Velo jedničkou trhu

Prodej nikotinových sáčků od British American Tobacco se v roce 2021 zvýšil o 70 procent.

Počet uživatelů alternativních nikotinových výrobků po celém světě nadále roste a ani Česko není v tomto trendu výjimkou. Specifickou kategorií mezi nimi jsou nikotinové sáčky, mezi kterými dominuje Velo z dílny British American Tobacco (BAT). To se pouhých pět měsíců po úspěšném rebrandingu stalo globální jedničkou na trhu orálních nikotinových produktů, kde jeho prodeje představují přibližně polovinu.

Statistická data v rámci Key Account Indexu společnosti Nielsen zveřejněná v listopadu 2021 ukazují, že Velo v segmentu orálních nikotinových produktů výrazně dominuje. Na konci loňského roku prodeje sáčků Velo představovaly 49 procent celkových prodejů v orální nikotinové kategorii, přičemž v užší kategorii takzvaných bílých nikotinových sáčků jde až o 72procentní podíl.

„Alternativní nikotinové výrobky se těší stále větší oblibě. Uživatelé tabákových výrobků je čím dál více upřednostňují před klasickými cigaretami. Tento trend dokládá, že naše snaha A Better Tomorrow, v jejímž rámci usilujeme o navýšení nabídky produktů s potenciálně nižším rizikem, má smysl nejen z hlediska uspokojení spotřebitelské poptávky, nýbrž i našeho úsilí o společenskou odpovědnost,“ komentuje tržní analýzu Štěpán Michlíček, generální ředitel BAT pro Česko a Slovensko.

Historie značky Velo sahá teprve do roku 2020. Nejedná se ovšem o první počin mezi­národní tabákové společnosti v segmentu bílých nikotinových sáčků; Velo prohlubuje popularitu již dříve existujícího brandu Lyft. Společnost BAT se ale začátkem roku 2020 rozhodla podpořit prodeje a oblibu této alternativy rebrandingem, z něhož vzešla právě současná identita Velo.

Od té doby si k nikotinovým sáčkům našli cestu i další kuřáci, kteří chtěli vyměnit tradiční cigaretu za některou z nikotinových alternativ. Z interních modelů pocházejících přímo od British American Tobacco je patrné, že se v roce 2021 podařilo zvýšit prodeje nikotinových sáčků o 70 procent oproti předchozímu roku. „Mezi­roční nárůst prodejů Velo je skokový. Potvrzuje nám, že se zdařilým rebrandingem podařilo trefit se do aktuálních nálad našich zákazníků. Ti na sáčcích oceňují hlavně jejich jednoduchý způsob užívání a pestrý výběr, který se nadále snažíme rozšiřovat novými intenzitami a příchutěmi. Ty jsou často i součástí našich limitovaných sezonních edic,“ dodává Michlíček.

Motivace, která vede kuřáky ke stále častějším přechodu na nikotinové alternativy, jsou různé. Výsledky podzimního průzkumu veřejného mínění, který realizovala BAT ve spolupráci s agenturou Ipsos, ale jasně potvrzují, že je ke změně návyků v největší míře vedou právě obavy o vlastní zdraví.

Snížení zdravotních rizik uvádí za hlavní důvod k přechodu na nikotinové alternativy 61 procent respondentů. Podobný počet z nich se tímto způsobem snaží eliminovat další negativní průvodní jevy kouření, například intenzivní a nepříjemný zápach. Mezi dalšími důvody figuruje i možnost produkty užívat na místech, kde není kouření povoleno, nebo zákaz prodeje mentolových a dalších ochucených cigaret.

Odpovědí British American Tobacco na tyto obavy je právě už zmiňovaná kampaň A Better Tomorrow. Ta je dlouhodobým projevem firemní filozofie BAT, která staví na hodnotách udržitelnosti a odpovědného přístupu k zákazníkům i prostředí, které nás obklopuje. Dosažení prvenství na trhu s nikotinovými sáčky je proto potvrzením efektivnosti této dlouhodobé strategie.

Nikotinové sáčky Velo umožňují rychlou a diskrétní absorpci nikotinu bez přítomnosti tabáku, a mají tudíž v porovnání s tradičními cigaretami o 99 procent méně škodlivých látek. Kromě nikotinu obsahují pouze vodu, celulózu a další látky. Jsou bez dýmu, kouře i typického zápachu, navíc nebarví zubní sklovinu. Uživatelé je mohou využít i na místech, kde je klasické kouření zakázáno – tedy v restauraci, v práci nebo třeba na cestách. Zároveň neobtěžují kouřem osoby v jejich bezprostřední blízkosti.

V současnosti jsou k dostání v různých provedeních – odlišují se nejen příchutěmi, ale i intenzitou. Na své si tak přijdou uživatelé, kteří mají v oblibě klasický tabák, různě silné varianty mentolu i rozmanité ovocné chutě, jež oscilují na ose od těch pro tuzemsko tradičnějších, jako jsou například lesní ovoce nebo brusinka, až po ty exotičtější, kombinující esence mandarinky, manga a maracuji. Nabídka tak snadno uspokojí i náročnější uživatele.

Přečtěte si také