomu kontakt tváří v tvář považuji v komunikaci za nenahraditelný, i proto mi loňský rok seděl víc. V našich hlavních segmentech, tedy ve foto-video a kancelářských zařízeních, šlo navíc o velmi úspěšný rok. Mezi fotoaparáty se nám podařilo udržet první pozici v Česku i na Slovensku – v Česku jsme výrazně posílili podíl na trhu až na 37 procent.

Už roky se mluví o tom, že tradiční fotoaparáty budou zcela nahrazeny
mobilními telefony. Je to reálné?
Telefony nikdy nebudou schopné zcela nahradit fotoaparáty, není to možné z hlediska fyziky. Věřím, že telefony a fotoaparáty budou existovat vedle sebe. Vývoj fotoaparátů v telefonech má dopad i na kompakty, ale stále vidíme rostoucí zájem o fotografování s profesionálním vybavením. Což uplynulé dva roky umocnily. Budeme proto nadále dodávat na trh jak digitální zrcadlovky, včetně poslední vlajkové lodi EOS 1D Mark IV, tak bezzrcadlovky.

Změnily se od roku 2020 potřeby vašich zákazníků?
Žádná revoluce nepřišla, ale zrychlená evoluce založená na změně potřeb lidí v osobním i pracovním životě. Canonu se loni dařilo v kategorii bezzrcadlových fotoaparátů, a to především díky modelům R5 a R6. Vysoké nárůsty prodejů jsme zaznamenali i u digitálních zrcadlovek. Firmy si pak začaly více všímat našich už roky prověřených řešení pro digitalizaci a flexibilitu práce.

Situaci na trhu s tiskárnami sice ovlivnila globální nedostupnost některých klíčových komponent, ale s tím nám šlo zase prodávat více tankových tiskáren oproti modelům využívajícím tradiční cartridge. Mnozí zároveň pochopili klíčovost originálního spotřebního materiálu pro jistotu stoprocentní kvality, spolehlivosti a dlouhé životnosti.

Co všechno přinesl „flexibilní způsob práce“ v kancelářích?
Jednoznačným trendem je stále rostoucí poptávka po malých tiskárnách a produktech sloužících k online komunikaci. Z našeho průzkumu vyplynulo, že firmy flexibilní způsob práce berou stále spíš jako dočasnou variantu, vycházejí třeba vstříc rodičům malých dětí. Každá desátá firma v Česku chce do budoucna vybavit své zaměstnance přenosnými zařízeními.

Obrovský boom zažívají softwarové služby založené na cloudu. Jde třeba o uniFLOW Online, nástroj určený pro vzdálenou správu tisku a skenování. Své místo v českých kancelářích nachází i digitální podatelna, která je nezbytnou součástí přípravy na flexibilní způsob práce. Firmy si dále více uvědomují, že není od věci nechat si digitálně vytěžovat faktury nebo mít virtuálně přístupný firemní archiv.

Které prodejní nástroje jsou pro vás jako expertku na marketing klíčové?
Vzhledem k tomu, že se Canon pohybuje v B2C, B2B i službách, je škála našich prodejních nástrojů široká. U B2C produktů je to zejména outdoor, product placement či sociální sítě, B2B produkty a služby potřebují dobré PR a cílené leadové kampaně. Zde se nám dlouhodobě daří přicházet se zajímavými projekty, o čemž svědčí i finálové nominace v PR cenách Lemur. Stále velmi sázíme na fyzické akce, kde se o nových i současných zákaznících dozvíte nejvíce, máte největší prostor přímo reagovat na jejich potřeby a prodat své zkušenosti.

Jak vás zasáhla válka na Ukrajině?
Osobně silně, byznysově minimálně. V této oblasti jsme neměli žádné výrobní závody ani klíčové dodavatele. Zároveň ihned po invazi padlo rozhodnutí, že do Ruska už Canon své produkty dále prodávat nebude, což považuji za jediné správné řešení.

Jaké novinky si Canon nachystal pro letošní rok?
Nové možnosti nabízíme ve všech segmentech. Představili jsme malý, rychlý a výkonný hybridní bezzrcadlový foto­aparát Canon EOS R7. Pro firmy i komerční tiskaře máme zařízení imagePRESS V1000 – vrchol automatizace a spolehlivosti mezi multifunkcemi. Jako první na světě jsme představili digitální produkční tiskárnu s fotorealistickým tiskem a fluorescentním inkoustem ima­gePROGRAF GP. A rozšiřujeme i tiskové služby pro firmy, což je stále rostoucí segment.

Přečtěte si také