Z městských vozítek k dálničním cestovatelům: elektromobily objevily nová teritoria

Ještě nedávno se na elektrické auto nahlíželo jako nákupní tašku na kolech, vozítko na popojíždění po městě či na každodenní dojíždění do práce z pražského předměstí. Dnešní elektromobily ale mají mnohem ambicióznější cíle.

Zásadně jim totiž narostl dojezd. Připočítáme-li raketové rozšiřování dobíjecích stanic, elektromobily dnes nepochybně mohou směle konkurovat spalovacímu motoru. Například nové elektrické SUV Peugeot 5008 uveze až sedm lidí, a přitom má dojezd až 660 kilometrů. Pro představu se jedná o přibližnou vzdálenost z Prahy do švýcarského Curychu, chorvatského Záhřebu či polské Varšavy.

Dnešní elektromobily jsou sice schopné absolvovat stovky kilometrů, nicméně jejich ideálním teritoriem zůstává město. Tam totiž přinášejí nejvíc užitku svému okolí. Jezdí bez hluku, bez zplodin a bez emisí CO2. Místo spalovacího motoru v nich potichu vrní elektromotor. Ty může mít Peugeot 5008 hned dva – jeden vpředu a druhý vzadu. Logicky se tak jedná o čtyřkolku. Tímto aspektem bateriové vozy dobývají další metu, která v minulosti příslušela pouze burácejícím, těžkým a jednoznačně neekologickým terénním vozům.

Kam s ní?

K dosažení dlouhého elektrického dojezdu je samozřejmě třeba velká vysokonapěťová baterie. Ta v Peugeotu 5008 má kapacitu až 98 kWh, což jí zajistí dojezd až 660 kilometrů. Objemnou baterii je třeba umístit tak, aby neukusovala z prostoru pro cestující ani ze zavazadelníku. Toho bylo dosaženo díky nové platformě STLA Medium, která umožňuje schovat baterii pod podlahu vozu. Veškerý prostor tak zůstává zachován. Přestože se jedná o opravdu velkou baterii, její nabití netrvá o nic déle než u menších úložišť. Z 20 na 80 procent se dá pomocí rychlodobíječky dobít za necelou půlhodinku.

Teplo není luxus

Moderní elektromobily si dokázaly poradit i s úskalím, které jejich předchůdce kdysi hodně trápilo, a sice jak zachovat tepelný komfort cestujících. Po zapnutí topení či klimatizace totiž u dřívějších elektromobilů dojezd letěl rapidně dolů. Peugeot 5008 používá tepelné čerpadlo, které kromě vytápění kabiny přispívá i k úspoře energie baterie. Dále je vůz vybaven vyhříváním předních i zadních sedadel a vyhřívaným volantem. Tyto funkce využijete zejména na krátké vzdálenosti a při malé obsazenosti vozu. Vyhřáté sedadlo vám totiž poskytne dostatečný tepelný komfort a nepotřebujete tak vytápět celý vnitřní prostor vozu. Největším pomocníkem je pak možnost vyhřát či vychladit vůz ještě před jízdou. To můžete udělat i na dálku pomocí mobilního telefonu. Odjedete pak s vytopeným vozem a s plnou baterií.

Všemocná appka

Obecně panuje představa, že řidič elektromobilu neustále řeší, kde dobíjet, kde parkovat či zda vůbec dojede. Tyto starosti ale dnes přebraly moderní aplikace. Peugeot 5008 například používá funkci e-Routes. Ta umí optimalizovat všechny jízdy elektromobilu tak, že vypočítává nejlepší trasu podle požadavků na dojezd vozidla, umístění nabíjecích stanic, provozu, vzdálenosti, kterou je třeba ujet atd. Uživatel vozu tak může jen bezstarostně jezdit.

Benzín ještě žije

Pokud se však i přes veškeré výhody elektrického pohonu rozhodnete pro nákup vozu se spalovacím motorem, stále můžete. Peugeot 5008 je nabízen i v hybridních verzích, které kombinují benzínový motor s elektromotorem, a to jako plug-in hybrid s dojezdem přes 80 kilometrů, nebo jako mild-hybrid, který se obejde zcela bez dobíjení. Oproti klasickým benzínovým motorům dokáže ušetřit až 15 procent paliva a emisí.

Přečtěte si také